Potyautasunk: az alga. Avagy miért fontos az algagátlás?

Aki hajózik, az pontosan tudja, hogy ez a sport sem problémamentes, hiszen mindig akad kisebb-nagyobb gond a motorral vagy a hajótesttel. De gondolta volna, hogy az alga is súlyosan károsíthatja hajóját? Pedig ez a kis élőlény és a hajó alján levő festék hiánya igen nagy kellemetlenséget tud okozni. Ezzel a rövid cikkünkkel szeretnénk felhívni a hajósok figyelmét az algagátlás fontosságára: ha figyelmet szentelünk ennek a kérdésnek, egy lépéssel máris közelebb kerültünk ahhoz, hogy a fedélzeten töltött szabadidőnk gondtalanul teljen.

Amennyiben folyamatosan vízen tároljuk hajónkat, alsó részén meg tud kapaszkodni az alga és a kagyló. Az alga – persze fajtától függően – akár 10 cm hosszúra is megnőhet, ami nagyban befolyásolhatja hajónk haladási sebességét. A hosszú algaszakállak képesek olyannyira megfogni a hajót, hogy az nehezebben kerül siklásba, kisebb lesz a végsebessége, és az üzemanyag-fogyasztás is igencsak megnő. Az alga mindemellett hajónk súlyát is megnöveli, ami kihatással van a fogyasztásra.

Alga a hajón

Az alga által előidézett kellemetlenségek közül a legsúlyosabb az ozmózis, mivel ez a jelenség az algásodással ellentétben nem csak a hajó sebességét és üzemanyag-fogyasztását befolyásolja kedvezőtlenül. Az ozmózis a víz diffúziója az anyagok részecskéin keresztül. A víz áthatol a gél mikro részein, ezáltal károsítja az anyagot: savas erjedést idézhet elő, olyan nagy károkat okozva a későbbiekben, amely miatt akár szükség lehet a sérült elemek cseréjére is. Hogyan ismerhetjük fel hajónkon ezt a jelenséget? Nos, az ozmózis apró lyukakat alkot a hajó aljzatán; hasonlatosan ahhoz, mint amikor a szú megrágja a fát, csak a keletkezett bemélyedések még a szú vájatainál is kisebbek.

Az ozmózis, az alga megülepedése minden hajótípusra (motoros, vitorlás, evezős)

Ozmózis a hajótesten

és hajóanyagra (műanyagra is) vonatkozik, így a jelenség a kis horgászcsónaktól a 30 méteres luxusjachtig minden hajót érint. Az algát és a felrakódott kagylókat egyszerű észrevenni és letakarítani, de az ozmózis okozta sérüléseket már ennél nehezebb és főleg költségesebb kijavítani, ezért erre tényleg érdemes odafigyelni. Ha el szeretnénk kerülni hajónk teljes felújítását, ajánlatos az algák ellen algagátlással védekeznünk.

Az algagátlás egy nagyon egyszerű folyamat; elvégzését célszerű a nagy vízi szezon kezdete előtti időpontra, tavaszra időzítenünk Miután a szárazra vittük hajónkat, nekiállhatunk a munkának. Első lépésként zsírtalanítsuk a hajó vízvonal alatti részét, majd dörzsöljük át finoman apró szemcséjű csiszolópapírral és portalanítsuk a felületet.

Az algagátló felvitele

Amikor ezekkel a munkálatokkal megvagyunk, jöhet a festés: hajónk alját először alapozó festékkel kenjük le két rétegben. Az első réteg felvitele után fontos megvárnunk, hogy megszáradjon a festék, és csak azután vigyük fel a második alapozó réteget. Miután megszáradt a második alapozás is, elővehetjük algagátló fedőfestékünket, amelyből szintén két réteget kell felhelyezni. Ha teheti, a festékrétegek felviteléhez teddy hengert használjon, mert az nem pazarol annyira, mint az ecset. A festékgyártók általában azt ajánlják, hogy legkésőbb egy héttel a száradás után bocsássuk hajónkat vízre, ellenkező esetben hajónk aljáról lepereghet az algagátló, így az algagátlásba fektetett pénzünk és munkánk kárba vész. Ma már egyébként vannak olyan algagátlók is, amelyek azok számára készültek, akik nem vízen, hanem a szárazon tárolják hajóikat.

Az algagátlás során fokozottan ügyeljünk a környezet védelmére! Kereskedelmi forgalomban sajnos ma is kaphatók olyan algagátlók, amelyekben vízszennyező anyagok találhatók. 2012 márciusa óta a Magyar Hajózási Felügyelet is tiltja a károsanyag-tartalmú algagátlók használatát, ezeket a termékeket ne vásárolja meg, és ne használja! A legismertebb és legjobb algagátló-gyártók az International, a Jotun, az Epifines és a Marin.

Amennyiben az algásodás jelenségét észleli hajóján, de nem szeretne az algagátlással bajlódni, akkor inkább vegye igénybe szakember segítségét, minthogy egy súlyosabb károsodás miatt kelljen a szervizt meglátogatnia és nagyobb összeget áldoznia a károk helyrehozására. Gondoljunk bele: az algagátlás költsége egy 5 méteres hajóra körülbelül 20-30 ezer forint, míg a hajónk teljes javítása akár milliós nagyságrendű is lehet.

Kellemes és problémamentes hajózást kívánunk!

 

Algagátló szerek a webáruházban

5 hozzászólás a(z) “Potyautasunk: az alga. Avagy miért fontos az algagátlás?” bejegyzéshez

  1. A cikk elég szűkszavú, mert akinek legalább egy csónakja van a leírtakat sejti !!
    Úgy vélem a cikksorozatot böngészők inkább a szakmai oldalra kíváncsiak !
    Konkrétan az írásban márkanév nélkül az algát milyen vegyszerrel,esetleg nagynyomású tisztítóval anyagtisztára mossuk. A megtisztított felületet milyen felületi anyaggal ( pasztával ) javasolt bekenni,hogy meggátoljuk az alga tapadását . A munkafolyamatok változnak a tisztítandó felülettől (fa, acél,mű.anyag)?????
    Részemről több szakmai infót szeretnék,mert a magyar barkácsoló fajta !!!!!!!

  2. Kedves István.

    A cikk elsődleges szempontja az, hogy mennyire fontos az algagátlás, és milyen nagy problémákat tud okozni az alga a hajókkal. Természetesen a későbbikebben részletes cikket írunk különböző hajók és csónakok algagátlásáról. De véleményét köszönjük, természetesen nekünk is az a célunk, hogy minden hajósnak segíteni tudjunk.

  3. Kedves Attila!
    A cikkben közöltekkel egyetértek, bár újjat nem mondott nekem.
    Az én problémám, hogy a környékemen (Szekszárd) nem ismerek személyt, vagy vállalkozást aki szakszerűen el tudna végezni egy 250 Kg, vagy ennél nehezebb csónak algagátló festését.
    Szerintem sok embernek segítség lenne, ha tudna közzétenni olyan szakember listát (esetleg megyékre lebontva) akikhez lehet fordulni a fenti problémával.

  4. Tisztelt Zilahi Úr!

    Azt szeretném megkérdezni, hogy mi a legalacsonyabb hőmérséklet amikor már lekenhetem a csónakomat algagátlóval?
    Köszönöm válaszát.

    Üdvözlettel:

    Villás Sándor

  5. Kedves Sándor! Az algagátlókat 15C°-nál lehet elkezdeni lekenni, a száradási idő pedig 1-2 napot vesz igénybe. Üdvözlettel: A Hajósparadicsom csapata