Az áprilisi napsugarak végre útjára indították az idei hajózási szezont. Ennek örömére pár hasznos tanáccsal szeretnénk szolgálni az indulási teendők terén a vízi sportolóknak és minden vízen közlekedőnek.
Mielőtt vízre bocsátanánk hajónkat, vizsgáljuk át felszerelését és tekintsük át újra a Hajózási Szabályzat legfontosabb, ránk vonatkozó rendelkezéseit. Ez utóbbira azért érdemes figyelmet szánnunk, mert a Hajózási Felügyelet folyamatosan bővíti a felszerelési jegyzékeket, és ha hajónkról valamelyik fontos kötelező felszerelés hiányzik, az problémát, vagy akár hatósági büntetést is vonhat maga után. Idén, 2013-ban már kétszer is változtatták a Felszerelési jegyzéket (5. számú Felszerelési Jegyzék). Ügyeljünk arra is, hogy ne az utolsó pillanatban szerezzük be a hajónk karbantartásához szükséges eszközöket és a hajófelszereléseket.
Vízre szállás előtt mindig vizsgáljuk át a hajótestet, a kötelező felszerelést, illetve a legfontosabb hajó elem: a hajómotor műszaki állapotát. Ellenőrizzük hajónk fenékvizét, amely az üzemeltetésre akár veszélyes is lehet. Vizsgáljuk át a kormányrendszert is.
Tartsunk hajónkon szerszámkészletet és ajánlott a kopó alkatrészekből cserealkatrészeket is magunkkal vinnünk, hogy esetleges károsodásuk ne menjen kikapcsolódásunk rovására. Gondolunk itt például a hajócsavarra (propellerre), a vízpumpa lapátra (impellerre) vagy a gyújtógyertyára. Nem utolsó sorban ellenőrizzük a hajóokmányok − hajólevelünk és hajóvezetői engedélyünk – érvényességi idejét.
Amennyiben a fentiek tekintetében mindent rendben találtunk, már csak utasaink épségére kell ügyelnünk ahhoz, hogy felhőtlenül átadhassuk magunkat a hajózás adta örömöknek.
Fontos, hogy utasaink beszállását biztonságos helyen végezzük el. Ha hajónk kikötőben áll, akkor a beszállás igen egyszerű dolog. Ha nem, akkor olyan helyen kell végrehajtani, ahol a víz folyási sebessége csekély, ezáltal a beszállás biztonságosan kivitelezhető − akár part menti sekély víz is megteszi. A hajóba csak annyi személy szállhat, amennyit a hajó hatósági okmánya engedélyez. Egy túlterhelt hajóval könnyebben történhet baleset, olyankor pedig minden felelősség a hajóvezetőt terheli. Emiatt egyébként a hajón tartózkodó személyek kötelesek engedelmeskedni a hajó vezetőjének. Indulás előtt a fontosabb teendőket közölni kell az utasokkal, sőt figyelmeztetni kell őket a biztonságra is, kitérve arra az esetre is, ha a hajó felborul (vízbe esés esetén nem egymásba, hanem a mentőeszközökbe kell kapaszkodni). Ha a hajóban utazók száma eléri a maximálisan engedélyezett létszámot, akkor az utasokat úgy kell eloszlatni a hajóban, hogy a hajó far nehéz legyen, de semmiféleképpen nem orr nehéz, mert az orr nehéz hajó kormányozhatósága rendkívül rossz.
A hajózás során vegyük figyelembe más hajók vagy evezősök útvonalát. Vigyázzunk, hogy hajónk hulláma más vízen sportolót ne zavarjon meg. Ha lehet, akkor haladjunk minél távolabb a parttól.
Kellemes hajózást kívánunk!
Kapcsolódó cikkek:
A mentőmellény
Hajónk mozgató eleme, a propeller