A piacon számos horgony kapható, és a már bőséges kínálat évről évre új horgonyokkal bővül. Minden horgonynak megvan azonban a maga előnye és hátránya, ezáltal nehéz kiválasztani azt, amelyik minden vízfenékre alkalmas.
Ahhoz, hogy a horgony veszteglésnél megfelelően működjön, a horgonykötél vagy horgonylánc hosszára kell nagy figyelmet fordítani. A kötél vagy lánc ne legyen se túl hosszú, se túl rövid, el kell találni a legmegfelelőbb hosszt, amit a víz mélysége ad meg. Minél kisebb a húzási szög, a horgony annál jobban fog. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy a vízmélység kb. három-ötszöröse legyen a horgonylánc vagy horgonykötél hossza.
Sok horgony típus vagy fajta az évek során kapott egy elnevezést vagy védjegyet, mint például a Bruce vagy a CQR horgonyok. Jelenleg a következő horgony típusok vannak forgalomban és használatban:
Bruce horgony
A Bruce vagy másnevén Claw horgonyt valamikor a 70-es években fejlesztették ki. Azóta egy igen kedvelt horgonyfajta, amely a legtöbb vízfenéken jól kapaszkodik, de kevésbé a homokos és iszapos talajon. A „Bruce” horgony hátránya, hogy formája és mérete miatt nehéz elhelyezni a hajón, sok helyet foglal.
Előnye: jól alkalmazható a legtöbb vízfenéken, egyszerűen kezelhető. Hátránya: nehezen tárolható a hajón.
CQR horgony
A mai napig az egyik legnépszerűbb horgonyfajta a CQR horgony, vagy más néven eke horgony. A CQR horgony használata egészen 1933-ig nyúlik vissza. A CQR horgony, mint az eke úgy kapaszkodik bele a talajba, ezért a legtöbb típusú fenéken gond nélkül alkalmazható. A csuklós fejnek köszönhetően kiválóan alkalmazkodik a szél irányának változásához. Vannak olyan „eke” horgony típusok, amelyeknél a horgony feje nem csuklós megoldással csatlakozik a horgony szárára, ezeket Delta vagy Wing típusnak hívják.
Előnye: jól alkalmazható a legtöbb vízfenéken. Hátránya: mozgó horgonyfej, nehezen tárolható a hajón.
Danforth vagy Fluke horgony
A Danforth horgony jól teljesít a lágy talajszerkezeteken, mint például az iszap és a homok. Ha a horgony fogai jól belekapaszkodnak a talajba, akkor kiváló tartást biztosít, de más típusú (kő vagy növényzet borította) talajon szinte egyáltalán nem tartja meg a hajót.
Előnye: jól alkalmazható lágy, például iszapos, homokos talajon. Hátránya: csak iszapos és homokos fenéken alkalmazható, és ha vékony ez a réteg, akkor a Danforth horgony nem képes megfogni a hajót és elképzelhető, hogy a hajó húzza magával.
Négykapás/esernyő/gomba horgony
A legkedveltebb horgonytípus a vízi járművek körében, legyen az hajó, kenu, csónak vagy akár kajak. Minden súlyban és méretben beszerezhető és bármely típusú talajfenéken alkalmazható. Ez a horgony kompakt és kis méretű, ezáltal könnyen tárolható. Összecsukva nincsen olyan része, amely sérülést okozhat, ezáltal gumicsónakon is nyugodtan használható.
Előnye: jól alkalmazható minden talajfenéken. Kicsi és könnyen tárolható. Hátránya: csak ideiglenesen használható, idővel a hajó magával húzza. Csak úgy alkalmazható, hogy a hajó nem napokig, hanem órákig van kihorgonyozva.
Admiralitás horgony:
Az egyik legrégebb óta használt horgonyfajta. A tengeri hajózásból vette át a folyami hajózás, még ma is leginkább nagy hajókon található meg.
Hátránya: csak horgonylánccal használható.
Minn Kota Talon, elektromos horgony
A 2010-es év nagy újdonsága volt a Minn Kotától az elektromos horgony. Működése leginkább a horgászoknál látott leszúró karóéhoz hasonlatos, csak nem kézi, hanem elektromos működtetésű. A Talon horgony két teleszkópos rudazatból áll, a hajó farára vagy oldalára kell felszerelni és egy gomb segítségével a horgonyok leengedhetőek.
Hátránya: csak sekély, azaz pár méteres vízben használható, illetve csak csónakoknál vagy kisebb hajóknál alkalmazható.
Pár hasznos tanács horgony használathoz:
Ha hajónk horgonycsörlővel van ellátva, akkor egyszerűen csak engedjük le a horgonyt a megfelelő horgonyzási helyen. Ha hajónkon nincsen horgonycsörlő, akkor ellenőrizzük a horgony állapotát, valamint a horgonykötél állapotát és a horgonyhoz való rögzítését. Ha mindent rendben találunk, akkor engedjük le horgonyunkat. Ügyeljünk, hogy ledobásnál a horgonykötél ne akadjon be a fedélzeten semmibe, korlátba vagy kikötőbikákba. Ledobásnál az egyik kezünkkel eldobjuk a horgonyt, a másik kezünkkel engedjük a horgonykötelet. Túl messzire ne dobjuk a horgonyt, mert a lendület magával viheti a bedobó személyt. Bedobás után ellenőrizzük, hogy a horgony megkapaszkodott-e a talajon: ha a partra nézünk és a hajót nem viszi a sodrás, akkor a horgony tökéletesen rögzül a vízfenéken. Ha hajónk hosszabb időre horgonyzott le, akkor ajánlott néha leellenőrizni, hogy a horgony megfelelően tartja-e hajónkat.