Hogyan válasszunk hajónkra csónakmotort?

Csónakmotorunk megfelelő kiválasztásához számos szempontot szükséges mérlegelnünk: meddig lehet hajónkat motorizálni? Milyen triebméretű csónakmotor szükséges rá? Folyón vagy állóvízen használjuk-e a hajót? Jelen írásunkkal segítséget szeretnénk nyújtani az új csónakmotor vásárlása előtt álló hajósoknak azáltal, hogy támpontokat adunk arra vonatkozólag, hogy egy adott típusú és méretű hajóra mekkora csónakmotort válasszanak.

Választásunk egyik kulcstényezője a csónakmotor teljesítménye (amely lóerőben vagy Kw-ban van megadva), mert a teljesítmény nagyban befolyásolja a hajónk sebességét és a vízen való viselkedését. Az sem jó, ha a csónakmotor teljesítménye túl nagy, de az sem, ha kicsi. A teljesítményen kívül fontos szerepet játszik a csónakmotor triebhossza (csizmahossz, szárhossz). Rossz triebválasztás esetén (mindössze néhány centiméterről van szó) a csónakmotor nehezen vagy szinte egyáltalán nem tudja megmozgatni a hajót. Mindenki más és más hajót használ, eltérő teljesítményű motorral, ezért rövid ismertetőnket a csónakmotor teljesítménye alapján bontottuk kategóriákra.

2−3,5 lóerős csónakmotor

Ezek a kis teljesítményű csónakmotorok már elsősorban négyütemű változatban találhatóak meg a piacon. A 2006-os EPA-szabályozásoknak − amelyek a külmotor-gyártók számára tisztább és hatékonyabb használatot írnak elő − ugyanis már csak a négyütemű modellek felelnek meg.

Tohatsu 3.5 Le csónakmotor

Tohatsu 3.5 Le csónakmotor és gumicsónak

Ez a teljesítmény-tartomány (2−3,5 lóerő) elsősorban hordozható kenukra, felfújható csónakokra ajánlott. Csónakok esetében alkalmazhatóságuk a 3−3,3 méter hosszúságig terjed. Ez a kis lóerő alkalmazható kisebb méretű vitorlás hajók segédmotorjaként is. Ezek a motorok általában egy hengeres változatok és nem elektromos, hanem kézi indítással működtethetők. Teljes sebességváltóval nem rendelkeznek, csak üres és előremeneti állítási lehetőséget nyújtanak. A hátrameneti funkció a motor 180°-os megfordításával érhető el − ezek a motorok ugyanis 360°-ban körbeforgathatók. Általában beépített üzemanyagtartállyal rendelkeznek, és nem vagy csak ritka esetben csatlakoztatható rájuk külső tartály. Gyártónként eltér, de általában 86 cm3 űrtartalmú hengerek mozgatják meg ezeket a kisteljesítményű hajómotorokat. Általában 18 és 20 kg közötti súlyúk kimondottan a hordozható kategóriába sorolja e külmotorokat. Kétféle triebhosszal kerülnek forgalomba: a rövid (381 mm) és a hosszú (508 mm) változatban.

Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:

  •  a 3 méter körüli hajótesteket 7−14 km/órás sebességgel mozgatja meg;
  •  450 kg-os hajótestek megmozgatására alkalmas;
  •  nagyon könnyű, könnyen szállítható;
  •  fogyasztása: 0,3−0,5 liter/óra.

46 lóerős csónakmotor

Hazánk egyik legkedveltebb csónakmotor-típusa. Na nem a nagy teljesítménye miatt, hanem azért, mert az 5 lóerős csónakmotorhoz még nincsen szükség hajóvezetői engedélyre, felügyelet mellett akár még gyermek is vezetheti. A 2006-os EPA-előírások miatt ezek a csónakmotorok is elsősorban négyütemű változatban kaphatók. A 4−6 lóerős csónakmotor ideális választás többféle méretű és típusú vízi járműre is, beleértve a gumicsónakot, horgászcsónakot, kenut, mentőcsónakot vagy akár kisebb méretű vitorlásokat is.

Tohatsu 6 Le csónakmotor és csónak

Tohatsu 6 Le csónakmotor és csónak

Az 5 lóerős kategóriájú csónakmotorok akár a 6 méteres csónakokat is meghajtják, bár ez esetben a motorok eléggé le vannak terhelve. Az ideális csónak- vagy hajóhossz a 4 méter, amelyet még akár ezek a kis, hordozható kategóriájú motorok még siklásba is tudnak tenni. Ezek a motorok általában egy hengeres változatok és nem elektromos, hanem kézi indítással rendelkeznek.  De van olyan gyártó, amelynek 6 lóerős kategóriájú motorjai 2 hengeres változatként kerülnek forgalomba. Mint a nagy csónakmotorok… a 4, 5, 6 lóerős modellek már tényleg olyanok, mint a nagy teljesítményű modellek, található rajtuk berántó szerkezet, karos irányítás, és ami a legfontosabb: a váltókar minden irányba, azaz előre, üresbe és hátra is állítható. Nincsen szükség 180°-os forgatásra ahhoz, hogy a motor hátrafele menjen. Két csizma (trieb) hosszal vásárolható, a csónakoknál a megszokott rövid (381 mm-es), vitorlás hajók esetében pedig a hosszú (508 mm-es) változatú motor ajánlott. Már van olyan motorgyártó cég, aki extra hosszú (635 mm-es) csizmával gyártja a motort, ez a magas hátfalú vitorlás hajóknál ajánlott. Ezek a csónakmotorok már alkalmasak arra, hogy árral szemben is közlekedni tudjanak, nem csak állóvízen. A 4, 5, 6 lóerős motorokat forgalmazzák beépített tankkal és kültankkal is, de mindkét esetben csatlakoztatható külső üzemanyagtank a csónakmotorra.

Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:

  • a 4 méter körüli hajótesteket 14−22 km/órás sebességgel mozgatja meg;
  • 550 kg-os hajótestek megmozgatására alkalmas;
  • nagyon könnyű, könnyen szállítható;
  • könnyű kezelhetőség, teljes váltási fokozatok;
  • fogyasztása: 0,8−1,2 liter/óra.

8−10 lóerős csónakmotor

A 8−10 lóerős teljesítményű csónakmotorokhoz már szükséges hajóvezetői engedély és hajólevél. Kis méretű, hordozható, de erős motorokról van szó, amelyek mindenhol megállják a helyüket: legyen az folyó vagy állóvíz. A 2006-os EPA-előírások miatt ezek a csónakmotorok is elsősorban négyütemű változatban kaphatók a piacon. Igen kedveltek gumicsónakokon, alumínium csónakokon, könnyebb üvegszálas csónakokon vagy segédmotorként nagyobb méretű vitorlás hajókon.

Tohatsu 9,8 Le csónakmotor és csónak

Tohatsu 9,8 Le csónakmotor és csónak

Az ideális hajóhossz − amelyet még könnyedén siklásba visz ez a kategória − körülbelül 4,5−5,5 méter, az ideális hajósúly pedig nagyjából 400 kg. A csónakmotor persze jóval nagyobb tömeg megmozgatására is alkalmas, de akkor a siklásról le kell mondani. Vitorlás hajók esetében segédmotorként akár 6−9 méteres vitorlás hajó mozgatására is képes. Minden motoron található sebességváltó kar, amellyel minden irányba lehet váltani (előre-üres-hátra). Az alapmotorok kézi indításúak, de minden gyártó kínál elektromos indítású modellt is. Nagy részükben már generátor is található, amely akkumulátor töltésére alkalmas. Minden gyártó 2 hengeres változatban gyártja ezeket a körülbelül 210 cm3-es, 35−40 kg súlyú motorokat. Háromféle csizmahosszal kaphatók: rövid, hosszú és extra hosszú. Fontos, hogy a fartükörhöz megfelelő csizmahosszt válasszuk. Ezeket a csónakmotorokat a gyártók már ellátták hangszűrővel és olyan vizuális figyelmeztető jelzésekkel is, mint az alacsony olajnyomás vagy a túlmelegedés jelző. A két hengernek köszönhetően jelentősen csökkent a vibráció is. Az üzemanyag-bevitelről minden modellnél kültank gondoskodik, ebben a kategóriában nincs belső tartály. A csónakmotorok akár kormányzásra is beköthetőek, ez esetben távirányítással működtethetők.

Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:

  • 4,5−5,5 méter körüli hajótesteket 21−30 km/órás sebességgel mozgatja meg;
  • akár 1000 kg-os testek megmozgatására is alkalmas;
  • kiváló választás csónakra fő motorként vagy nagy vitorlás hajókra segédmotorként;
  • a 2 hengernek köszönhetően jobb teljesítmény, vibráció-mentesség, zökkenőmentes működés;
  • a nagy teljesítmény és a könnyű hordozhatóság ötvözete;
  • fogyasztása: 1,2−2 liter/óra.

15−20 lóerős csónakmotor

Erőteljes csónakmotorok, amelyek még mindig a hordozható kategóriába tartoznak. Esetükben is lényeges követelmény a tiszta, környezetbarát használat, így a gyártók ezt a kategóriát is négyütemű változatban gyártják. Ezek a 15−20 lóerős csónakmotorok rendkívül népszerűek felfújható csónakoknál, kisebb horgászhajóknál vagy nagyobb méretű horgászcsónakoknál, illetve ritkább esetben segédmotorként nagy méretű, vitorlás hajóknál.

Mercury 20 Le csónakmotor

Mercury 20 Le csónakmotor

Az ideális hajóhossz, amelyet még könnyedén siklásba visz ez a kategória, az megközelítőleg 5−6 méter, az ideális hajósúly pedig 575 kg. Erre a kategóriára is igaz persze, hogy csónakmotorjai jóval nagyobb tömeg megmozgatására is alkalmasak, de akkor a siklásról le kell mondani. Vitorlás hajók esetében segédmotorként akár 8−14 méteres vitorlás hajó mozgatására is képes. Az összes gyártó motorján található kézi váltókar vagy pedig a motor távirányítós változat, amelyet akár kormányzásra is be lehet kötni. Az alapmotorok kézi indításúak, de a gyártók kínálatában megtalálható az elektromos indítású modell is. Ebben a lóerő tartományban található olyan távirányítású modell is, amelynél a motor döntését elektromosan (Power-Trim-Tilt) lehet elvégezni. A motorok nagy részében már alaptartozék a generátor is, amely az akkumulátorok feltöltését oldja meg. A 15−20 lóerős csónakmotorok 2 hengerrel, valamint kb. 350 cm3 űrtartalmú dugattyúval rendelkeznek. A motorok súlya nagyjából 50 kg környékén mozog.

Csónakmotorhoz kültank

Csónakmotorhoz kültank

Ezeket a csónakmotorokat is háromféle csizmahosszal lehet kapni: rövid, hosszú és extra hosszú. Fontos, hogy a fartükörhöz megfelelő csizmahosszt válasszuk. Ezeket a csónakmotorokat is ellátták a gyártók hangszűrővel és olyan vizuális figyelmeztető jelzésekkel is, mint az alacsony olajnyomás vagy a túlmelegedés jelző. A két henger gondoskodik a vibráció csökkentéséről. A csónakmotorok üzemanyag ellátása minden modellnél külső üzemanyagtartályból történik.

Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:

  • 5−6 méter körüli hajótesteket 25-45 Km/h-s sebességgel mozgatja meg;
  • akár több 1000 kg-os testek megmozgatására is alkalmas;
  • kiváló választás csónakra fő motorként vagy nagy vitorlás hajókra segédmotorként;
  • a 2 hengernek köszönhetően jobb teljesítmény, vibráció-mentesség, zökkenőmentes működés;
  • a nagy teljesítmény és a könnyű hordozhatóság ötvözete;
  • generátor, amely 12 voltos rendszer töltésére alkalmas;
  • fogyasztása: 2,25−3,6 liter/óra.

A fenti információk csak tájékoztató jellegűek, emellett még számos egyéb figyelembe veendő tényező befolyásolja a hajótest és a csónakmotor teljesítményét, illetve fogyasztását. Ilyen befolyásolási tényezők a hajótest pontos súlya, a terhelés, a szállítandó személyek száma, a hajótest formája, anyaga, folyó vagy állóvizes használat stb. A hajógyártók minden esetben megadják, hogy az általuk gyártott hajót milyen teljesítményű motorok viszik siklásba, illetve mekkora az adott hajótestre felszerelhető maximális teljesítményű motor.

Kellemes hajózást kívánunk!

Kapcsolódó cikkek:

5 lóerős csónakmotorok – összehasonlító cikk

Hogyan járulhat hozzá a csónakmotor egy egész országnyi ember jólétéhez?

                                                          Robbanó csónakmotorok a webáruházban

22 hozzászólás a(z) “Hogyan válasszunk hajónkra csónakmotort?” bejegyzéshez

  1. Nagyon nívós volt a csónakmotor választásával kapcsolatos leírások.Amit tudni szeretnék az az,hogy a csiga milyen mélyen legyen a csónak aljához képest a rövid tribnél. Tisztelettel Kocsis-Barna Miklós.

  2. Gratulálok a közölt ismeretterjesztő iráshoz.Számomra nagyon hasznos isme-
    reteket tartalmazott.,köszönöm.

  3. Tapasztalatom szerint ahány személyes a csónak annyiszor 10-les motor kell rá,hogy jól is menjen. Nekem 5 személyes motorcsónakom volt,50-les Johnson motorral. 60-nal tudott menni. Az igazi az volt,mikor egy 80-les Mercuryval Üzemelt.

  4. Kedves Miklós. A csónakmotor tökéletes beállítása, ha a propeller feletti vízszintes lap (kavitációs lap) kb. 3 cm-re legyen lejjebb mint a csónak alja. Ez a tökéletes beállítás, a motor így tudja leadni a valós teljesítményt.

    Tisztelettel.
    Hajósparadicsom csapata

  5. üdv. kérnék elektromos motprrol is leirást

  6. Kedves Cikkíró!
    Köszönjük a cikket, nagyon hasznos így motor választás előtt!!

    Sok további jót:Zalán

  7. Kedves Zalán!

    Köszönjük a kedves szavakat. Bármilyen jellegű kérdése merülne fel, forduljon felénk bizalommal.

    Tisztelettel:
    Zilahi Attila

  8. Tisztelt cím!
    A véleményükre vagyok kíváncsi. 5,7 m hosszú 1, 5 m felső szélességű „sas” típusú műgyanta csónakot ami olyan 200 kg súlyú +motor+2 fő+csomagok egy 15 Le motor siklásba tud hozni?
    Illetve van -e valakinek tapasztalata az új suzuki injektoros 15 le motorjával kapcsolatban?

    Válaszukat előre is köszönöm.

  9. Kedves Ferenc!

    Igen, biztos, hogy siklásba fogja hozni a 15 lóerős motor az Ön hajóját. Sajnos az új injektoros Suzuki csónakmotorokat még nem volt módunkban próbálni, de az ügyfeleink elmondása szerint nagyon jó sorozat lett a DF15. Arra figyeljen, hogy a 15-ös motor esetében vizsgáztatni kell a hajót, lajstromba kell venni, és természetesen Önnek vezetői engedéllyel kell rendelkeznie.

    Kellemes napot!
    Attila

  10. Kedves Attila! Azt szeretném kérdezni, hogy a 6m alucsónakra szeretnék egy 10 Le motort. A fartükör magassága 430 mm. Most akkor rövid, vagy hosszú motorral kéne használni? A kavitációs lap sehogy nem az igazi. Köszönettel István

  11. Kedves István!

    Rövid legyen a motor, viszont egy kicsit süllyesztenék a fartükör magasságából. Elvben a rövid csizmás motorok kavitációs lapja a rögzítési ponttól, azaz a satu alsó részétől 44 cm. Tehát ez is megfelelne, de jobb lenne ha kb 2-3 cm-t még le tudnál belőle faragni. Én személyem szerint ezt csinálnám, mert a hosszú csizma már túl lógna nagyon.

    üdv
    Attila

  12. Kedves Attila!
    Így jár, aki előbb kérdez, aztán kutakodik. Az elektromos motorokról írt cikkedhez tettem fel a kérdésemet, amire itt zömmel választ is kaptam:
    Ezek szerint egy 3 m-es, 55 kg-os gumicsónakhoz, ha nem akarok 20 km/h-nál többet kihozni belőle megfelelő ey 5 LE-s négyütemű.
    Másik kérdés (megint amatőr) tengeren (szigetek, part menti kószálás) mennyire használhatók ezek?
    Elektromos motor, ahogy nézem Dunára nem igazán megfelelő…
    Jól gondolom?
    Kösz ismét

  13. Kedves Ferenc!

    :). Nem probléma, nyugodtan kérdezzen, ezért vagyunk, hogy segítsünk. Igen, megfelelő az 5 lóerős motor, bár hegymenetben nagyon lassúcska lesz, völgymenetben elfogadható sebességet tud biztosítani. Személyem szerint ha folyón való használat lesz, kicsit emelném még a motor teljesítményét. Tengeren is tökéletesen használható. Persze el kell fogadni, hogy nem tud majd vízisíelni. Elektromos csónakmotort erre a felhasználási területre nem ajánlom.

    Kellemes hétvégét.

    Attila

  14. Tisztelt Attila ! Én fordított helyzetben vagyok . Motorom egy 9.8 -as Tohatsu , csónakot tervezek készíteni 2-es aluból . Kérdésem , mi a szerencsésebb megoldás . A csónak 4.8-5 méter hosszú lenne , de a szélessége kérdéses . Azt nem tudom , hogy a hátulja legyen a legszélesebb , vagy az első harmada körül .A tervezett méret , hátul 110, első harmad ( 3.8 m )116 cm, és onnan húzna fel és össze az eleje 63 cm ( orr szélesség ) 20-22 cm ( orr magasság ) oldala 41 cm .Ez az elképzelés , de nem tudom nem -e lenne szerencsésebb ha a csónak a hátuljától az eleje irányában 3.8 ig párhuzamos lenne, vagy inkább előre keskenyedjen ? Az anyag 122 alsó szélességet tudna kiadni, ebből lehet gazdálkodni, és 5 méter hosszból . Az igény a minél gyorsabb csónak lenne . Válaszát előre is köszönöm !

  15. Kedves Tivadar!

    Fontos lenne tudni, hogy a hajó alja milyen kiképzésű. Lapos vagy bordázott? Sikló hajó lesz? A hajó típusán kívül, a sebesség esetében a keskeny hajó lenne a legjobb, de természetesen akkor így a hajó nem lesz stabil. A hajó alsó héját nem ismervén, személyem szerint a hajó első egyharmada legyen szélesebb. De ezt sok minden befolyásolhatja. Rengeteg lehetőség van még ami segíti a maximális végsebességet, legyen az egy propeller egy trimm lap egy stabilizátor lap. Szóval sok minden. Kérem írja meg, hogy a hajó alja pontosan, hogy fog kinézni milyenre lesz megtervezve, kivitelezve.

    Köszönettel:
    Attila

  16. Tisztelt Attila ! Köszönöm a gyors választ ! Az alja egyenes fazonú , ( eleje is lapos nem V fazonú ) hosszában 3 darab borda 3 centis hajtásokkal középen egy ,tőle jobbra balra 30 -30 centivel pérhuzamosan a másik kettő . A far rész k.b. 10 fokos dőléssel annyira előre felé víve , hogy az alja hátrafelé k.b. 25 centit kilógjon , ez középen kivágva hogy a motor csizmája beleférjen . Nem tudom mit takarna a keskeny alj , mert a mostani elől egyharmadánál 114 a hátulja 98 és nagyon stabil . Igaz ezt 1 es vaslemezből csináltam ( talán ez is a gond ? ! ) . A gondom a mostanival hogy teljes gáznál olyan érzés mintha valami visszahúzná és besüllyesztené a hátulját. A motor erőlködik

  17. Üdv
    Írja a cikkben, hogy van olyan motor,
    ‘amelynek 6 lóerős kategóriájú motorjai 2 hengeres változatként kerülnek forgalomba. ‘

    Melyik lenne az, engem pont egy ilyen érdekelne.
    Köszönöm válaszát

  18. Kedves Attila!

    Ma már sajnos csak a Tohatsu kétütemű motorok amik két hengerrel rendelkeznek. Hátránya, hogy az unióba nem lehet értékesíteni, csak abban az esetben ha vizi munkálatokat végez, pl halászat. A konkrét típus: Tohatsu M6B.

    Tisztelettel:
    Attila

  19. Kedves Hajósparadicsom,

    25LE-s kategóriában melyik gyártó motorját érdemes megvenni? Persze az ár is számít. Egy kis 3.40-es Avon RIB gumicsónakunk van, állókormányos. Szeretjük, ha jól gyorsul folyón és tengeren is. És még egy kérdés, mit jelent az hogy trimmelés? A gyorsasággal függ össze?

    Válaszotokat előre is köszönöm.
    Melinda

  20. Tisztelt Uram
    Segítségét szeretném kérni Yamaha 25-ös motorral egy Kb5-5,5m méteres sportos csónak mennyivel tud menni 4 fővel.
    Tudom hogy nehéz kérdés de 9.9 es motorral 22 volt a vége.

    Elöre is köszönöm