Hogyan válasszunk akkumulátort?

Amennyiben akkumulátorunk kiválasztásánál csupán a márkát tartjuk szem előtt, használatuk során kellemetlen meglepetések érhetnek bennünket. Ezt megelőzendő, érdemes átgondolni az alábbi írásunkban ismertetett, legfontosabb szempontokat.

1. Folyadék nélküli vagy folyadékos akkumulátorok

Sokáig a hajózás szükséges velejárójának tartották azt, hogy kiemelt figyelmet kell szentelni az akkumulátornak, hiszen az abból kicsöpögő, kipárolgó sav szétmarja a bútorokat, a kárpitot, károsítja a műszereket, és állandó balesetveszélyt jelent. Ezért folyamatosan ellenőrizni kell a savszintet, és időnként desztillált vízzel pótolni kell az eltávozott elektrolitot.

Ólom savas akku metszete

Ólomsavas akku metszete

Mára már ezek a gondok megoldhatóvá váltak. Ha a legközelebbi akkucserénél zárt, folyadék nélküli akkumulátort helyezünk a régi folyadékos helyére, akkor egy csapásra megszűnnek a savgőz és a savmarás okozta bosszúságok, és búcsút inthetünk a folyamatos karbantartásnak is. Ezeknek az akkumulátoroknak nem árt, ha hullámzik a hajó, nem tud belőlük kifolyni semmi, hiszen nincs bennük folyékony halmazállapotú anyag. Ilyen akku használatával a sav okozta balesetveszélyt is megszüntethetjük. A folyadék nélküli akkumulátorok önkisülése töredéke a folyadékosokénak, ezért jól bírják a hosszú téli „pihenőket” is.

2. Indító vagy energiaellátó akkumulátorok

Ha már eldöntöttük, hogy drágább, de folyékony elektrolit nélküli, zárt akkumulátort vásárolunk, még mindig marad két lényeges szempont, amelyet a vásárlás során figyelembe kell vennünk: a motor indítása, vagy az elektromos fogyasztók ellátása lesz-e a fő feladata, esetleg mindkét igényt ki kell elégíteni. Sokat elkövetik azt a hibát, hogy nem veszik figyelembe ezt a különbséget, és csak azt nézik, hogy melyik „világmárka” neve van az akkumulátorokon feltüntetve. Ezért előfordulhat, hogy ugyanazt az akkut az egyik tulajdonos szidja, mint a bokrot, a másik tulajdonos pedig dicséri.

Zselés akkumulátor metszete

Zselés akku metszete

A száraz akkumulátoroknak alapvetően két fajtája ismeretes: zselés, illetve felitatott elektrolitos. A zselést olyan felhasználásra fejlesztették ki, ahol nem a minél nagyobb hideg indítóáram a fő szempont, hanem a hosszú élettartam, és az a képesség, hogy minél többször lehessen lemeríteni illetve újratölteni. Ez az akkumulátor kémiai szempontból nem tér el a folyadékos, savas ólomakkumulátoroktól. A különbség pusztán annyi, hogy az akkuban lévő elektrolit kocsonyás és nem folyékony halmazállapotú. Ezek a zselés akkumulátorok akár 1200 kisütést is kibírnak, ezért csak ott éri meg használni őket, ahol napi rendszerességgel kisütjük őket (pl.:elektromos csónakmotorok meghajtására), hiszen az áruk viszonylag magas.   Azok az aksik, melyek felitatott elektrolitot tartalmaznak ugyanolyan savas ólomakkumulátorok, mint amelyeket már megszoktunk, a különbség pusztán szerkezeti újításokból adódik. Az ilyen akkumulátorokban a lemezek közé üvegszövetet préseltek és ebben található a felitatott elektrolit. Ezek az akkuk elsősorban indító akkumulátorok, de nagyon jól használhatók az elektromos fogyasztók ellátására is, hiszen kisütési ciklusszámuk közel háromszorosa a folyadékosokénak. Ezért egyaránt alkalmasak belsőégésű motorok indítására, valamint elektromos motorok üzemeltetésére is. Gyakran előfordul, hogy jó nevű gyártótól vásárolt akkumulátorunk nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, és idő előtt meghibásodik, tönkremegy. Bármilyen jó hírű indítóaksit vásárolunk, ha gyakran használjuk álló motornál fogyasztók üzemeltetésére, akkor az élettartama jelentősen csökkenni fog.

3. Egy és több akkumulátoros rendszer

Kétakkumulátoros rendszer

Kétakkumulátoros rendszer

Azokban a hajókban, amelyek belsőégésű motorral működnek és ehhez sok fogyasztó is társul, az akkumulátoroknak kettős funkciót kell ellátniuk. Ezért célszerű kétakkumulátoros rendszert építeni. Szükség van egy indítóakkumulátorra a motor beindításához, és egy ciklikus akkura a fogyasztók ellátásához. Ebben a kétakkumulátoros rendszerben komoly fejtörést okoz annak biztosítása, hogy a töltésben mindkét akku részt vegyen, ellenben a fogyasztók ellátása csak a használati akkumulátorról történjen. Gyakran használt, de igen rossz módszer a diódás leválasztás. Ez nemcsak fölös hőt termel, hanem jelentős feszültségveszteséggel is jár. Ezenkívül a dióda folyamatosan meríti az akkumulátort. Célszerűbb egy direkt erre a célra tervezett leválasztó-kapcsolót használni.

4. A hajóakkumulátorok szezonális használata és karbantartása

Akkumulátor töltő

Akku töltő

Komoly gondot okoz az is, hogy a hajózás idényjellege miatt az akkumulátorok akár 5−6 hónapot is állnak használtba vétel nélkül. Ez az idő bőven elegendő arra, hogy az akku ne csak lemerüljön, hanem le is szulfátosodjon, illetve károsodjon a lemezszerkezete. Ilyenkor kerül előtérbe a száraz akkumulátorok alacsony önkisülése. Ha egy száraz akkut szeptemberben feltöltünk és egész télen nem használunk, márciusban akár rátöltés nélkül is könnyedén indíthatjuk vele a motort. Meglehetősen elterjedt az a gyakorlat, miszerint az akkumulátort télire kiveszik a hajóból, 3-szor, 4-szer feltöltik a tél során. Ha ezt hagyományos transzformátoros akkumulátortöltővel tesszük, akkor két lehetséges problémával találkozhatunk:

  • túltöltés egyik leggyakoribb okozója az, hogy a töltőt túl sokáig hagyjuk az akkumulátoron, ilyenkor a sav pezsegni kezd, ami nagymértékben károsíthatja a lemezszerkezetet, aminek egyenes következménye az aktív anyag lehullása okozta cellazárlat.
  • Abban az esetben, ha a tulajdonos nagy figyelmet fordít arra, hogy nehogy túltöltse akkuját, könnyen előfordulhat, hogy azt sosem tölti fel 100%-osan. Ez legalább olyan káros, mint a túltöltés. Ebben az esetben az akkumulátor leszulfátosodik, és veszít a kapacitásából.

Egy kis odafigyeléssel megnövelhetjük akkumulátorunk élettartamát, egyben sokat megspórolhatunk a ritkább cseréken. A kettős feszültségkorláttal rendelkező töltő 100%-osan feltöltheti az akkut, de nem okoz túltöltést. Az ilyen akkumulátortöltők kapcsoló üzemű tápegységet tartalmaznak, amelyek a töltőáramot függetlenítik a hálózati áramingadozástól is.

Kapcsolódó cikkek:

Hogyan válasszunk elektromos csónakmotort?

Kipróbáltuk a Minn Kota új elektromos csónakmotorját

zap akku

                                                                 Akkumulátorok a webáruházban

2 hozzászólás a(z) “Hogyan válasszunk akkumulátort?” bejegyzéshez

  1. Lehet kapni kettős fázisú túltöltés elleni akku töltőt?
    Mennyiért?

  2. Kedves Árpád.

    Igen lehet kapni. Ezeknek a töltőknek az ára 20.000 Ft tól kezdődik. Természetesen függ az ár a gyártótól és a töltési amper számtól.

    Kérlek küldj egy emailt az info@hajósparadicsom.hu -ra, és küldök róla részleges tájékoztatót.

    Üdv
    Attila