Hogyan téliesítsük csónakmotorunkat?

Csónakmotorunk kiváló állapotának megőrzéséhez fontos elvégeznünk, vagy szakszervizzel elvégeztetnünk csónakmotorunk téliesítését. Jelen írásunkkal azoknak a hajósoknak szeretnénk segítséget nyújtani, akik kellően vállalkozó szelleműek ahhoz, hogy saját maguk végezzék el csónakmotoruk téliesítését.

A téliesítés a csónakmotorok legfontosabb szervizelési fajtája. A telente hónapokig kihasználatlanul álló motort az időjárás jelentős mértékben károsíthatja, akár melegben tároljuk a csónakmotorunkat, akár hidegben. A téli levegő okozta rozsdásodás például olyan kárt tehet a motor belsejében, amely a csónakmotor teljes tönkremeneteléhez vezethet. Fontos tudni, hogy a téliesítést már a talajfagyok beállta előtt el kell végeznünk. Ha a motorunkat egész télen folyamatosan használjuk, akkor szükségtelen téliesítenünk, ha azonban két hétnél tovább leállunk, akkor mindenféleképpen végezzük el az alábbi téliesítési folyamatot.

Nézzük tehát lépésről lépésre, hogy milyen teendőink vannak csónakmotorunk téliesítése során.

  1. Alaposan öblítsük át a motort friss, édes vízzel, és hagyjuk, hogy a víz teljesen kicsepegjen a motorból. Kívülről minden szennyeződést (zsírt, olajat, vízkövet stb.) mossunk le a motorvázról. Sérülés elkerülése érdekében még ekkor szerelje le a propellert, nehogy elfelejtkezzen róla és az indítás során a hajócsavar balesetet okozzon. Az átöblítést járatókádban vagy motorátmosó-füllel végezze. Kis lóerős csónakmotoroknál a járatókád helyett egyszerűen egy vödröt is használhatnak erre a célra.Ezután néhány percig – alapjáraton maximum 10 percig – járassuk a motort, amíg eléri az üzemi hőmérsékletét.

    A csónakmotor átöblítése

    A csónakmotor átöblítése

  2. Amikor a csónakmotor elérte az üzemi hőmérsékletét, használjuk fel a téliesítő szereket. A járó motor karburátorán keresztül juttassuk be az úgynevezett fogging oil adalékot, amely spray formátumban vásárolható meg. A fogging olaj végzi el a tisztítási feladatokat: leszedi a kormot, a lakkot és minden oda nem illő szennyeződést. Abban az esetben, ha a motor az adalék bevitele közben le akarna fulladni, adjunk egy kis gázt, így megelőzzük a csónakmotor lefulladását. Amikor ezzel végeztünk (ekkor motorunk még mindig jár), vegyük elő a téliesítő olajat, az úgynevezett storage oil-t. Ez a storage olaj szintén spray formátumban kapható. A karburátoron keresztül többször − legalább egy fél flakonnal − fújjunk be, ezzel kárt nem okozhatunk. Az utolsó fújásnál nagy adagot juttassunk a karburátorba úgy, hogy a motor le is fulladjon. Ezzel el is végeztük a téliesítés legfontosabb részét.

    A téliesítő szerek befújása

    A téliesítő szerek befújása

  3. Vegyük ki a gyertyákat és állapotuktól függetlenül cseréljük le azokat. Mielőtt az új gyertyákat visszatekernénk, a gyertyák helyét is fújjuk be egy kis adag storage olajjal.

    A gyertyák helyének befújása

    A gyertyák helyének befújása

  4. A hajtóműből engedjük le az olajat. Először az alsó, majd a felső csavart tekerjük ki. Várjuk meg, amíg az olaj teljesen kicsepeg. Ezután töltsük be a friss hajtóműolajat az erre a célra szolgáló olajfeltöltő pumpával. A hajtóműház akkor telt meg, amikor a felső csavar nyílásán elkezd kifolyni az olaj (ha az olaj felül csak fröcsköl, akkor még nincsen tele a hajtóműház). Először az alsó, majd a felső csavart tekerjük vissza. Ha a csavaralátétek vagy tömítések károsodtak, azokat is cseréljük ki.

    A hajtóműolaj leengedése

    A hajtóműolaj leengedése

  5. A négyütemű csónakmotoroknál szükség van a motorolaj cseréjére is. A kétütemű motorok esetében ezt a műveletet kihagyhatjuk, azoknál ugyanis nem található motorolaj, mivel a kenést az üzemanyag-adalék biztosítja. Ha van a motorban olajszűrő, akkor azt is cseréljük.

    Motorolaj csere

    Motorolaj csere

  6. A motor leállt, mivel a téliesítő szerekkel lefullasztottuk. Mivel a propellert már a folyamat elején leszerelte a tengelyéről, ilyenkor kenheti be a tengelyt vízálló zsírral. Ha szabadban fogjuk a motort tárolni, akkor ajánlott egy nylon zacskót ráhúzni, hogy a bezsírozott felület a hosszú téli hónapok során ne szennyeződjön.

A propellertengely zsírozása

Ezzel végére is értünk a motor téliesítési folyamatának. Csónakmotorunkat vegyük ki a járatókádból és hagyjuk, hogy a víz teljesen kicsepegjen belőle, nehogy a fagyos hónapok során belefagyjon.

Azoknál a külmotoroknál, ahol nem karburátor, hanem injektor van, kissé különbözik a teendőnk. A téliesítő spray-ket az üzemanyagtankba kell befújni. Hagyjunk kb. 1 liter üzemanyagot a tankban, és ebbe fújjuk bele először a fogging oil-t, majd járassuk a motort egy-két percig. Ezután tegyük ugyanezt a storage oil-al. Fújjuk bele a tankba, és hagyjuk a motort járni, néha adjunk neki nagy gázt, hogy az olaj minden alkatrészhez eljuthasson. A folyamat több része megegyezik a fent leírtakkal.

Belmotorokra is érvényes a fent említett téliesítési folyamat: téliesítő olajok bejuttatása a motorba, olajcsere, olajszűrő-csere, gyertyacsere. Belmotorok esetén a vízre kell nagyon odafigyelnünk. A hűtőrendszer friss vízzel való átmosása után 22 C°-ra hígított fagyállóval járassuk át a csónakmotort.

Ha a téliesítési folyamatot a tél beállta előtt mindig elvégezzük, akkor motorunk hű és megbízható társunk lesz egész évben.

Kellemes hajózást kívánunk!

Téliesítéssel kapcsolatos szerek a webshopbanTéliesítés a webáruházban

8 hozzászólás a(z) “Hogyan téliesítsük csónakmotorunkat?” bejegyzéshez

  1. Szia Atti!
    …nem árt ilyenkor újrazsírozni valamennyi csúszó elemet, alkatrészt, és célszerű ellenőrizni az üzemanyag szűrőt is (ha van)!
    Nekem szokásom még az, hogy háztartási vízkő oldót is teszek bőven a járató hordó vízébe, fokozva a tisztítás hatékonyságát…

    Fontosnak tartom itt megjegyezni azt is, hogy egy ilyen karbantartás során, sok-sok veszélyes hulladék keletkezik. Olajos törlők, fáradt olajok, szennyvíz…

    Ha magunk végezzük el ezeket a karbantartásokat, gondoskodnunk kell a fent felsorolt veszélyes hulladékok helyes kezeléséről is!!!

    Én ezt egy helyi autó szerelő műhely segítségével oldom meg. A műhelyben kötelező folyamat a hasonlóan veszélyes hulladékok kezelése. A sok éves jó viszony ezzel a műhellyel, segít abban, hogy nyugodt lehetek a keletkezett hulladékok sorsát illetően…

    Horgászként, hajósként mindig szem előtt kell tartani a vizek és a környezet védelmét!

    Üdv.:
    atti030

  2. Szeretném megtudni hogy a műanyag testet mivel lehet alga mentesiteni.
    Köszönöm.

  3. Kedves János.

    Lehet alga eltávolítót kapni. Ez egy speciális spary, ami kb. 500ml és teljes mértékben környezetbarát. Teljesen eltávolítja a hajótestről az algát és mindenféle szennyeződést. Nyitás után üzletünkben is kapható. Ára gyártó függő, de maximálisan is 4000 Ft. Sajnos sósavat is használnak, de nem ajánlom mert borzalmasan károsítja a természetet és az egészségét is. A következő szezonban ajánlom, hogy használjon algagátlót. Ma már lehet jó minőségű algagátlót 6-7.000.-Ft-ért vásárolni, ami környezetbarát és megvédi hajóját az algásodás ellen.

    Attila

  4. Szervusz Attila!

    Arra volnék kiváncsi, hogy hány üzemóránként cseréltek olajat a négyütemű külmotorokba? Én a minden őszi olaj és gyertyacserét kicsit túlzásnak találom. Az idén pl. 20 órát sem ment a motorom. A tavalyi gyertyával még 30 óra sincs benne. Kiválóan teljesített egész nyáron. Az olaj gyönyörű tiszta (szintén 30 óra). Azzal is a környezetet kímélem, ha nem cserélek állandóan olajat, csak ha itt az ideje. Amúgy a vízben lebomló környezetkímélő motorolaj nem is olcsó mulatság, de a hagyományos olajok sem. Jelzem, én fűtött műhelyben tárolom télen a mocit, tisztán, szárazon. Alkalmanként be is indíthatnám, de nem szoktam. Szóval, mi volna a kompromisszum vagy középút ebben a kérdésben? Amúgy mennyibe kerülnek a tisztító – konzerváló olajok? És tavasszal hogyan takarítsam ki a hengerből, karburátorból?
    Másik kérdésem atti030 előző hozzászólására vonatkozik. Nekem termosztátos a hűtésem. Nem tudom, a sárgaréz mit szólna a vízkőoldóhoz? Ez savas anyag nem? Van erre valamilyen tapasztalatotok?

  5. Szia Péter!

    Természetesen a Te esetedben nem szükséges gyertyát és olajat cserélni, mivel 20 üzemórát használod csak a motort. Ellenőrizd le a hajtóműolajat és ha vizes, akkor cseréld le, mert korróziót okozhat a hajtóműben. A csónakmotorok normál üzemidejű használatánál minden év végén ajánlott az olajcsere, a motor folyamatos használata esetében (pl.munkához) azonban többszöri olajcsere szükséges egy évben. A tisztító és konzerváló olajok 4000-8000 Ft-ba kerülnek gyártótól függően. Ha nem akarsz téliesíteni a tisztító spray-vel járasd át a motort, evvel kitisztítottad és tavasszal már nem kell, utána télen már ne indítsd be. Nyugodtan használj vízkőoldót.

  6. Attila!
    Köszönöm a gyors választ. Még egy kérdést, ha lehet: Ilyen kevés használat mellett mit javasolsz, hány üzemóra után, vagy milyen periódusban cseréljek olajat? A motor 20-25 órát megy egy szezonban, most két éves, 10 óránál szervízelve lett. Az össz futása eddig 40 óra. Ja! Öt lóerős négyütemű Parsun motor (Egyébként nagyon jók a tapasztalataim vele, ha akarod szívesen írok erről bövebben). Más: Nagyon jó az oldal. Azt gondolom, hogy igazi hiánypótló az egész anyag amit csinálsz, csináltok. Remélem nagy tábor alakul ki itt, fórumokkal, tanácsokkal. Szerelési kézikönyveknek, ábráknak is lenne keletje, gondolom. Örömmel várom a további híreket és a boltra is kíváncsi vagyok.
    Üdvözlettel: Péter

  7. Szia Péter!

    Véleményem szerint minden évben szervizeld és téliesítsd, mert a motornak kell a felfrissülés. Így hosszú élettartammal fogja meghálálni a gondoskodást. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy az olajoknak is megvan a szavatossági ideje. Természetesen nagyon örülünk minden hozzászólásnak és szívesen vesszük, ha megosztod velünk és másokkal a tapasztalataidat. Mi is reméljük, hogy egyre többen lesztek és olvassátok cikkeinket.

  8. Volt egy kanadai 40 LE-s csónakmotorom. Kb. 25 évet állt a garázsban. Édesapámtól örököltem,nem emlékszem,hogy ő mikor téliesítette. Próbáltam beindítani. A második kisérletre indult. eladtam. Azóta is megelégedéssel használják. Ezek még meg voltak csinálva! Ja, Johnson motor volt.