Hasznos fortélyok hajónk nyári karbantartásához

A legfontosabb hajószervizelés az úgynevezett téliesítés, amely megakadályozza, hogy a csónakmotor a téli tárolás alkalmával korrodálódjon. Pár kisebb karbantartási munkálatot azonban nyáron is ajánlatos elvégeznünk a hajónkon. Bár a rendeltetésszerű használat mellett ezekre nincs feltétlenül szükség, ha mégis rászánjuk az időt, akkor biztosak lehetünk abban, hogy motorunk nem hagy minket cserben a nyári, vízen töltött szabadidőnk során.

A hajtóműolaj feltöltése

Aki a csónakmotorját nagyon sokat működteti, annak mindenféleképpen ajánlott a nyári olajcsere, hiszen a gyakori használattól az olaj elhasználódik, így megszűnhet a motor mozgó alkatrészeinek kenése is. Kétütemű csónakmotoroknál olaj csak a hajtóműben van, mert a motor kenését az üzemanyagba töltött adalék (TC-W3) végzi el. A hajtóműolaj cseréje körülbelül 100 óra használat után ajánlott. A négyütemű modelleknél két helyen találunk olajat: a hajtóműben és a motorban. Ha a motor sok üzemórát fut egy szezonban, mindkét helyen ajánlatos az olajcsere. Emellett az olajszűrővel rendelkező motoroknál a szűrőváltás is szükséges lehet. Az olajat figyelmesen, a csónakmotor gyártója által ajánlott termékkel cseréljük le, ellenkező esetben károsodhat a motor. Nyáron érdemes továbbá a gyújtógyertyákat is ellenőriznünk. Ha a gyertyák elhasználódtak, akkor elkerülhetetlen a cseréjük, viszont ha szépek, nem kormosak, akkor a karbantartás során ezt a feladatot kihagyhatjuk. A gyertyacsere során is kizárólag a gyártó által előírt gyújtógyertyákat tegyük csónakmotorjainkba.

Vizsgáljuk meg a propellert és a propellertengelyt is.

A propellertengely zsírozása

Szereljük le a propellert és ellenőrizzük, hogy a stift és a sasszeg ép-e; ha roncsolódott, akkor azonnal cseréljük ki. A sérült hajócsavart javíttassuk meg, illetve ha már nem javítható, akkor szerezzünk be egy újat. Ha mindent rendben találunk, akkor vízálló zsírral vonjuk be a propellertengelyt, és szereljük vissza a hajócsavart. A hajtóművet tisztítsuk meg a rárakódott algától, hiszen az befolyásolhatja a menettulajdonságokat, és akár el is tömítheti a hűtővíz bemeneti nyílását, ami által megszűnhet a hűtés, és nagy anyagi káraink keletkezhetnek.

A motor belsejének karbantartása is kulcsfontosságú tényező. Töltsünk az üzemanyagtankba speciális üzemanyagrendszer tisztítót és karbantartót, mivel ezek a szerek kitisztítják a motor belső részeit, és magát az üzemanyagrendszert is. Ez a kondicionáló anyag az üzemanyag vegyi, minőségi romlásának lelassítására is képes. Ha valaki régi üzemanyagot szeretne használni, akkor ezzel a szerrel fel tudja frissíteni, bár inkább mellőzzük a régi benzint. A kondicionáló folyadék el tudja távolítani a kormot a motorból, ezen kívül az injektor tisztántartását is biztosítja. Egy flakon pár ezer forintba kerül, és több száz liter benzinhez elegendő.

Ha ezt a pár teendőt elvégezzük, akkor motorunk megfelelően működő társunk lesz a nyári hónapokban. Némi idő- és csekély anyagi ráfordítással, valamint a fent felsorolt praktikák segítségével hajómotorunk felfrissül, és élettartama is meghosszabbodik. Így magunk is gondoskodhatunk arról, hogy utunk ne a legközelebbi csónakmotor szervizbe, hanem a vizekre vezessen!

Kellemes hajózást kívánunk!

Hajóápolás

Hajóápolás

Motorolajok

Motorolajok

6 hozzászólás a(z) “Hasznos fortélyok hajónk nyári karbantartásához” bejegyzéshez

  1. Üdvözlet Mindenkinek!
    Milyen benzinadalékot javasoltok 2ütemű motorok ,,belső” tisztítására?
    Laci

  2. Kedves László.

    Az üzemanyag rendszer tisztítását, üzemanyag kondicionáló (stabilizátor) folyadékkal kell tisztítani. A motor belső részét pedig Engine Tuner vagy Power Tune tisztító szerrel kell elvégezni.

    Természetesen segítek a későbbiekben, hogy a szereket, milyen módon kell alkalmazni.

    Üdv
    Attila

  3. A hajóm alján kisebb lyukak vannak,milyen tömítő anyagot javasolsz.

  4. Kedves Sándor. Tudnunk kellene a hajó anyagát. Ha műanyag, akkor kétkomponensű műgyantát tudunk neked ajánlani. A Hajósparadicsom csapata

  5. A téli leállásnál használt anyagot hogyan kell eltávolítani a hengerből.?üdv.

  6. Kedves András.

    A tavaszi indításkor ezek az anyagok kiégnek a motorból. Percekig nagy füstölést fog észlelni, de ez nem gond ilyenkor ég ki a téliesítő szer. Belső motorok esetében vissza kell szezonosítani a motort és vízrendszert.

    Hajósparadicsom csapata