Hazánkban is egyre többen használnak négyütemű csónakmotort, azonban a hajósok, a horgászok és a nyugodt vizeket szerető vitorlázók 60 százaléka még mindig a kétütemű modelleket részesíti előnyben. Az Unió kizárólag azoknak a kétütemű csónakmotoroknak az értékesítését engedélyezi, amelyek az igen szigorú károsanyag-kibocsátási előírásoknak megfelelnek. Ilyen például a Mercury Optimax és a Tohatsu TDI típusú kétütemű, de mi most csak az Evinrude csónakmotor-gyártó cég új, E-TEC technológiáját szeretnénk megismertetni a hazai hajósokkal.
Mit jelent az E-TEC technológia?
Az Evinrude E-TEC magában foglalja a kétütemű csónakmotorok korábbi konstrukcióinak technológiai vívmányait, egy − több éves tesztelési és kísérletezési időszak során kialakított − továbbfejlesztett változatban. A cél a csökkentett fogyasztás, a megbízhatóság és a tartósság megvalósítása volt. Az első E-TEC motorokat az amerikai haditengerészet és a U.S. Marin Force Recon csapatai használhatták; ez is mutatja, hogy az új modell megbízhatósága a sok újítás révén tökéletesre sikeredett.
Az Evinrude E-TEC csónakmotorok a fejlesztéseknek köszönhetően nagyon hatékonyak, és körülbelül 10 százalékkal alacsonyabb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a négyüteműeké − mind alapjáraton, mind a legnagyobb fordulatnál. Nagyobb nyomatékkal rendelkeznek, mint a négyütemű csónakmotorok, ezáltal a nagy gyorsulás során a hajónkat pillanatok alatt siklásba tudják hozni.
Nem elhanyagolható az E-TEC csónakmotorok üzemanyag-befecskendezési rendszere sem. Nem egy megszokott injektorról van ugyanis szó: az úgynevezett „Cooler Injektor”-t kevesebb üzemi áram aktiválja, vagyis egy kisebb elektronika is elég a működéséhez. Kevesebb alkatrészt igényel, és az alacsony felmelegedés, valamint a kis meghibásodási arány végett tartósabb is, mint a hagyományos csónakmotor injektorai.
Mi található az Evinrude E-TEC csónakmotorok belsejében?
Az Evinrude E-TEC dugattyúi egy olyan ötvözetből készültek, amelyet a NASA fejlesztett tökéletes minőségűre. Ezek a teljesen új ötvözetű dugattyúk kétszer-háromszor erősebbek és hosszabb élettartammal rendelkeznek, mint a hagyományos alumínium ötvözetű társaik.Az Evinrude saját fejlesztésű blokkja, az erősített dugattyúgyűrűk, a főtengely és a nagy, túl méretes csapágyak olyan pontossággal vannak megmunkálva, hogy minimálisra csökkent a súrlódás, ezáltal még alacsonyabb a meghibásodási aránya az Evinrude E-TEC csónakmotoroknak. A szintén egyedi fejlesztésű, a motor vezérléséért felelős elektronika olyan high-tech megoldásokkal rendelkezik, amelyeknek köszönhetően tudása szinte felér egy számítógépével. A minimalizált alkatrészméretnek köszönhetően a csónakmotorok rugalmas burkolata 60 százalékkal kisebb méretű lett, ami tiszta és korszerű külső megjelenést kölcsönöz az Evinrude új modelljei számára.
A legtöbb hajós azért választja a kétüteműekkel szemben a négyütemű csónakmotorokat, mert alapjáraton és nagy sebesség mellett is halk a működésük. Az Evinrude E-TEC csónakmotorok kétüteműek lévén is csendesen üzemelnek, hála az új beömlő rendszer kialakításának. A forgattyúházhoz alacsony fordulatszámon jut a levegő, és nincsenek apró lyukak a megmunkált fojtószelep lemezen; a hangtompítók csillapítják a rezonanciától keletkezett hangokat. Fontos szerepet játszik a csónakmotorok súlyának csökkentése is, hiszen a kedvező súly-lóerő aránynak köszönhetően hajónk sokkal nagyobb végsebesség elérésére képes. Az Evinrude E-TEC csónakmotorok könnyű súlyát a mérnökök a már fent említett fejlesztésekkel érték el (pl. a minimalizált alkatrészméret révén).
Az elektromos indítású modellek el vannak látva kézi indítással is. Az Evinrude szakemberei arra is gondoltak, hogyha az akkumulátor a hajózás közben meghibásodik, kézi berántással is újra lehessen indítani, és ne kelljen órákig a vízen ringatózva várni a parti őrség segítségét. Lényeges, hogy a 25 lóerő feletti E-TEC csónakmotorok elektromos üzemanyag szivattyúval vannak ellátva, ami még abban az esetben is dolgozik, ha az akkumulátorunk lemerül, vagy tönkre megy. Biztos mindenki számára ismert a lendkerék alatti tekercs, amely működése során árammal látja el az elektromos alkatrészeket. Bár ez a technológia már évek óta használatos, az Evinrude E-TEC csónakmotorok családjánál ez a plusz áram még az elektronikus befecskendezés működését is biztosítani tudja.
Kell-e olaj az üzemanyagba?
Mint tudjuk, a kétütemű csónakmotorok kenését az üzemanyag adalék, azaz a speciális olaj (TC W3) végzi el. Ez az E-TEC csónakmotoroknál is hasonlóképpen működik, hiszen ha nincsen olaj, akkor nincsen kenés, és borzalmasan nagy anyagi károk keletkezhetnek. De az Evinrude szakemberei arra is gondoltak, ha elfogy az olaj! Az Evinrude E-TEC csónakmotorok úgy lettek kifejlesztve, hogy üres járatban 24 percig tudjanak járni. A szakemberek lehetővé tették, hogyha nyílt vízen vagyunk, 40 százalékos gázzal 15 percig, 60 százalékos gázzal 9 percig, 80 százalékos gázzal 8,5 percig, és teljes gázadással 3,5 percig tudjunk haladni hajónkkal a legközelebbi segítség felé.
Mi az az automatikus téliesítés?
Plusz egy érdekesség az E-TEC csónakmotoroknál, hogy automatikus a téliesítés. Igen, van ilyen! Minden hajós tudja, hogy nyár végén a csónakmotorok legfontosabb szervizelése a téliesítés. Az E-TEC csónakmotorok automatikus téliesítési rendszere csak akkor működik, amikor a motoron az „auto-téliesítés” funkció be van kapcsolva (ez nem minden típusban található meg). Amint a szakszerviz vagy saját magunk elvégeztük a fontos szervizeléseket (például befújjuk a téliesítési olajokkal – fogging oil, storage oil − a motort), akkor az „auto-téliesítés” funkció automatikusan bekapcsolódik, és körülbelül két perc után önállóan leállítja a motort. Ezután csak kivesszük a járató kádból a csónakmotorunkat, vagy leakasztjuk a motoröblítő füleket, és megvárjuk, hogy a motorból kifolyjon a hűtővíz. Ezek után nem kell mást tennünk, mint jó téli álmot kívánni a kedvenc motorunknak, és várni, amíg beköszönt a tavasz, hogy ismét a hobbinknak élhessünk, és élvezzük a víz adta örömöket.
A hajósoknak így nem kell többé a kétütemű csónakmotoroktól tartaniuk, hiszen az Evinrude E-TEC technológia a korábbi kellemetlen tulajdonságokat teljesen megszüntette, és új irányt adott a kétütemű csónakmotorozás világában.
Forrás:BRP
szuper !