Olvasói cikk: Elektromos csónakmotor teszt

E-sential T 66-os elektromos csónakmotoromat sikerült ősz végén egy Minn Kota Endura 30-cal (E 30) összehasonlítva kipróbálni. Az alábbiakban ennek a tesztnek az eredményét és az azt követő kérdéseket szeretném megosztani.

A tesztelés helyszíne a Balaton, gyakorlatilag szélcsend, a csónak terhelése (összsúlya) 450 kg volt. A mérések a fokozatonkénti sebességre (GPS alapján), valamint a motor által felvett áramerősségre vonatkoztak.

Az alábbiakban először a T 66, majd az E 30-as eredményeit mutatom:

E-sential T 66:

fokozat sebesség (km/h) áramerősség (Amper)
1 1,5 – 1,6 7,5 – 8
2 2,1 – 2,2 9,3 – 9,5
3 (R1) 3 – 3,1 14,5 – 15
4 3,8 – 4 18,5 – 19
5 (R2) 5,8 – 6 35 – 38

Minn Kota Endura 30:

fokozat sebesség (km/h) áramerősség (Amper)
1 1,4 – 1,5 7
2 1,9 – 2 9
3 2,7 12
4 3 – 3,1 15 – 15,5
5 4,6 – 4,8 27 – 28
E-sential csónakmotor

E-sential csónakmotor

A fentiekből számomra a következők olvashatók ki:
A T 66 (sajnos) tényleg nem veszi fel − ezáltal le sem adja − azt a teljesítményt, amit papíron írnak róla (gondolok itt például a megadott max. 600 W-ra). Valahol azt olvastam, hogy „a T66 gyakorlatilag csak egy közel 40 lbs-s motor (nem 66! )”. Nos, ez a megállapítás a mért adatok alapján sajnos igazolni látszik, valóban nincs szó 66 lbs-ról! Az én számításaim szerint a maximális teljesítmény (felfelé kerekítve) 480 watt—18kp—0,25LE—40 lbs. Az E 30 a mért adatok alapján (szintén felfelé kerekítve egy kicsit) hozta a papírformát, vagyis majdnem leadja a 30 lbs-t. Mindezeket szélcsendben mérve!

A további összehasonlítás (az Endura javára), hogy a közel 1 km/h végsebesség különbség kettőjük között a maximális terhelésnél 10A többletet jelent a T 66-hoz képest. Viszont a T66 javára írható, hogy az E 30-hoz képest kevésbé rezeg, gondolom a propeller kiképzése miatt.

Valószínű, hogy a T 66 tartalék erőssége szélben való összehasonlítás esetén mutatkozna meg. Erről csak a következő adataim vannak:
A T 66-os, 5 km/h-s ellenszélben (a csónakot 1,5 km/h-val toló szélben) az alábbiak szerint viselkedik:

fokozat sebesség áramerősség
1 0 8
2 1,5 9,5
3 2 15
4 3,4 19
5 5,5 40
Minn Kota csónakmotor

Minn Kota Endura csónakmotor

Itt látszik, hogy szélben sebessége csak kis mértékben csökken, míg áramfelvétele sem nő jelentősen, tehát valami erősség tartalékkal rendelkezhet, ami a  (kis mértékű) áramfelvételben rejlik. Lehet, hogy ezt a maximum  kb. 5 km/h végsebességet tudja akár nagyobb szélben is (nagyobb áramfelvétellel) tartani, de erről semmi dokumentált információt nem találtam (nekem meg nem volt nagyobb szelem). A több motor, nagyobb sebesség elvének kipróbálását a következő mérésekkel vizsgáltam. Az általam dédelgetett „kétszer akkora teljesítmény, kétszer akkora sebesség” gondolat sajnos teljesen megdőlt.

Itt egy 200kg összsúlyú csónakban először egy, majd  egyszerre két (egyenként azonos sebességet adó) motorral mértem a sebességeket. Nos, az alábbiakat tapasztaltam:

egyenként: a két motor egyszerre:
T66 3.-ban—-15A—4km/hE30 4.-ben—-15A—4km/h (kétszer 4 km/h) = 5km/h
T66 4.-ben—-18A—4,6km/hE30 5.-ben—-26A—4,6km/h (kétszer 4,6 km/h) = 6km/h

Sajnos tehát a terveimben szereplő „dupla motor dupla sebesség” terve teljesen megdőlni látszik. Valószínűleg a motorok számának növelésével nem a sebesség fog növekedni, hanem a teherbírás. Hogy milyen képlet alapján, azt nem tudom, de azt már igen, hogy a sebesség az én példázatomban a  2×4 = 8 helyett 5 lesz, a 2 x 4,6 = 9,2 helyett pedig csak 6.

Az eredeti elképzelésem az volt, hogy egy (kb. 400−500kg összsúlyú) műanyag motorcsónaktestet szerettem volna minél nagyobb sebességre ösztökélni (nem siklásba hozni!) ilyen kis kaliberű motorokkal. Gondoltam, esetleg több (kettő vagy három) T 66-ot a fartükörre erősítve a teljesítményük összeadódva jelentős sebesség növekedést eredményezne. Nos, ez nem így van. Azon kívül, hogy nem lenne kifejezetten esztétikus látvány, nem is menne olyan gyorsan. A T 66 papírformája valóban félrevezetés, ha igaz volna, akkor lenne benne fantázia,de a valóság mást igazol. Köszönjük a cikket: Fiedler Oszkárnak!

2 hozzászólás a(z) “Olvasói cikk: Elektromos csónakmotor teszt” bejegyzéshez

  1. Szevasztok! Fizikai törvényszerűség, s vitorlázásból ismerem, hogy a hajó( csónak) vízvonal hossza befolyásolja a max. sebességet, ugyanis a hajó nem képes kitörni az orr -és farhullám fogságából csak akkor, ha megsiklik. A hajótest alakja, ellenállása is számít, de a fenti szabály általános.
    Egyébként a cikkből hasznos infók jöttek! Szép tavaszt kívánok: B.Attila

  2. Köszönöm!Ez nagyon hasznos teszt volt számomra!Pont egy ilyen tesztet szerettem volna kipróbálni, de természetesen egyszerű emberként kevés lehetőséggel ezt nem tudtam volna megtenni,pláne nem ilyen pontos adatokkal!Nagyon hasznos volt ez a cikk!Köszönöm!