Vajon melyik csónakmotor fogyaszt kevesebbet? Melyik a leggyorsabb? Melyik gyorsul jobban? Tesztelésünk során többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ. Az alábbi összefoglalóval igyekszünk segíteni benneteket, ha nagy teljesítményű csónakmotorok közül szeretnétek választani.
Egy forró nyári napon hajóra pattantunk, hogy a Dunán összehasonlítsuk öt vállalat 90 lóerős csónakmotorját. Ezek a gyártók fejlesztéseik során a felhasználók elégedettségét és a környezetszennyezés minimálisra szorítását tartják fő szempontnak. Tesztelésünk során arról szerettünk volna megbizonyosodni, hogy csónakmotorjaik valóban olyan nagyszerűek, mint ahogy azt a hangzatos cégnevekből leszűrhetjük.
Minden modellt egy budapest-közeli, nyugodt dunai öbölben tettünk próbára, az alábbi tesztkörülmények között: hőmérséklet 32 C°, páratartalom 65 %, vízhőmérséklet 21 C° és 10 km/órás északkeleti szél. A tesztelésre egy Trophy 19 lábas, külmotoros, középkonzolos, kabin nélküli hajót választottunk, amelynek súlya 1250 kilogrammot nyomott. A nagy próba előtt hajónkon minden fontosabb vizsgálatot elvégeztünk. Egykormányos, tolórudas kormányrendszert használtunk, és a pontos adatok megismeréséhez olyan műszereket kötöttünk be, mint például a sebességmérő (GPS), a fogyasztásmérő, a zajszintmérő és a gyorsulásmérő. A csónakmotorok tesztelésére kb. két óra jutott − felszerelési idő nélkül.
Különböző méretű propellereket próbáltunk ki, amelyek tökéletesen megfeleltek a motorok jellemzőinek és a hajótestnek. Később úgy döntöttünk, hogy a háromlevelű propellereket inkább négylevelűre cseréljük, ami nagyobb gyorsulást eredményez. A négylevelű propellerek érezhetően a kanyarokban érték el a jobb gyorsulást és a nagyobb kanyarsebességet. A hajók legfontosabb alkatrésze amúgy a propeller: olyan, mint a Forma 1-ben az autók gumiabroncsa. Ha bármilyen apró sérülés keletkezik rajta, az már befolyásolhatja a hajó tulajdonságát, a sebességet vagy akár a fogyasztást.
Ne felejtsük el, hogy ezek a motorok 2000-es gyártásúak, azóta sokat fejlesztettek és módosítottak rajtuk; például a Suzuki gyártónak már vannak négyütemű csónakmotorjai is, és minden gyártó csökkentett a zajszinten. Ebben a tesztben vegyesen, két- és négyütemű csónakmotorok lettek összehasonlítva.
Honda BF 90 csónakmotor
A Honda 90 talán az egyik legkelendőbb négyütemű csónakmotor, irigylésre méltó hírnévvel és megbízhatósággal. Ez a modell megfelel az Amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 2006-os előírásainak, vagyis károsanyag-kibocsátása jóval a megengedett szint alatt van. A gyártó mérnökei az ilyen típusú motor megbízhatóságát már bizonyították az Accord 2,3 literes, négyhengeres autóiban, ahol teljesítménye a 135 és a 150 lóerőt is elérheti. Természetesen csónakmotorban kevesebbet, maximum 90 lóerőt teljesít. A többi „tesztalanyhoz” képest a Honda 90 súlya az egyik legnagyobb, ami a négyütemű technológiának tudható be. Nagy előnye viszont, hogy a több rétegű motorburkolatnak köszönhetően tesztelt társaival ellentétben sokkal csendesebb, és nem utolsósorban a fogyasztása is sokkal-sokkal gazdaságosabb.
Yamaha F 90 csónakmotor
Yamaha motorunk szintén egy négyütemű, 90 lóerős, négyhengeres változatú, EPA 2006 kompatibilis csónakmotor volt. Ez egy nagyon kifinomult, 1,6 literes motor, amely komplett dupla vezérműtengellyel, hengerenként négy szeleppel, valamint egy számítógéppel rendelkezik, amely az üzemanyagrendszer pontos keverési arányát és a fojtószelep precíz működését biztosítja. Kicsit nehezebb, mint legnagyobb vetélytársa, a Honda modellje, viszont sokkal kompaktabb. Kint a vízen a Yamaha lassabban gyorsult, mint a Honda, amely kb. 2 km/h-val volt gyorsabb, és egyébként csendesebb is. Ennek ellenére azt mondhatjuk, hogy a két csónakmotor gyártó 90 lóerős modelljeinek tulajdonságai nagyjából megegyeznek.
Mercury 90 Optimax csónakmotor
Az Optimax a Mercury csónakmotor kétütemű változata. Ez a motor a teszt során nagy meglepetést okozott számunkra, mivel minden sebességi formában jelentősen felülmúlta a többi 90 lóerős modellt. Igaz, közben kb. 22 %-kal több üzemanyagot égetett el, mint a többi gyártó típusai, továbbá maximális sebességnél ez volt a leghangosabb motor. Ez egy 1,5 literes, V4-es modell, súlyra szinte teljesen megegyezik a fent említett motorokéval. Kétütemű volta kissé növeli súlyát, mivel a külön olajozás miatt egy jókora olajtartályba kell plusz olajt öntenünk. A Mercury 90 egy DFI befecskendezésű rendszert biztosít, amely 90 PSI nyomással lövelli az üzemanyagot a hengerbe. Az elmélete az, hogy a szállítónyomás finomra porlasztott üzemanyagot juttat a hengerbe, és ez tisztább égést eredményez. Meglepő volt számunkra, hogy ez a motor képes a legnagyobb sebességre, és ugyan sok üzemanyagot használ el, mégis minimális a füstkibocsátása. Ez lenyűgöző teljesítmény egy négyhengeres, kétütemű csónakmotortól.
Evinrude E 90 Ficht csónakmotor
A tesztelt Evinrude csónakmotorunk is egy kétütemű változat volt. Igaz, nem E-TEC technológiás, mert sajnos ilyen modellt nem tudtunk beszerezni a tesztelésre, hanem egy 1,7 literes, rövid löketű V4-es motor. Plusz súlyt jelentett itt is a két ütem miatt a kenést biztosító külön olajtartály, de összességében a Hondánál így is könnyebb ez a típus. Az Evinrude által használt befecskendező rendszer a Ficht, amely hengerenként 450 PSI nyomású befecskendezést biztosít. Az eredménye hasonló a Mercuryhoz, hiszen füstmentes, nagy sebességet kínál. A tesztelésünk során az Evinrude volt a második leggyorsabb csónakmotor a Mercury után. Ne felejtsük el, hogy az Evinrude 1,7 literes változat, vagyis a próba egyik legnagyobb köbcentiméterű motorja, mégis ez a típus az egyik legkevesebbet fogyasztó modellek közé tartozik.
Suzuki DT 90 csónakmotor
Igaz, már vannak négyütemű Suzuki csónakmotorok, de tesztelésünk során egy kétütemű változattal tudtunk vízre szállni. A fenti kétüteműkkel összevetve elmondható, hogy ez a modell is hasonló teljesítményt és zajszintet szolgáltat. A Suzuki egy nagyon egyszerű külsővel rendelkező, 1,4 literes csónakmotor, amely a személyautókból átvett többpontos, szekvenciális elektronikus üzemanyag befecskendezési rendszerrel rendelkezik. Itt is külön olajtartály van, de ez csupán 6 literes. Nagy hátránya volt, hogy 3500 körüli fordulatnál a Suzuki többet fogyaszt, mint bármely más, a teszten megjelenő kétütemű motor.
A Suzuki motor a legolcsóbb, a Honda és a Yamaha csónakmotorok jóval magasabb árkategóriába tartoznak, azonban ne felejtsük el, hogy a legcsendesebb típusoknak számítanak. A Mercury és az Evinrude termékei közepes árfekvésűek. A még jobb átláthatóság érdekében az alábbi táblázatban összefoglaltuk a motorok műszaki adatait és teszteredményeit.
Honda BF 90 |
Yamaha F 90 |
Evinrude E 90 |
Mercury 90 |
Suzuki DT 90 |
|
trieb hossz |
508 mm |
508 mm |
508 mm |
508 mm |
508 mm |
súly |
163 kg |
172 kg |
145 kg |
170 kg |
153 kg |
hengerűrtartam |
1590 cm3 |
1596 cm3 |
1726 cm3 |
1526 cm3 |
1419 cm3 |
max fordulat |
6100 |
5700 |
6000 |
5750 |
5600 |
áttétel |
2.33:1 |
2,15:1 |
2,08:1 |
2.0:1 |
2,08:1 |
gyorsulás 0-25 km/h-ra másodpercben |
3,68 |
3,91 |
3.56 |
3,22 |
3,25 |
gyorsulás 0-48 km/h-ra másodpercben |
8,9 |
9,00 |
7,01 |
6,37 |
7,06 |
gyorsulás 0-65 km/h-ra másodpercben |
15,16 |
15,23 |
13,2 |
10,78 |
13,50 |
maximális sebesség km/h |
71,45 |
72,42 |
70,97 |
77,25 |
75,32 |
hangszín, dB-ben |
98 |
98 |
108 |
111 |
104 |
üzemanyag fogyasztás 650 fordulatnál/óra/liter |
0,8 |
2 |
1,8 |
0,8 |
1,2 |
üzemanyag fogyasztás 3500 fordulatnál/óra/liter |
16,4 |
16 |
14,4 |
18 |
30 |
üzemanyag fogyasztás 5500 fordulatnál/óra/liter |
26 |
27 |
34 |
34 |
48 |
Kapcsolódó cikkek:
Hogyan tartsd karban csónakmotorodat?
5 lóerős csónakmotorok – összehasonlító cikk
Ole Evinrude, a csónakmotorok atyja
Szerintem a hajótest borzalmasan nehéz volt. Ehhez képest nagyon jól szerepeltek a motorok,főleg a kétüteműek. Nekünk is volt 80Le-s Mercury,még régi karburátoros. Igaz a hajóm csak 130 kg volt. 80 km volt a legnagyobb sebessége. A fogyasztás,nos az akkoriban nem számított, Elárulom,20 liter/óra.
Még egy rövid megjegyzés.Nem a motorokkal van probléma,hiszen azok csúcstechnológiát képviselnek. Ahajótestekkel van gond. Agyon vannak nehezítve!
Teljesen ledöbbentem az adatokon! Sok éve tavasztól ősz végéig vízen vagyok, a Honda részemről mint egy csinos nő, jó vele, de finoman kel kezelni, a Yamaha viszont a Hondához hasonlítva mintha egy nomád Mongol nő neki aztán adhatod, te fáradsz el! Így nem nehéz dönteni kinek melyik. Mivel mindkettő megvolt, a Yamaha lett a befutó ez, részemről több évi, megtapasztalt vélemény!
ikonos100@gmail.com e-mail címem maradhat, én elérhetőségemet is merem adni írásomhoz!
Mindig örülök az ilyen összehasonlító teszteknek,mivel itt a gyári marketing dumával ellentétben a valósággal találkozunk. A teszt adatok sokat mondóak,de igazán ütős akkor lenne ha nem 5 éves motorokat hanem a ma kapható legfrissebb modelleket is össze tudnátok hasonlítani.Ez segítené csak igazán a vásárlást. Sajnálom ,hogy az Evinrude E-TEC kimaradt a szórásból. Nyáron mentem egy ilyen 90-sel ami egy Füke 490-es testen volt. Az egy sokkal könnyebb hajó,de amit az tudott az szenzációs volt . Gyorsulás,végsebesség döbbenetes, fogyasztás kimondottan kedvező és a kissé érces hangja nekem kimondottan tetszett . Aki teheti próbálja ki ! Tetszeni fog !
Valóban kár, hogy nem vett részt a teszten az Evinrude E-TEC. A fogyasztási adatok szerint azonban nincs igazuk a nagy reklámszövegeknek. Itt nem látom azt az 50 %-os alacsonyabb fogyasztást! Sőt! 3500-as fordulaton alacsonyabb. Ez viszont már nagyon számít mert nálam általában, hosszútávon nem 5500-as fordulaton megy a motor hanem közepes fordulaton.
Tévedés,a Honda 90 Civic motor van ! 115- tő van accord.