Hónapok óta ezt a napsütéses időt vártuk, hogy felébreszthessük hajónkat téli álmából. Ébredés után azonban sok apró hiba szokott előjönni a csónakmotoron, ha a télre nem megfelelően készítettük fel őket. Lássuk, mire is kell most tavasszal odafigyelni ahhoz, hogy kedvenc csónakmotorunk − és ezzel hajónk − gondtalan kikapcsolódást biztosítson a számunkra.
1. Az akkumulátor feltöltése és helyes behelyezése
Az akkumulátort behelyezés előtt vizsgáljuk át, hogy a téli tárolás során nem sérült-e meg. Ha bármilyen külsérelmi nyom vagy sérülés van az akkun, akkor szikrákat vagy akár gőzöket bocsáthat ki, ami nagyon káros az emberi szervezetre és a természetre. Amennyiben nincsen rajta külsérelmi nyom, töltsük fel maximálisan, és ellenőrizzük a töltöttségi szintjét. Ha akkunkat teljes mértékben tökéletesnek nyilvánítottuk, helyezzük be hajónkba. Amennyiben akkunk elöregedett vagy már a töltést nem veszi fel, akkor ki kell cserélnünk, mert előfordulhat, hogy nem lesz képes hajónk motorját elindítani. Ellenőrizzük le a csatlakozási helyeken a kábeleket, hogy azok is tökéletes állapotban legyenek.
2. Az a fránya impeller!
Miután motorunkat beindítottuk, csatlakoztassuk rá a hűtővizet − ezt vagy slagon keresztül, vagy járatókádban végezzük el, mert hűtés nélkül a vízpumpalapát azonnal leéghet, roncsolódhat. A lényeg, hogy a csónakmotornak legyen hűtése. Ezután indítsuk be csónakmotorunkat, hogy ellenőrizhessük a vízpumpalapát működését. A vízpumpalapát ellenőrzésével elkerülhetjük azt, hogy csónakmotorunk a nyílt vizen hagyjon cserben bennünket. Ha úgy érezzük, hogy a kontroll víz szakaszosan jön ki a csónakmotorból vagy meleg a hűtővíz, akkor azonnal cseréljük ki a vízpumpalapátot. Az impeller legnagyobb ellensége a tétlenség, ha állni hagyjuk akár csak egy fél évig is, a gumilapát elöregedhet, kiszáradhat és már nem lesz képes tökéletesen ellátni feladatát. Ha megtehetjük, mindig legyen hajónkban egy pót vízpumpalapát. Ha azonban a hűtés tökéletesen működött, akkor csónakmotorunk már mehet is a vízre.
3. Olajszint és olajminőség
A hajón vagy a csónakmotorban több helyen találkozhatunk olajjal. Négyütemű csónakmotorok esetében a hajtóműben és a motorban, míg a kétütemű változatoknál a hajtóműben és az üzemanyagban található még olaj. Természetesen az utóbbit (tc w3) mi töltjük bele az üzemanyagba. Akár volt télen olajcsere akár nem, az üzembehelyezést megelőző tavaszi első átvizsgálás során ellenőrizzük az olaj minőségét és az olajszintet. Ha az olaj nagyon szennyezett vagy alacsony a szintje, akkor mindenféleképpen cseréljük ki. Soha ne töltsünk rá olajat, hanem az egészet egyben cseréljük le. Ha idegenkedünk ezektől a munkálatoktól, akkor mindenféleképpen keressünk fel egy hivatalos csónakmotor szervizt.
4. Mozgó részek, bovdenek a csónakmotoron
Abban az esetben, ha a csónakmotor kormányzásra és távirányításra van bekötve, akkor mindenféleképpen ellenőrizzük a bovdenek mozgását, mert a hosszú téli leállás során beragadhattak vagy akár sérülhettek is. Ellenőrizzük továbbá a távirányítóban, a motorban és a kormányrendszerekben a csatlakozásokat rögzítő szemeket. A cserére szoruló alkatrészeket mielőbb cseréljük ki. Ha a csatlakozók vagy a bovdenek rozsdásak, akkor tisztítsuk meg, erős roncsolódásuk esetén pedig cseréljük ki őket. Ha csak szorul a bovden, akkor a mozgó részeket kenjük be olajjal vagy zsírral. A bovdenek csatlakozását ellenőrizzük: ha a csatlakozási szemek lazák, akkor húzzuk meg a csavart, azaz rögzítsük szorosra. Ellenőrizzük a gumiharangok állapotát is, a repedezett vagy sérült darabokat okvetlenül cseréljük ki. Ha a munkálatok nem esnek a kezünkre, akkor keressük fel a legközelebbi hivatalos hajószervizt.
5. Üzemanyag
A téli tárolás során a csónakmotorból ki kell járatni az üzemanyagot, a tankból pedig ki kell önteni a benzint. Az üzemanyag ugyanis képes megromlani − a téli állás során kémiailag lebomlik és ez a romlott üzemanyag tönkre is teheti kedvenc csónakmotorunkat. Tehát ha télen nem lett az üzemanyag konzerválva (Quicksilver Quickstop) akkor mindenféleképpen váljunk meg a romlott üzemanyagtól. Csak friss üzemanyagot használjunk! Nem csak évközben, hanem szezonban a használat során is ajánlott üzemanyag stabilizátort (Quicksilver Quickstop) alkalmazni, amely nem csupán stabilizálja az üzemanyag állapotát, hanem tisztán tartja a karburátort vagy az injektort. Elő tehát a hajókkal! Kellemes hajózást és szezonkezdetet kívánunk!
Érdeklődöm, hogy a Quicksilver Quicstop beépített diesel motorhoz is használható?
üdv: Horváth Lajos
Kedves Lajos!
Igen használható diesel motorokhoz. Sőt nagyon ajánlott akár az év közbeni használata is, hiszen tisztít és csak jót okoz! Télen a tárolás során pedig mindenféleképpen ajánlott a használata, főleg ha a tartályban marad üzemanyag. Nagyon jól konzerválja az üzemanyagot, mert az üzemanyag fél év állás alatt képes megromlani.
Link:
http://webaruhaz.hajosparadicsom.hu/quicksilver_quickstop_4832?keyword=quick
Kellemes napot Lajos!
Attila
tele tankkal álltam le,úgy javasolták régen,nem volt ilyen üzemanyag romlásról szó.Csak nem fogok kidobni vagy 40 litert.Jó hajózást!
Kedves Bódig M. Sajnos az üzemanyag mindig is megromlott, ajánlott stabilizátort Önteni bele és akkor semmi gond nem lesz. Ne dobja ki a 40 liter üzemanyagot. Használja fel. Önnek is kellemes hajózást.
Attila
Még nem találkoztam a Quicksilver-Quichstop-al, legalább is itt Békéscsabán, hol lehet beszerezni (esetleg itt a közelben?) tudom, online be lehet szerezni, de a posta költség sokszor több mint a cikk.
Köszönöm a jó tanácsokat, nagyon hasznos ! Üdvözlettel, további jó munkát !
Kedves Dusán!
A Quick Stop gyári Mercury adalék, csak Mercury szervízben szerezhető be. Johnson Evinrude-ban is van megfelelője, csak azt 2 + 4 adaléknak nevezik. Nem tudom, hogy Békéscsabán van Mercury kereskedés vagy szervíz, azt tudom, hogy Johnson Evinrude nincsen. 2 + 4 adalék: http://webaruhaz.hajosparadicsom.hu/brp_2_4_uzemanyag_kondicionalo_4671
Sajnos mi is csak futárral tudjuk Önnek feladni aminek a szállítási költsége: 1.700,- Ft.
Köszönjük kedves szavait!
Kellemes napot!