Górcső alatt a 15 lóerős csónakmotorok

Összehasonlító és teszt cikkeink olyan sikeresek és olvasottak, hogy olvasóink kérésére jelen cikkünket is a kis teljesítményű csónakmotorok összehasonlításnak szenteljük. Miután nem adódott lehetőségünk arra, hogy több gyártó modelljeivel vízre szálljunk, a német Boot magazin segítségét vettük igénybe.

A horgászok és nyaralni vágyók teljesítmény szempontjából egyik legkedveltebb motorja a 15 lóerős csónakmotor. Kompakt, könnyen szállítható − méretének köszönhetően akár egy személygépkocsi csomagtartójában is elfér −, mégis nagy sebességre képes egy felfújható hajón vagy nagyobb csónakon. Igaz, ehhez a teljesítményhez már szükség van hajóvezetői engedélyre és a hajó lajstromba vételére, azaz hajólevélre is, mivel hazánkban a 4 Kw-ot (5,44 lóerőt) meghaladó teljesítményű motorok már engedélykötelesek.

Müritz Marina kikötő

Müritz Marina kikötő

A tesztelés során egy 4,6 méter hosszú, közel 200 kg-os, rövid hátfalú műanyag sikló csónak alkotta azt a testet, amelyre külön-külön felkerültek az egyes gyártók motorjai. Ezáltal a motorok rövid csizmával, kézi kormányrúddal, kézi indítással rendelkező alap 15 lóerő teljesítményű csónakmotorok voltak. A tesztelés a németországi Müritz Marina kikötőben történt, ahol a Mercury, Evinrude, Honda, Suzuki, Yamaha és Tohatsu csónakmotorokat vetették tesztelés alá. Minden gyártó ott volt, aki számít…

Minden gyártó motorja az alaptulajdonságokban szinte megegyezett: két hengeres, 15 lóerős, egy vezértengelyes (SOHC) és rövid csizmás modellek, kézi sebességváltóval (előre-üres-hátra állással), valamint spirálos vészleállítóval.

Még a teszt megkezdése előtt a legszembetűnőbb jelenség a Suzuki-modell, amely a többi gyártó motorjával szemben üzemanyag-befecskendezéses rendszerű (EFI). A Suzuki az első gyártó, amely akkumulátor nélküli csónakmotorokba is kifejlesztette az EFI rendszert. Minden gyártó csónakmotorja 12 literes műanyag külső üzemanyagtartállyal rendelkezik kivéve a Mercury csónakmotor, amelynek a tesztelés során 25 literes tankja volt. A második szembeszökő eltérés az új csónakmotorok vásárlása esetén érvényes garanciaidőben jelentkezik. Az Evinrude és a Mercury 5 év, a Honda (bizonyos feltételekkel) 3 + 2 év, a Suzuki és a Tohatsu 3 év, míg a Yamaha 2 + 1 év (extra kiterjesztéssel) garanciális időt vállal a csónakmotorokra. Ez nemzetközi előírás, tehát az új csónakmotorok vásárlására hazánkban is ezek a feltételek vonatkoznak.

Felesleges a csónakmotorokat általánosságban bemutatni, mert a jelentősebb − a fogyasztásban, a végsebességben és az olvasók érdeklődésére számot tartó egyéb adatokban – fennálló különbségek inkább a táblázatból vehetők ki.

Az alábbi táblázatokban összefoglaltuk azokat a tesztelési eredményeket, amelyeket kedves olvasóink annyira szerettek volna megtudni. Ezek alapján mindenki eldöntheti, hogy számára melyik gyártó modellje a legmegfelelőbb.

Lássuk előbb a csónakmotorok pontos adatait:

Típus: Evinrude 15 R4 Honda BF15 SHU Mercury F15M Suzuki DF15AS Tohatsu MFS15CS Yamaha F15CMHS
Motor: OTTO SOHC OTTO SOHC OTTO SOCH OTTO SOCH OTTO SOCH OTTO SOCH
Henger: 2 soros 2 soros 2 soros 2 soros 2 soros 2 soros
Furat X löket: 61X60mm 59X64mm 61X60mm 60,4X57mm 61X60mm 63X58,1mm
cm3 351 350 351 327 351 362
Max fordulat: 5000-6000 4500-5500 5000-6000 5000-6000 5400-6100 5000-6000
Súly(reklámban) 52kg 42kg 52kg 44kg 51,5kg 51,7kg
Súly(valóságban) 52kg 49kg 55kg 46kg 53kg 56kg
Üzemanyag ellátás: karburátor karburátor karburátor injektor karburátor karburátor
Gyújtás: elektromos elektromos elektromos elektromos elektromos elektromos
Hűtés: víz, egykörös víz, egykörös víz, egykörös víz, egykörös víz, egykörös víz, egykörös
Csizma hossz: 381mm 433mm 381mm 381mm 381mm 381mm
Áttétel: 2,15:1 2,08:1 2,15:1 2,08:1 2,15:1 2,08:1
Teszt propellerek: 91/4 X 10 91/4 X 9 91/4 X 9 91/4 x 9 91/4 X 10 91/4 X 9
Ár(Európában): 3199€ 3099€ 3130€ 3250€ 3095€ 3405€

Magának a tesztnek az eredményeit lásd az alábbi táblázatokban:

TíPUS: EVINRUDE 15 R4 csónakmotor

sebesség: fogyasztás: megtett út+: zajszint:
10 km/h 0,16 l/km 75 km 76 db
20 km/h 0,12 l/km 100 km 78 db
25 km/h 0,11 l/km 109 km 79db
34 km/h 0,14 l/km 86 km 79db

Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,6 másodperc alatt érte el.

+12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor

Evinrude 15 R4 csónakmotor

Evinrude 15 R4 csónakmotor

 TíPUS: HONDA BF 15 SHU csónakmotor                                                                                                              

sebesség: fogyasztás megtett út+: zajszint:
10 km/h 0,18 l/km 67 km 74 db
20 km/h 0,12 l/km 100 km 76 db
25 km/h 0,12 l/km 100 km 76 db
32,5 km/h 0,15 l/km 80 km 80 db

Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,2 másodperc alatt érte el.

+12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor

Honda BF15 SHU csónakmotor

Honda BF15 SHU csónakmotor

TíPUS: MERCURY F15 M csónakmotor                                                                                                                  

sebesség: fogyasztás: megtett út+: zajszint:
10 km/h 0,23 l/km 109 km 79 db
20 km/h 0,13 l/km 192 km 81 db
25 km/h 0,12 l/km 208 km 83 db
33,5 km/h 0,15 l/km 167 km 89 db

Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,2 másodperc alatt érte el.

+25 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor

Mercury F15M csónakmotor

Mercury F15M csónakmotor

 TíPUS: SUZUKI DF 15 AS csónakmotor                                                                                                                

sebesség: fogyasztás: megtett út+: zajszint:
10 km/h 0,19 l/km 63 km 76 db
20 km/h 0,12 l/km 100 km 78 db
25 km/h 0,16 l/km 75 km 80 db
33,2 km/h 0,16 l/km 75 km 83 db

Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 3,7 másodperc alatt érte el.

+ 12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor

Suzuki DF15 AS csónakmotor

Suzuki DF15 AS csónakmotor

TíPUS: TOHATSU MFS 15 CS csónakmotor                                                                                               

sebesség: fogyasztás: megtett út+: zajszint:
10 km/h 0,19 l/km 63 km 73 db
20 km/h 0,12 l/km 100 km 75 db
25 km/h 0,11 l/km 109 km 77 db
33,2 km/h 0,15 l/km 80 km 78 db

Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,3 másodperc alatt érte el.

+ 12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor

Tohatsu MFS15 Cs csónakmotor

Tohatsu MFS15 Cs csónakmotor

TíPUS: YAMAHA F15 CMHS csónakmotor                                                                                                            

sebesség: fogyasztás: megtett út+: zajszint:
10 km/h 0,19 l/km 63 km 76 db
20 km/h 0,15 l/km 80 km 78 db
25 km/h 0,16 l/km 75 km 83 db
31,9 km/h 0,18 l/km 67 km 88 db

Gyorsulás: álló helyzetből a 25 km/órás sebességet a csónakmotor 4,3 másodperc alatt érte el.

+ 12 literes tartállyal hány kilométer megtételére volt képes a csónakmotor

Yamaha F15 CMHS csónakmotor

Yamaha F15 CMHS csónakmotor

A motortesztet olyan szakemberek végezték, akik egyik márka felé sincsenek elkötelezve, teljesen pártatlan szerelők és tesztelési szakértők. A tesztelések során a Müritz Marina kikötőben teljes szélcsend uralkodott, így a víz hullámmentes volt. A csónakmotor-gyártók első pillantásra szinte ugyanolyan modelljei között a tesztelés eredményeképpen előkerültek a különbségek, gondolunk itt a fogyasztásra vagy akár a zajszintre, amely nagyon fontos tényező a nyugodt hajózás során.

A tesztet köszönjük a Boot magazinnak!

Kapcsolódó cikkek:

A 90 lóerősök próbája

5 lóerős csónakmotorok – összehasonlító cikk

15 Lóerős csónakmotorok

                                                           15 lóerős csónakmotorok a webáruházban

6 hozzászólás a(z) “Górcső alatt a 15 lóerős csónakmotorok” bejegyzéshez

  1. Tiszteletem!
    Ismét egy érdekes írás,. Újdonság volt számomra,hogy a motorok fogyasztása és a megtett út között nincsenek nagy külömbségek.Úgy véltem,hogy az amerikai mocik sokkal harapósabbakNekem egy Suzuki DF 15 (még nem befecskendezős )motorom van,nagy megelégedésemre.Saját tapasztalatom ,hogy miután síklásba került a csónakom (440cm./ntto:130kg.+én+tank+kötelező felszerelés),a gázt visszaveszem 50-60%-ra,és ezt a tempót használom utazó sebességnek.Emellett a gáznál kb. 35km/h a sebesség és 4liter./h a fogyasztás.Maxi gáznál 48km/h-t mértem.Nagyon befolyásolja a fogyasztást a csónak terheltsége.
    Köszönöm az újabb,remek tájékoztatót!Hasznomra vált.
    Üdv,Tibolya László

  2. Érdekes írás volt. Köszönjük. Így jobban átláthatjuk, hogy melyik gyártó modelljei mire képesek. Milyen a fogyasztása stb. Ezek a cikkek segítenek nekem a vásárlásban.
    Amúgy minden írásukat imádom. Nagyon hasznosak.
    MÁR VÁROM A KÖVETKEZŐ ÍRÁST!

    Hajós Tibcsi

  3. Tisztelt Tibolya Úr !

    Érdeklődnék volt e valamilyen gond a Suzuval ? Nekem újjan vett 2008as Df 6 osom van ,de tervezem 2 éven belül vagy egy DF 15 vagy DF 20 as vásárlását. Gondolkodom még Tohatsun is mert jóval olcsóbb és japán de mivel a Suzu tökéletessen teljesít…. Előre is köszönöm válaszát.

  4. Tisztelt Tóth Norbert!
    Semmi gondom nem volt ezidáig a DF 15-tel.Én 2011-ben vásároltam,Suzuki szalonban, 2008-as gyártmány. A fogyasztással és teljesítménnyel megvagyok elégedve.Kategóriájában a legkönnyebb,az újabbak üzemanyag befecskendezésűek,pluszként lehet rendelni önidítóval,töltőtekerccsel.
    Rendszeresen karbantartva,örök darab lehet.Merem bátran ajánlani!
    Üdv,Tibolya László

  5. Újabb tapasztalat a 15-ösök világából.Sajnos az elmúlt ősszel ellopták a Suzukimat,ezért az idényt egy új 15 LE Mercury-val kezdtem.Két nap alatt 5-5 órát voltam vízen,87+ 89 km-t tettem meg ,,25 liter üzemanyag fogyasztással.
    A bejáratási rend miatt, változó sebesség mellett.A tesztben leírtak megfelelnek a valóságnak.

  6. Tiszteletem!
    A SUZUKI táblázat biztos, hogy jó? Az utolsó két sorban eltérő sebesség mellett azonos fogyasztás és azonos megtett út szerepel.
    Nem lehet, hogy a megtett út elírásra került?
    Kicsit soknak tartom az 5.3 literes fogyasztást óránként…
    Vajon az ugyanilyen EFI-s motorok mennyivel esznek kevesebbet?
    Üdv:
    Csaba