Oh, azok a csodálatos idők, amikor hazánkban még csónakmotorgyártás is volt… Tudtad, hogy hazánk gyártott igen elismert csónakmotort? A Buday csónakmotort…
Valamikor az 1920-as években már hazánkba is eljutott az Evinrude csónakmotorok híre, és nem csak a híre, hanem a használata is. Az első csónakmotor versenyt 1920. október 31-én rendezték a Dunán a Margitsziget körül. A versenyzők összlétszáma kilenc főre rúgott. Nem valami népes mezőny, de gondoljunk bele, hogy a hajózás ma is a luxus időtöltések közé tartozik, és még inkább az volt az I. világháború utáni időkben. A csónakmotor versenyt követően Magyarországon rohamosan terjedt a csónakmotorok használata. Akkoriban az Evinrude és a Johnson Outboards gyártók uralták egyedüliként a piacot. Mintegy tíz évvel később azonban megtervezték az első hazai gyártású csónakmotort és elindították a gyártását is. Mai szemmel egyszerűen hihetetlen, hogy hol tartott akkor a technika hazánkban.
A tervezők Buday Béla és a Paulini család voltak. Az akkor már folyamatosan megrendezett versenyeken a Buday csónakmotor sikeres eredményeket ért el. Maga Buday Béla 1903-ban született Budapesten. Tüzikovácsnak és géplakatosnak tanult, majd gépipari technikusként dolgozott a MÁV főműhelyében. 1926-ban önálló vállalkozásba kezdett és még abban az évben elkészült első csónakmotorjával, egy 100 cm3-es oldalsó csónakmotorral. Ezt az alapmotort továbbfejlesztve születtek meg a 125, 175 és 250 cm3 oldalmotorok is. A későbbikben kezdte el gyártani a farmotorokat, amelyek 125, 175, 250, 500 és 550 cm3-es változatokban voltak kaphatók. A Bécs-Budapest sebességi verseny oldalmotoros első helyezettje 1934. május 20-21-én egy 100 cm3-es és egy 125 cm3-es oldalmotorral 24 órás rekordot állított fel a Budapesti Motoros Yacht Club hivatalos ellenőrzése mellett. Buday még a II. világháború alatt is folyamatosan fejlesztett.
1947-ben például egy 175 cm3-es egy hengeres dupla gyújtásos külmotor került ki a kezei közül, amellyel 4-5 évvel megelőzte a külföldi gyártású csónakmotorokat. Az 50-es években még mindig nem hatott ki az akkori politika a Buday csónakmotorok gyártására. 1957-ben a 175 cm3-es farmotorból tízezer (!) darabot értékesítettek.
Buday Béla fia, István már 16 éves korában indult motorcsónak versenyen. Pályafutása nagyon eredményes volt, 15-szörös magyar bajnok lett. Őt csak Nagy István előzte meg, aki 22 országos bajnokságot nyert meg Buday motorokkal. Ezúton is köszönjük a Buday és Paulini családnak, hogy már akkor motorcsónak versenyek voltak hazánkban, és aki csak tehette hazai gyártású csónakmotorral szállt vízre.
A Buday csónakmotorok hirdetései a következő képen néztek ki:
100 cm3 fogyasztása: 7-8 dl óránként. Ára: 300 P + 10% fényűzési adó.
125 cm3 (ISTROS) fogyasztása 1 liter óránként. Beépített gyújtó világító berendezéssel. Ára: 400 P + 10% fényűzési adó.
175 cm3 1,7 liter óránkénti fogyasztással. Ára: 500 P + 10% fényűzési adó.
250 cm3. Két hengeres, fogyasztása 2,2 liter óránként. Beépített gyújtó világító berendezéssel. Ára: 700 P + 10% fényűzési adó.
Az 1935. év magyar csónakmotor szenzációja a 350 cm3-es Supersport típus volt. Fogyasztása 6 liter és 30-40 km/h sebességre képes. Ára: 1400 P + 10% fényűzési adó.
Kevesen tudják, de hazánkban található egy csónakmotor múzeum ahol régi csónakmotorok tekinthetőek meg szinte teljesen felújított állapotban. A múzeumot a Zoltán gőzhajón felállított múzeumot a Zoltán alapítvány üzemelteti. Címük: Hajóskanzen, 2544 Neszmély, Fő út 129 (honlap: http://www.hajoskanzen.hu). Ha valaki arra jár, mindenféleképpen ugorjon be, mert sok érdekességgel találkozhat, köztük a Buday-Paulini csónakmotorokkal és régi Evinrude-okkal.
És még mondják,hogy nem él túl mindent. Egy kis magyar történelem. Most láttam az interneten egy eladási rovatban Buday úr remekét. Ami viszont elgondolkodtató,hogy a legendás üzemek és gyárak utódai vajon miért nem élték túl az élet viharait.Tisztelettel
Az lenne a legszebb,ha ez a gyártás még mindíg menne,és nem csak a múltra lehetnénk büszkék!
Sajnos csak a múltunk van hajó , gép és motor gyártásba világ viszonylatban
de mikor leszünk annyira önállók hogy ismét verseny képesek legyünk mit hajdán elődeink?