Robbanómotort használ, és szeretné jobban átlátni működését? Jelen írásunkkal a robbanómotorok gyújtógyertyájának világába kalauzoljuk el olvasóinkat, segítséget nyújtva ellenőrzésükhöz és cseréjükhöz.
A csónakmotorok egyik legfontosabb alkatrésze a gyújtógyertya, amely nevét alakjáról és funkciójáról kölcsönözte. Az alaki hasonlóság nem szorul bővebb magyarázatra, funkcióját tekintve pedig a hengerfejben elhelyezkedő gyújtógyertya az, amely begyújtja az égéstérben összesűrített üzemanyag-levegő keveréket. A gyújtógyertya valójában nem más, mint egy megszakított vezeték, amelynél a nagyfeszültségű áram a megszakítás helyén, a szikraközön átugrik.
A gyújtógyertyával szemben támasztott követelmények igen nagyok. A robbanótérben jelentős a nyomás- és a hőmérséklet- ingadozás, egyik pillanatban a beáramló 20 C°-os keverék hűti, a másikban már a robbanás 2000 C°-os hőmérsékleten hevíti a gyertyát. Egyik pillanatban szívóhatásnak van kitéve, majd rögtön ezután nagy nyomást kell elviselnie. Mindeközben percenként ezerszer 10 000-15 000 voltos áram fut rajta keresztül.
A gyertyáknak van egy adott hőértékük, amely meghatározza a gyertya „viselkedését”, vagyis melegedési hajlamát üzem közben. Minden csónakmotornak más és más a gyújtási hőmérséklete − vagyis az a hőmérséklet, amelyen az összesűrített üzemanyag-levegő keverékét begyújtjuk a gyújtógyertya segítségével −, ezért kell minden motorba más hőértékű gyújtógyertya. Ha nem a gyártó által előírt hőértékű gyújtógyertyát alkalmazzuk, akkor a gyertyának rövidebb lesz az élettartalma, és akár maga a csónakmotor is üzemképtelenné válhat. A hőértéket egy betűkből és számokból álló kód jelzi a gyújtógyertyán.
A gyújtógyertyával szemben támasztott egyik fontos követelmény, hogy önmagát tisztítsa. A gyertyán felgyülemlett olaj és szennyeződés már 600-700 C°-on leég a gyertyáról. Ha a gyertya mégis elszennyeződik, azt csak valami probléma okozhatja. A gyújtógyertya folyamatosan veszít a hőértékéből, ezért ha a gyertyán szemrevételezés során nem találunk semmilyen elváltozást, akkor is ajánlott bizonyos időnként (általában 200-300 üzemóra után) cserélni.
A gyújtógyertya állapota sokat elárul a motor állapotáról is. Ezért fontos ügyelni az épségére. Az alábbi ábrákkal illusztrált tájékoztatóval szeretnénk bemutatni a gyújtógyertyák leggyakoribb rendellenességeit.
Gyakori gyújtógyertya-rendellensségek
NORMÁL ÁLLAPOTÚ GYÚJTÓGYERTYA
Jellemzői: A szigetelőcsúcs barnás, illetve szürkés elszíneződése és az elektróda enyhe kopása arra utal, hogy a motornak és az üzemeltetési feltételeknek megfelelő hőértékű gyújtógyertyát használ.
Teendő: A gyújtógyertyákat mindig azonos hőértékű gyertyákra cserélje le.
KOPOTT GYÚJTÓGYERTYA
Jellemzői: Lekerekített elektródák, végükön kis mennyiségű lerakódással. Elszíneződés nem tapasztalható.
Hatása: Csapadékos vagy hűvös időben nehézkes indítás, illetve megnövelt üzemanyag-fogyasztás.
Teendő: A gyertyák túl hosszú ideje vannak a motorban. Cserélje le őket azonos hőértékű gyertyákkal. Kövesse a gyártó karbantartásra vonatkozó ajánlásait.
TÚLZOTTAN FELFORRÓSODOTT GYÚJTÓGYERTYA
Jellemzői: buborékos szerkezetű, fehér szigetelőcsúcs, kopott elektróda és a lerakódás hiánya.
Hatása: Lerövidíti a gyújtógyertya élettartamát.
Teendő: Ellenőrizze, hogy megfelelő-e a gyújtógyertya hőértéke, nem túl korai-e a gyújtás, megfelelő-e a keverékarány, nem szivárog-e a szívócső vákuuma, nem hibásodott-e meg a szelep, megfelelő-e a motor hűtése.
SZÉNNEL LERAKÓDOTT GYÚJTÓGYERTYA
Jellemzői: A lerakódott száraz koromréteg túlságosan dús keverékre vagy a gyújtás gyengeségére utal.
Hatása: Sikertelen vagy egyenetlen gyújtás, nehézkes indítás.
Teendő: Győződjön meg arról, hogy megfelelő-e a gyújtógyertya hőértéke, nem tömődött-e el a légszűrő. Ellenőrizze az üzemanyagot, a motor beállításait és a gyújtást.
KORAI GYÚJTÁS HIBÁJA A GYÚJTÓGYERTYÁN
Jellemzői: Megolvadt elektródák. A szigetelőcsúcs fehér, de szennyezett is lehet a sikertelen gyújtás, illetve az égéstérben maradt égési maradványok miatt.
Hatása: Károsíthatja a motort.
Teendő: Ellenőrizze, hogy megfelelő-e a gyújtógyertya hőértéke, nem túl korai-e a gyújtás, megfelelő-e a keverékarány, valamint a motor hűtése, illetve olajozása.
KOROMMAL LERAKÓDOTT GYÚJTÓGYERTYA
Jellemzői: A motorolajban és az üzemanyagban lévő adalékanyagok világosbarna bevonatot képeznek a testelektróda vagy a középelektróda, esetleg mindkét elektróda felületén.
Hatása: A nagy mennyiségű lerakódás elfedheti a gyertyát, ami sikertelen gyújtást, illetve gyorsulásnál egyenetlenségeket eredményez.
Teendő: Amennyiben rövid (üzem)idő alatt nagy mennyiségű lerakódás halmozódik fel, cserélje le a szelepvezető tömítését, így megelőzheti a motorolaj égéstérbe szivárgását. Ajánlott az átállás egy másik olajfajtára.
GYORS MÁZASODÁS A GYÚJTÓGYERTYÁN
Jellemzői: A szigetelőcsúcson sárgás máz alakul ki, ami azt jelzi, hogy erős gyorsítás során az égéstér hőmérséklete hirtelen megemelkedett. Ilyenkor a normális működés során keletkezett lerakódás megolvad, és vezetővé válik.
Hatása: Nagy sebességnél sikertelen a gyújtás.
Teendő: Szereljen be új gyújtógyertyát. Amennyiben vezetési szokásai indokolttá teszik, vegye fontolóra „hidegebb”, azaz magasabb hőértékű gyertya használatát.
OLAJJAL LERAKÓDOTT GYÚJTÓGYERTYA
Jellemzői: Az elégtelen olajszabályozás miatt olajréteg vonja be a gyertyát. A szelepvezetékek és dugattyúgyűrűk kopása miatt az olaj beszivárog az égéstérbe.
Hatása: Nehézkes indulás, egyenetlen vagy sikertelen gyújtás.
Teendő: Végezze el a szükséges állapotjavító tennivalókat, majd helyezzen be új gyújtógyertyákat.
DETONÁCIÓ A GYÚJTÓGYERTYÁN
Jellemzői: A szigetelőcsúcs megrepedt, vagy darabok törtek le belőle. A szigetelőcsúcs törését a gyertyahézag hibás beállítása is okozhatja.
Hatása: A dugattyú károsodásához vezethet.
Teendő: Győződjön meg arról, hogy az üzemanyag oktánszáma megfelel a motor előírásainak. A gyertyahézagot gondosan állítsa be. Ne hajtson túl lassan magas fokozaton.
GYERTYAHÉZAG ELTŰNÉSE A GYÚJTÓGYERTYÁN
Jellemzői: Az elektródák között égési maradványok halmozódnak fel, betömve a gyertyahézagot.
Hatás: A gyújtógyertya működésképtelenné válik, a henger tönkremegy.
Teendő: Keresse meg a hibás gyertyát, és távolítsa el a lerakódást a két elektróda közül.
MECHANIKAILAG KÁROSODOTT GYÚJTÓGYERTYA
Jellemzői: A probléma oka lehet az égéstérbe került idegen anyag, vagy a nem megfelelő méretű (túl hosszú) gyertya.
Hatása: A henger tönkremegy, esetleg a dugattyú károsodik.
Teendő: Javítsa ki a keletkezett károkat. Távolítsa el az idegen anyagot a motorból, illetve helyezzen be megfelelő méretű gyújtógyertyát.
Kellemes hajózást kívánunk!
Remek,hiánypótló írás!Elteszem az archívumba..Köszönöm!
Üdv Attila !
Nagyon jónak tartom a cikksorozatot !! Kérlek a szervizelés témakörét taglalva a hétköznapi használónak is lesz fogalma arról,hogy nem elég csak vezetni a csónakot fontos a hibaelhárítás is. Nincs mindenütt szerviz !!!!
Egy technikai kérdés felmerült a cikk olvasása kapcsán:
– a gyertya szikrájának ellenőrzésekor /a gyertya kivéve /mikor jó a leadott szikra erőssége? / színe,nagysága,hossza / Hogy zárom ki a tekercs hibáját?
Szia.
A szikra a gyertya végén a szikra vető és a szikra fogadó között szabad csak, hogy a szikra megjelenjen. Természetesen a teljes hosszúságban. Ha a tekercs okozza a hibát akkor az egyik jelenség az, hogy nincsen szikra, vagy felforrósodik a tekercs. Másik nagy gond lehet, ha a gyertya pipa és a kábel már nem csatlakozik jól, érdemes a kábelt 1-2 centivel vissza vágni.
Remélem tudtam segíteni.
üdv
Attila