Górcső alatt a gyújtógyertya

Robbanómotort használ, és szeretné jobban átlátni működését? Jelen írásunkkal a robbanómotorok gyújtógyertyájának világába kalauzoljuk el olvasóinkat, segítséget nyújtva ellenőrzésükhöz és cseréjükhöz.

Gyújtógyertya

Gyújtógyertya

A csónakmotorok egyik legfontosabb alkatrésze a gyújtógyertya, amely nevét alakjáról és funkciójáról kölcsönözte. Az alaki hasonlóság nem szorul bővebb magyarázatra, funkcióját tekintve pedig a hengerfejben elhelyezkedő gyújtógyertya az, amely begyújtja az égéstérben összesűrített üzemanyag-levegő keveréket. A gyújtógyertya valójában nem más, mint egy megszakított vezeték, amelynél a nagyfeszültségű áram a megszakítás helyén, a szikraközön átugrik.

A gyújtógyertyával szemben támasztott követelmények igen nagyok. A robbanótérben jelentős a nyomás- és a hőmérséklet- ingadozás, egyik pillanatban a beáramló 20 C°-os keverék hűti, a másikban már a robbanás 2000 C°-os hőmérsékleten hevíti a gyertyát. Egyik pillanatban szívóhatásnak van kitéve, majd rögtön ezután nagy nyomást kell elviselnie.  Mindeközben percenként ezerszer 10 000-15 000  voltos áram fut rajta keresztül.

Gyújtógyertya

Gyújtógyertya

A gyertyáknak van egy adott hőértékük, amely meghatározza a gyertya „viselkedését”, vagyis melegedési hajlamát üzem közben. Minden csónakmotornak más és más a gyújtási hőmérséklete − vagyis az a hőmérséklet, amelyen az összesűrített üzemanyag-levegő keverékét begyújtjuk a gyújtógyertya segítségével −, ezért kell minden motorba más hőértékű gyújtógyertya. Ha nem a gyártó által előírt hőértékű gyújtógyertyát alkalmazzuk, akkor a gyertyának rövidebb lesz az élettartalma, és akár maga a csónakmotor is üzemképtelenné válhat.  A hőértéket egy betűkből és számokból álló kód jelzi a gyújtógyertyán.

A gyújtógyertyával szemben támasztott egyik fontos követelmény, hogy önmagát tisztítsa. A gyertyán felgyülemlett olaj és szennyeződés már 600-700 C°-on leég a gyertyáról.  Ha a gyertya mégis elszennyeződik, azt csak valami probléma okozhatja. A gyújtógyertya folyamatosan veszít a hőértékéből, ezért ha a gyertyán szemrevételezés során nem találunk semmilyen elváltozást, akkor is ajánlott bizonyos időnként (általában 200-300 üzemóra után) cserélni.

A gyújtógyertya állapota sokat elárul a motor állapotáról is. Ezért fontos ügyelni az épségére. Az alábbi ábrákkal illusztrált tájékoztatóval szeretnénk bemutatni a gyújtógyertyák leggyakoribb rendellenességeit.

Gyakori gyújtógyertya-rendellensségek

NORMÁL ÁLLAPOTÚ GYÚJTÓGYERTYA

Normál állapotú gyújtógyertya

Normál állapotú gyújtógyertya

Jellemzői: A szigetelőcsúcs barnás, illetve szürkés elszíneződése és az elektróda enyhe kopása arra utal, hogy a motornak és az üzemeltetési feltételeknek megfelelő hőértékű gyújtógyertyát használ.

Teendő: A gyújtógyertyákat mindig azonos hőértékű gyertyákra cserélje le.

KOPOTT GYÚJTÓGYERTYA

Kopott gyújtógyertya

Kopott gyújtógyertya

Jellemzői: Lekerekített elektródák, végükön kis mennyiségű lerakódással. Elszíneződés nem tapasztalható.

Hatása: Csapadékos vagy hűvös időben nehézkes indítás, illetve megnövelt üzemanyag-fogyasztás.

Teendő: A gyertyák túl hosszú ideje vannak a motorban. Cserélje le őket azonos hőértékű gyertyákkal. Kövesse a gyártó karbantartásra vonatkozó ajánlásait.

TÚLZOTTAN FELFORRÓSODOTT GYÚJTÓGYERTYA

Túlzottan felforrósodott gyújtógyertya

Túlzottan felforrósodott gyújtógyertya

Jellemzői: buborékos szerkezetű, fehér szigetelőcsúcs, kopott elektróda és a lerakódás hiánya.

Hatása: Lerövidíti a gyújtógyertya élettartamát.

Teendő: Ellenőrizze, hogy megfelelő-e a gyújtógyertya hőértéke, nem túl korai-e a gyújtás, megfelelő-e a keverékarány, nem szivárog-e a szívócső vákuuma, nem hibásodott-e meg a szelep, megfelelő-e a motor hűtése.

SZÉNNEL LERAKÓDOTT GYÚJTÓGYERTYA

Szénnel lerakódott gyújtógyertya

Szénnel lerakódott gyújtógyertya

Jellemzői: A lerakódott száraz koromréteg túlságosan dús keverékre vagy a gyújtás gyengeségére utal.

Hatása: Sikertelen vagy egyenetlen gyújtás, nehézkes indítás.

Teendő: Győződjön meg arról, hogy megfelelő-e a gyújtógyertya hőértéke, nem tömődött-e el a légszűrő. Ellenőrizze az üzemanyagot, a motor beállításait és a gyújtást.

KORAI GYÚJTÁS HIBÁJA A GYÚJTÓGYERTYÁN

A korai gyújtás hibája a gyújtógyertyán

A korai gyújtás hibája a gyújtógyertyán

Jellemzői: Megolvadt elektródák. A szigetelőcsúcs fehér, de szennyezett is lehet a sikertelen gyújtás, illetve az égéstérben maradt égési maradványok miatt.

Hatása: Károsíthatja a motort.

Teendő: Ellenőrizze, hogy megfelelő-e a gyújtógyertya hőértéke, nem túl korai-e a gyújtás, megfelelő-e a keverékarány, valamint a motor hűtése, illetve olajozása.

KOROMMAL LERAKÓDOTT GYÚJTÓGYERTYA

Korommal lerakódott gyújtógyertya

Korommal lerakódott gyújtógyertya

Jellemzői: A motorolajban és az üzemanyagban lévő adalékanyagok világosbarna bevonatot képeznek a testelektróda vagy a középelektróda, esetleg mindkét elektróda felületén.

Hatása: A nagy mennyiségű lerakódás elfedheti a gyertyát, ami sikertelen gyújtást, illetve gyorsulásnál egyenetlenségeket eredményez.

Teendő: Amennyiben rövid (üzem)idő alatt nagy mennyiségű lerakódás halmozódik fel, cserélje le a szelepvezető tömítését, így megelőzheti a motorolaj égéstérbe szivárgását. Ajánlott az átállás egy másik olajfajtára.

GYORS MÁZASODÁS A GYÚJTÓGYERTYÁN

Gyors mázasodás a gyújtógyertyán

Gyors mázasodás a gyújtógyertyán

Jellemzői: A szigetelőcsúcson sárgás máz alakul ki, ami azt jelzi, hogy erős gyorsítás során az égéstér hőmérséklete hirtelen megemelkedett. Ilyenkor a normális működés során keletkezett lerakódás megolvad, és vezetővé válik.

Hatása: Nagy sebességnél sikertelen a gyújtás.

Teendő: Szereljen be új gyújtógyertyát. Amennyiben vezetési szokásai indokolttá teszik, vegye fontolóra „hidegebb”, azaz magasabb hőértékű gyertya használatát.

OLAJJAL LERAKÓDOTT GYÚJTÓGYERTYA

Olajjal lerakódott gyújtógyertya

Olajjal lerakódott gyújtógyertya

Jellemzői: Az elégtelen olajszabályozás miatt olajréteg vonja be a gyertyát. A szelepvezetékek és dugattyúgyűrűk kopása miatt az olaj beszivárog az égéstérbe.

Hatása: Nehézkes indulás, egyenetlen vagy sikertelen gyújtás.

Teendő: Végezze el a szükséges állapotjavító tennivalókat, majd helyezzen be új gyújtógyertyákat.

DETONÁCIÓ A GYÚJTÓGYERTYÁN

Detonáció a gyújtógyertyán

Detonáció a gyújtógyertyán

Jellemzői: A szigetelőcsúcs megrepedt, vagy darabok törtek le belőle. A szigetelőcsúcs törését a gyertyahézag hibás beállítása is okozhatja.

Hatása: A dugattyú károsodásához vezethet.

Teendő: Győződjön meg arról, hogy az üzemanyag oktánszáma megfelel a motor előírásainak. A gyertyahézagot gondosan állítsa be. Ne hajtson túl lassan magas fokozaton.

GYERTYAHÉZAG ELTŰNÉSE A GYÚJTÓGYERTYÁN

A gyertyahézag eltűnése a gyújtógyertyán

A gyertyahézag eltűnése a gyújtógyertyán

Jellemzői: Az elektródák között égési maradványok halmozódnak fel, betömve a gyertyahézagot.

Hatás: A gyújtógyertya működésképtelenné válik, a henger tönkremegy.

Teendő: Keresse meg a hibás gyertyát, és távolítsa el a lerakódást a két elektróda közül.

MECHANIKAILAG KÁROSODOTT GYÚJTÓGYERTYA

Mechanikailag károsodott gyújtógyertya

Mechanikailag károsodott gyújtógyertya

Jellemzői: A probléma oka lehet az égéstérbe került idegen anyag, vagy a nem megfelelő méretű (túl hosszú) gyertya.

Hatása: A henger tönkremegy, esetleg a dugattyú károsodik.

Teendő: Javítsa ki a keletkezett károkat. Távolítsa el az idegen anyagot a motorból, illetve helyezzen be megfelelő méretű gyújtógyertyát.

 

Kellemes hajózást kívánunk!

Gyújtógyertyák

                                                                      Gyújtógyertyák a webáruházban

3 hozzászólás a(z) “Górcső alatt a gyújtógyertya” bejegyzéshez

  1. Remek,hiánypótló írás!Elteszem az archívumba..Köszönöm!

  2. Üdv Attila !
    Nagyon jónak tartom a cikksorozatot !! Kérlek a szervizelés témakörét taglalva a hétköznapi használónak is lesz fogalma arról,hogy nem elég csak vezetni a csónakot fontos a hibaelhárítás is. Nincs mindenütt szerviz !!!!

    Egy technikai kérdés felmerült a cikk olvasása kapcsán:
    – a gyertya szikrájának ellenőrzésekor /a gyertya kivéve /mikor jó a leadott szikra erőssége? / színe,nagysága,hossza / Hogy zárom ki a tekercs hibáját?

  3. Szia.

    A szikra a gyertya végén a szikra vető és a szikra fogadó között szabad csak, hogy a szikra megjelenjen. Természetesen a teljes hosszúságban. Ha a tekercs okozza a hibát akkor az egyik jelenség az, hogy nincsen szikra, vagy felforrósodik a tekercs. Másik nagy gond lehet, ha a gyertya pipa és a kábel már nem csatlakozik jól, érdemes a kábelt 1-2 centivel vissza vágni.

    Remélem tudtam segíteni.

    üdv

    Attila