Hogyan járulhat hozzá a csónakmotor egy egész országnyi ember jólétéhez?

A japán csoda több, a következőhöz hasonló történetből tevődött össze. A Tohatsu csónakmotorjával forradalmasította a halászatot, és új iparágat teremtett a szigetországban. Hogyan oldotta meg a háború utáni Japán élelmezési gondjait a csónakmotor? Erre a kérdésre is választ kapsz cikkünkben.

Tohatsu OB2 modellje

Tohatsu OB2 modell

A Tohatsu vállalat hosszú múltra tekinthet vissza: a gyártó már 1922-ben megalakult Japánban. Fő profiljuk a motorkerékpár és más gyári gépek gyártása volt. A háború után, 1956-ban a Tohatsu úgy döntött, hogy elkezdi a csónakmotor gyártását a hazai, azaz a japán piacra. Még ebben az évben piacra is került az első japán csónakmotor: az OB modell. Az új termék értékesítése azonban nehezen indult be: egészen 1959-ig kellett várni arra, hogy a lakosság felfedezze a Tohatsu csónakmotorok nagy előnyét: használatuk kényelmesebb és gyorsabb, mint az evezés.

Abban az időben más gyártó modelljeit nem lehetett Japánban forgalmazni, egyszerűen tiltották a behozatalukat. Ne felejtsük el, hogy 15 évvel a világháború után járunk. A világban ekkor a Johnson, a Mercury és az Evinrude csónakmotorok vezették a piacot. A lakosságnak azonban nem is volt szüksége más gyártókra, mert a modellek − mind a használhatóság, mind a tartósság szempontjából – úgy beváltak, hogy a Tohatsu név egyet jelentett számukra a csónakmotorral. A Tohatsu csónakmotorok végigsöpörtek az egész országon, mindenkinek csónakmotor kellett. Ez talán túlzásnak hangzik, de az akkori Japán számára a Tohatsu nem csak egy gyártó volt a sok közül, hanem maga a háború utáni gazdasági fellendülés. A Tohatsu csónakmotorok segítségével ugyanis új hullám indult a halászati iparban: a halászok gyorsan megjárták a tengert, így mindig friss árut tudtak a lakosságnak nyújtani. Japán egész területén virágzásnak indult a halászat, ami megoldotta a háború utáni élelmiszerhiányt.

A TOHATSU élenjár a csónakmotorok fejlesztésében

Tohatsu B30A modellje

Tohatsu B30A modell

A nagy sikernek köszönhetően a gyártó rohamosan fejleszteni kezdte a már meglévő modelleket azzal a céllal, hogy bővítsen a csónakmotorok kínálatán. Ekkor jelent meg a 8 lóerős B13A kétütemű csónakmotor, amely olyan sikeresnek bizonyult, hogy gyártása 1970-től egészen 1986-ig folytatódott. 1971-ben piacra került a 6 lóerős B10A2 modell, de még ugyanebben az évben a piacra dobták a B30A modellt, amely már 18 lóerős teljesítményre volt képes. A Tohatsu sikere láttán több kisebb gyártó is alakult Japán területén, de miután képtelenek voltak tartani a gyártó fejlesztéseinek ütemét, hamar kikerültek a piacról.

A Tohatsu csónakmotorok a világpiacon

Tohatsu M35A modellje

Tohatsu M35A modell

A vállalat fejlődésének ezen a szintjén a Tohatsu tervbe vette, hogy megjelenik a világpiacon is, elsőként az USÁ-ban és Ausztráliában. 1974-ben kezdte meg a cég a külföldi értékesítést, amellyel egyrészt növekedést szeretett volna elérni az értékesítés terén, másrészt viszont meg kívánta akadályozni, hogy a külföldi gyártók csónakmotorjai bekerüljenek a japán piacra. A külhoni értékesítés révén a Tohatsu megduplázta a csónakmotorok eladási darabszámát. És miután a hazai és a külföldi piacnak szüksége volt nagyobb teljesítményű csónakmotorokra, a Tohatsu elkezdte az 500 cm3-es motorok kifejlesztését, majd gyártását. Ez a modell volt az M35A. A Tohatsu M35A csónakmotor sikert sikerre halmozott, 1977-ben a japán és nemzetközi csónakmotor bajnokságban megnyerte a bajnoksági futamot. A Tohatsu csónakmotorok egyre irigylésre méltóbb hírnevet szereztek a hazai és külföldi piacon egyaránt. Az ezt követő két évben új csónakmotorok jelentek meg: 12, 18, 25, 50 és 70 lóerős modellek.

1978-ban 500 millió jenre emelték a cég tőkéjét. Ebben az évben a csónakmotor-részleg külön vált és megalakult a Tohatsu Marine Corporation.

1988-ban a Tohatsu Brunswick néven létrehozott egy tengeri vállalatot. A Mercury Marine amerikai csónakmotor gyártó cég éppen ez idő tájt keresett egy fejlett technológiával rendelkező japán vállalatot, amelynek felvásárlása révén bekerülhet a japán piacra. A felvásárlásról ugyan nem tudtak megállapodni, de a Tohatsu és a Mercury közös irányításuk alá vették a japán székhelyű (Okaya Nagano) Brunswick céget. Még 1988-ban felépítettek egy fejlett üzemet, amely képes volt akár 120 lóerős csónakmotorok gyártására is.

Tohatsu-Nissan

A Tohatsu gyártó felé nem csak a Mercury érdeklődött élénken, más nemzetközi és japán cégek is megkeresték az együttműködés szándékával. Ennek az érdeklődésnek lett a gyümölcse a Nissan Motor Corporationnel kötött partnerség, amelynek köszönhetően a Tohatsu egész Amerika területén forgalmazhatta és értékesíthette csónakmotorjait, Nissan néven.

2 ütemű és 4 ütemű

Tohatsu MFS30 4-ütemű

Tohatsu MFS30 4-ütemű

Az 1990-es évekre a járműipar is zászlajára tűzte a környezetszennyezés csökkentését. E trendet követve, elsősorban a kipufogógáz-kibocsátás csökkentése érdekében, a Tohatsu elkezdte a 4 ütemű csónakmotorok fejlesztését. Az első 4 ütemű csónakmotorok 1998-ban kerültek forgalomba, és mind a mai napig óriási sikerük van a világpiacon. Időközben egyes országokban olyan emissziós előírások léptek hatályba, amelyek gyakorlatilag ellehetetlenítették a 2 ütemű csónakmotorok ottani forgalmazását. Pedig a 2 ütemű csónakmotorok népszerűsége töretlen maradt, mivel 4 ütemű társaikhoz képest könnyűek, pörgősek, és kevesebb karbantartást igényelnek. A Tohatsu ezért úgy döntött, hogy folytatja a 2 ütemű csónakmotorok gyártását is.

De a 2 ütem….

Tohatsu TLDI 115Le 2-ütemű

Tohatsu TLDI 115Le 2-ütemű

A Tohatsu legnagyobb sikereit mindig is a kétütemű csónakmotorokkal aratta. Miközben folyt a négyütemű csónakmotorok gyártása, a vállalat 2000-ben piacra dobta a kétütemű TLDI (kétütemű, alacsony nyomású, közvetlen befecskendezéses) sorozatot. A TLDI sorozat a négyütemű csónakmotorok alacsony károsanyag-kibocsátási szintjét ötvözi a kétütemű csónakmotorok erejével. A Tohatsu TLDI sorozata egész Európában, így hazánkban is megvásárolható, mivel a hatályos emissziós jogszabályoknak tökéletesen megfelel.

A Tohatsu napjainkra már olyannyira teret nyert a csónakmotorok világpiacán, hogy nem csak saját modelljeiket gyártják és forgalmazzák, hanem több csónakmotor gyártó cég is tőlük rendeli főbb alkatrészeit.

Kapcsolódó cikkek:

5 lóerős csónakmotorok – összehasonlító cikk

Tohatsu logo

 

 

Tohatsu csónakmotorok

Csónakmotorok a webáruházban

4 hozzászólás a(z) “Hogyan járulhat hozzá a csónakmotor egy egész országnyi ember jólétéhez?” bejegyzéshez

  1. Nagyon érdekes az írás,igazi japán siker történet..Volt egy 5 lóerős Tohatsu csó-
    nak motorom de sajnos ellopták,azóta is bánom.

  2. 50-le Tohatsu TLDI motorom van, nagyon meg vagyok vele elégedve.
    Csendes, keveset fogyaszt és nagyon dinamikus.

  3. 4 űtemü 2 hengeres 9.8 as tohatsum van 2 éves de nagyon meg vagyok vele elégedv tényleg jo motorok!!!