Olajozási praktikák kétütemű csónakmotorokhoz

Hazánkban még mindig leginkább kétütemű csónakmotorok vágtáznak a hullámokon. Igaz, egyre jobban tért hódít a négyütemű hajómotor is, de a használati arány még mindig kb. 60/40 százalék a kétüteműek javára. Ezért is szeretnénk megismertetni a kétütemű felhasználókat az üzemanyag-olajozás praktikáival.

A kétütemű csónakmotor forgattyúház metszete

A kétütemű csónakmotor forgattyúház metszete

A kétütemű csónakmotorok kenése, olajozása egyszerű módon történik. A motorolajat a benzinhez kell keverni, a keverék így eljut a csónakmotor összes szerkezeti eleméhez, biztosítva a kenést. A hozzáadott olaj miatt nagyobb sűrűségű, nagy sebességgel áramló keverék a különböző szerkezeti elemekre – a hengerre, a dugattyúra és a csapágyakra − kicsapódva filmréteget alkot. A kétütemű csónakmotorokban viszonylag kevés alkatrész található (nincsen vezérmű, szelep stb.), így a kenés könnyített folyamat. Mivel ezeknél a motoroknál az olaj nem nyomással kerül a kenendő helyekre, a kétütemű csónakmotoroknál nem használnak siklócsapágyat. A forgattyús tengelyhez görgős- vagy golyóscsapágyat alkalmaznak, amelyhez az olaj nyomás nélkül is eljut. Mivel ennél az olajozás típusnál az olajnak nincsen körforgása, nem végez hűtési feladatot, bár a kétütemű csónakmotoroknál erre nincs is különösebben szükség. A forgattyús házban a benzin-levegő keverék lényegesen jobb belső hűtést ad, mint a négyütemű csónakmotorok kényszerolajozása.

TC-W3 olajak

TC-W3 olajok

A keverékolajozás nagy előnye, hogy nincsen szükség semmiféle szerkezet beiktatására, a csónakmotor állandóan friss olajat kap, így nem áll fent a felhígulás, az elöregedés és a vizesedés veszélye. Hátránya, hogy kevésbé takarékos és az adalék bekeverése kicsit kényelmetlen. Fontos, hogy kizárólag kétütemű olajadalékot használjunk. A sima motorkerékpár olaj adalék, azaz a 2T nem felel meg a csónakmotorokban való használatra, csakis hajóboltban vagy szaküzletekben vásároljuk meg a megfelelő olajat. Csak azt az olajat keverjük bele csónakmotorunk üzemanyagába, amelynek a flakonján megtaláljuk a TC-W3 minősítést.

Keverőpohár

Keverőpohár

A keverékolajozás nem szorul kezelésre vagy ellenőrzésre. Igen lényeges viszont, hogy a keveréket úgy készítsük el, hogy az olaj tökéletesen keveredjen el a benzinnel. Célszerűbb előbb egy kannában összekeverni, majd a csónakmotorba vagy a csónakmotor üzemanyagtankjába önteni. Kiöntés után ellenőrizzük le, hogy a keverőkannában maradt-e olaj. Ha igen, akkor azt is csöpögtessük be a kiöntött keverékhez. Semmi esetre se öntsük bele a csónakmotor tartályába az üzemanyagot és utána a TC-W3 olajat, mert így nem keveredik el megfelelően. Ilyen esetben a sűrű olaj bekerül a karburátorba és üzemképtelenséget okoz. Ha nem a megfelelő olajat, hanem motorkerékpár olajat használunk, akkor előfordulhat, hogy az olaj adalék a tartály alján leülepedik. A kétütemű csónakmotorokhoz azért készül speciális TC-W3 olaj, mert ez könnyen keveredik a benzinnel, használat előtt azonban ezt is ajánlatos összerázni, összekeverni.

A keverési arányra gondosan figyeljünk oda. Nem engedhető meg, hogy szemmérték szerint keverjük be. Használjunk minden esetben keverő edényt, amellyel milliliter pontossággal előállíthatjuk a megfelelő keveréket. A keverési aránytól – amelyet minden gyártó megad és általában a motoron is fel van tüntetve – eltérni nem ajánlatos, be nem tartása kenéshiányt vagy túlolajozást eredményez. A keverési arány általában 1 : 50, de a Yamaha és a Mercury motoroknál 1 : 100. Azaz 1 liter TC-W3 olaj 50 vagy 100 liter üzemanyaghoz elegendő. Az újabb, elektronikus olajbefecskendezős csónakmotoroknál a fordulatszám és terhelés alapján juttatja az elektronikai rendszer az olajat az üzemanyaghoz. Ezek az új technológiák még kevésbé szennyezik a levegőt.

A TC-W3 üzemanyag adalék úgy lett kifejlesztve, hogy kevésbé károsítja a környezetet. Ügyeljünk vizeinkre és védjük környezetünket a szennyezéstől!

Kapcsolódó cikkek:

Kis károsanyag-kibocsátású kétütemű technológia: a TLDI®

Evinrude E-TEC – A kétütemű csónakmotorok új generációja

tcw3

TC-W3 olajok a webáruházban

29 hozzászólás a(z) “Olajozási praktikák kétütemű csónakmotorokhoz” bejegyzéshez

  1. Eddig minden közzétett anyag olvasmányos, és hasznos volt számomra! Köszönet érte! Viszont szeretném kihasználni a lehetőséget, (ha van), hogy feltegyek egy szakmai kérdést, mert valószínűsítem(remélem) hogy levelemet olyasvalaki fogja olvasni, aki jobban ért a motorokhoz, mint én! Kérdésem a következő: 1995-ben gyártott, (tavaly vásárolt) Mariner 4L.E. kétütemű csónakmotorhoz milyen keveréket ajánlanak? 50-eset, vagy 100-asat! Válaszukat várva üdvözlettel: Schneck Péter (lapipoc55@freemail.hu)

  2. Kedves Péter!

    Elméletileg a motoron fel van tüntetve a keverési arány. De a Mercury-Mariner 1:100 keverési arányt használ. Azaz 1 liter olaj megy 100 liter üzemanyaghoz. Köszönjük a jó szavakat.

    Attila

  3. Hasznos volt elolvasnom, köszönöm a lehetőséget

  4. Nagyon hasznosnak találtam a kétütemű motorok olaj minőség és keverési arány fontosságát bár elégé betartom a minőség és mennyiségi arányokat,de számtalan ismerősöm ezt rosszul értelmezi köszönettel
    Czinege József

  5. Ha jól értem a TC-W3 melletti fő érv, hogy kevésbé károsítja a környezetet, és alaposabban összekeveredik a benzinnel, míg a normál 2T leülepedhet a tartály alján, ha nem jól keverjük össze? A motor élettartartamára nincs hatással?

  6. Kedves Csaba!

    A sima 2T motorkerékpár olaj nem megfelelő a csónakmotorokba. Befolyásolja a motor élettartamát. Semmiféleképpen ne használjon olyan adalékot amin nem megtalálható a TC W3 minősítés.
    Kellemes hajózást!

    Attila

  7. Kedve Attila ! Érdeklődöm,hogy a Metabond adalék anyagokból valamelyik jó-e a 15 éves Mercury 10 LE-s csónakmotor teljesítmény növelés, csendesebb hang, üa fogyasztás csökkentésére ill.regenerálására.
    Régen volt a Wartburgnál egy olyan adalék, ami a motor falán vékony réteget
    képez és ez által mindazt elérte,amit fent leírtam.
    Várom válaszod:üdvözlettel:Roszler Géza

  8. Kedves Géza!

    Nyugodtan használja a Metabondot, rosszat nem fog okozni. Sok pozitív hatása van, bár azt nem hiszem, hogy a teljesítményét a motornak növelni fogja, de merem ajánlani a használatát.

    üdv

  9. Köszi az alapos és hasznos gondolatokat! Szívesen olvasnék más témákban is jó cikkeket . Pl. a 2T motorok. teljesítményének növelése ……… Természetesen ha , egyáltalán, érdemes foglalkozni a gondolattal. Tisztelettel Sz.L.

  10. Kedves SZ.L.

    Köszönjük a kedves szavakat és, hogy örömmel olvassa cikkeinket. A cikkekkel minden témában szeretnénk foglalkozni. Természetesen lesz cikk a két vagy négy ütemű motorokról is.

    Kellemes napot!
    Üdv
    Attila

  11. Van két darab 2T cs. motorom, amivel foglalkozom. Ez egyik egy svéd gyártmányú electrolux ! ? .A régi tulaj a 1:30 keveréket tanácsolta mivel ő avval használta..A motor minden “porcikáját” rendbe raktuk. Olyan hiba jelentkezik amire még megoldást nem találtunk. Hidegen jól indul, melegen már nem mindig. Kicseréltük a főtengely simmeringeket, A gyújtás pont ott van ahol kell lennie, a karburátor tiszta és jó a szint.. A gyertya új és belevaló. Melegen ha gázt adunk” visszabeszél” a szívótorokba , durrog és nem veszi a fordulatot. Hidegen szép és egyenletes az alapjárat. ????? A másik gondom egy ducati 2T motor keverék arányát nem tudom ! Ha ebben tudna segíteni ,Tisztelettel és köszönettel Szabó László

  12. Kedves László!

    Milyen az Electrolux motorja? Mi a típusa? Ezek a motorok már kincsek, múzeumban lenne a helyük. 🙂 Ezeket elméletileg 1965-ig gyártották, persze típustól függően. Sajnos nem tudom a keverési arányt, én is 1:30 de inkább 1:50-re gondolok. Az olaj az nagyon fontos, csakis csónakmotor olaj legyen azaz üzemanyag adalék, a gyártó mindegy az olaj legyen TC W3 típusú, más semmiféleképpen ne. Nem tudom, hogy a Ducati olaj csónakmotor vagy motorkerékpár adalék, ezt nézze meg mindenféleképpen. A dobozon legyen rajta a TC W3 felírat.
    A motornál sajnos sok minden lehet, akár karburátor gond vagy hűtésprobléma. Sajnos ha nincsen hűtés akkor lehet az, hogy a motor hidegen elindul minden tökéletes de amikor felmelegszik akkor a dugattyúk mérete a hő hatására megnő és megáll. Hirtelen erre tudok gondolni, de a véleményem az, hogy egy szakszervízbe el kell a motor vinni.
    Szerelni emailen keresztül lehetetlen :).

    Tisztelettel:
    Attila

  13. Köszönöm! 🙂 Ami a javítást illeti igazat adok Önnek, Arra gondoltam, hogy hasonló jelenséggel -esetleg- találkozott és “séróból” tud ötletet adni.Az electrolux motor pontos felirata: No. 2114130.. sorozatú .BY- AB Electrolux–Van egy tétova gondolatom , félve ugyan,de megosztom Önnel Létezhet.-e , hogy túl “vastag” , nem odavaló az olaj van a keverékben és a rezgőszelepek nem zárnak tökéletesen az olaj lerakódás miatt Tudom ki kell cserélni az ajánlott olajra és lehet, hogy választ kapok.? Kérem ne mosolyogjon ki , de az ember fia ha gondban van “elszáll” néha: ígérem ha megtaláljuk a hibát ,közlöm Önnel , hátha segítek más kollégának is evvel. Köszönöm a türelmét ! Tisztelettel Szabó László.

  14. Kedves László!

    Mindenféleképpen a megadott olajat használja, más olaj ami nem bele való az csak meghibásodáshoz fog vezetni.
    Bármilyen jellegű kérdése merülne fel kérem keressen bizalommal.

    Attila

  15. Véleményem szerint is alapos és jó szakmai írás. Napokban vásároltam egy kétütemű, olajtartállyal rendelkező YAMAHA 50 LE csónakmotort. A volt tulajdonos azt javasolta, hogy ne hagyatkozzak arra, hogy a motor saját maga megkeveri a szükséges arányban az üzemanyagot, én azért előre a benzinbe keverjem bele az olajat 1:100 arányban. Erről mi a véleménye? Másik kérdésem: Autómnál rendkívül jól bevált a SPURI üzemanyag adalék alkalmazása. Ebbe a motorba lehet-e, keverni ebből az adalékból, rendszertisztítás, fogyasztás csökkentés és teljesítmény növelés céljából?

  16. Kedves András!

    Köszönjük véleményét. Igen a Yamaha 1:100-ban keveri az adalékot. Sokan kikötik a VRO rendszert a motorból, a meghibásodás miatt. Mert mi van akkor ha a keverő pumpa elromlik? De arra figyeljen oda, hogy a pumpa ki legyen kötve, ne keverje plusz be az olajat úgy, hogy be is van keverve előre a tankban. Fontos, hogy adalékként kizárólag TC W3 adalékot használjon.
    Én elsősorban a gyári vagy ismert gyártó rendszertisztítóját ajánlom. Spuriról nincsen tapasztalat.
    Amit ajánlani tudok az a Johnson Evinrude tisztító.

    Itt olvashat róla:
    http://webaruhaz.hajosparadicsom.hu/brp_2_4_uzemanyag_kondicionalo_4671

    Tisztelettel:
    Attila

  17. Kedves Attila!
    Tanácsos kikötni a VRO rendszert, vagy hagyatkozhatok a YAMAHA megbízhatóságára? Milyen módon tudom ellenőrizni, hogy jelenleg ki van e kötve?
    Eddigi segítségét megköszönve, tisztelettel Almási Gábor

  18. Kedves Gábor!

    Én személyem szerint nem kötném ki. Én bízok a jó gyártókban, de a vevői tapasztalatok alapján sajnos volt akinek már elromlott, bár nem biztos, hogy Yamaha volt. Általában azért kötik ki mert ha elromlik és olaj nélkül használjuk a motort, akkor sajnos nagy károkat eredményez a tiszta benzin használata. Nézze meg a csatlakozási csöveket és úgy látni foglya, hogy ki lett kötve vagy sem. De tudok segíteni ha képet küldene a pumpa és csatlakozási részeiről. Az email ahova küldheti a képet: info@hajosparadicsom.hu

    Tisztelettel:
    Attila

  19. Kedves Attilla!

    Köszönöm a segítségét, élni fogok a felajánlott lehetőséggel.
    További jó munkát és egészséget kívánva maradok tisztelettel Almási Gábor

  20. Kedves Attila!
    Ismét önhöz fordulok segítségért.
    1. Hajómmal együtt vettem egy LOWRANCE X49 típusú halradart, de sajnos nem tudom használni. Tudna e abban segíteni, hogy hol tudom beszerezni.
    2. Litcher 490 típusú hajótesten szélvédő plexit szeretnék cserélni, de nem találtam se gyártót, se kész elemet. Mit tud tanácsolni merre keresgéljek?
    Tisztelettel
    Almási Gábor

  21. Attila!
    Természetesen a kézi könyvre gondoltam az első kérdésemben!

  22. Kedves Gábor!

    Tudok küldeni használatit a készülékhez, de sajnos nem az X49-es típushoz hanem a nagyobb képernyős változathoz. Ezt emailben elküldöm a mai nap folyamán! Sajnos a plexiben nem tudok segíteni, érdemes plexi gyártó céggel felvenni a kapcsolatot.

    Emailben küldöm a használatit.

    Kellemes napot!

    Attila

  23. Kedves Attila!
    Nem tudom, hogy módjában volt e, elküldeni a használatit, ha igen akkor nem kaptam meg.. Kérem, hogy még egyszer szíveskedjen megküldeni.
    Köszönettel Almási Gábor

  24. Kedves Gábor!

    Igen még pénteken elküldtem az email címére. Kb 6 részletben mert akkora adat, hogy nem ment el egyszerre. Kérem nézze meg ismét, hogy ne kelljen elküldenem. Persze ha nem érkezett meg küldöm újra, de ide nem jött vissza email, hogy nem fogadta.
    Köszönöm.

    Attila

  25. Kedves Attila!
    Megnéztem, sajnos nem jött át. Kérem szíveskedjen ismét elküldeni.
    Bonyodalomért elnézését kérem!
    Üdvözlettel Gábor

  26. Üdv!
    60le kétütemű Yamaha hajómotort szeretnék házilag téliesíteni.Ebben kérnék segítséget.

  27. Kedves Érdeklődő!

    Van egy cikk sorozata a Hajósparadicsom Kft-nek ahol sok érdekes leírás van amiben a téliesítés is megtalálható. Érdemes átolvasni, sokat tud meg belőle a felhasználó. A cikk segítségével le is tudja téliesíteni a csónakmotorját. A cikkeket itt lehet letölteni: http://www.hajosparadicsom.hu/csonakmotor-hajo-karbantartas/

    Tisztelettel: Attila