Segítség! Gumicsónakot keresek, de zavarba ejtő a kínálat!

Mostanában hazánkban is egyre jobban terjed a felfújható hajó, azaz a gumicsónak. Sokféle gyártóval, típussal és árral találkozhatnak az érdeklődők, akik nehéz döntés előtt állnak, hiszen igen nagy a kínálat. A vásárlás során számos tényezőt kell figyelembe vennünk. Elsősorban azt kell eldöntenünk, hogy hajónkat mire szeretnénk használni: horgászatra, nyaralásra, vagy hajózásra? Lényeges szempont továbbá a szállítás: összehajtott állapotában szállítjuk, felfújva tetőcsomagtartón, vagy hajószállító utánfutóval? A választást megkönnyítendő, megpróbáltuk összegyűjteni a legfontosabb tudnivalókat erről a hajótípusról, hogy ne utólag kelljen rádöbbennünk, hogy nem az igényeinknek megfelelő gumicsónakot használjuk.

A gumicsónakok anyagai

Az elmúlt években a gumicsónak gyártásánál is megjelentek újszerű anyagok. Eddig a sima PVC anyagot, vagy az úgynevezett Hypalont használták, de ma már olyan erősített PVC anyagokból is készítenek gumicsónakot, mint például a Valmex vagy a Dtex. Hazánkban leginkább a sima és az erősített PVC anyagból, világviszonylatban pedig a Hypalon anyagból gyártott hajók a legkedveltebbek.

Hypalon

Vailant gumicsónak

Vailant gumicsónak

A Hypalon egy szintetikus, az amerikai DuPont vállalat által szabadalmaztatott gumianyag. Ezt az anyagot számos iparágban használják például tetőfedésre, kábelek burkolására, és egyéb olyan területen, ahol vagy magas a hőmérséklet (erős UV-sugárzásnál), vagy extrémek a körülmények (olajjal szennyezett területeken, szélsőségesen hideg vagy meleg környezetben). Azért is lett kedvelt ez a gumianyag a felfújható hajók gyártóinak körében, mert minden időjárásnak és roncsoló anyagnak ellenáll. Fő tulajdonságai közé tartozik még a kopásállóság, a benzin- és vegyszerállóság, továbbá nem károsítja a penész és a gomba sem. Időtállóságát a gyártók úgy érik el, hogy a Hypalon anyag közé szövetszálakat is kevernek, ezáltal jelentősen növekszik tartóssága és szakítószilárdsága. A gumicsónakokat hegesztéssel állítják össze. A Hypalon csónakok élettartama – még a legkeményebb környezetben való használatnál is – 15-20 év; a gyártók ezért is adnak termékeikre akár 10 év garanciát.

PVC

Allroundmarin gumicsónak

Allroundmarin gumicsónak

A PVC már egy régóta ismert és használt anyag. A PVC csónakokat általában ragasztási vagy nyomási technológiával készítik el, míg a Valmex vagy a Dtex anyagokat hegesztik. Ez az anyag nehezen bírja az extrém körülményeket: nem tud ellenállni az olajnak, sem az erős UV-sugárzásnak, ezért nem is ajánlott napokig a tűző napon hagyni. Ma már a PVC anyagú gumicsónakok is szövetszál erősítésűek; ezzel kissé tudtak javítani élettartamukon, amely egyébként nagyjából 10-12 év. Megfelelő ápolással és odafigyeléssel ez az élettartam meghosszabbítható. A PVC csónakok nagy előnye, hogy jelentősen kevesebbe kerülnek, mint a Hypalon alapanyagú hajók.

A gumicsónakok szerkezete

A gumicsónakok egyik legérzékenyebb pontja az illesztés. Ezt ott találhatjuk meg, ahol az anyagok egymásra vannak fedve, például az íveknél, vagy a kamrák összeillesztésénél. Leginkább az összecsomagolásnál kell ezekre a területekre vigyázni. A Hypalon anyagú gumicsónakokat nem kell annyira óvatosan összehajtogatni, mert az anyag strapabíróbb és erősebb. Felfújható gerincű (kiel) gumihajóknál oda kell figyelni, mert könnyen túlfújhatóak, és emiatt sérülékenyebbek. A hajó tükrére, azaz a hátfalára csak olyan és akkora motort tegyünk, amelyet a gyártó ajánl; ha nagyobbat teszünk, a tükröt a motor leszakíthatja.

Ma már többféle tervezésű felfújható gumicsónak közül lehet válogatni a piacon: vannak kisebb, könnyebb hajók, evezős és evező nélküli modellek, és ezeken belül is a könnyen szállítható és összecsomagolható gumicsónakoknak többféle belső – merev fa, alumínium, vagy felfújható – járópadlózatuk lehet.

Keresztléces aljzat

Keresztléces aljzat

Keresztléces aljzat

Ennél a típusnál keresztben fa vagy műanyag léceket szereltek be. A lécek egymástól kb. 20 centiméterre helyezkednek el, a csónak aljzatának szinte a teljes hosszán. A keresztléces aljzat előnye, hogy a csónakot könnyűvé, könnyen szállíthatóvá teszi, hiszen elfér egyetlen csomagban, nem kell több darabra szétszedni a szállításhoz. Hátránya viszont, hogy nem fedi le a teljes hajóaljat, ezáltal kicsit nehezebben lehet benne közlekedni. Ráadásul nem teszi a hajót merevvé, emiatt nem lehet rá nagy lóerős csónakmotort felszerelni, még egy kis horgász széket sem tudunk rátenni, mert nem áll meg rajta stabilan. Maximum 2-3 méteres változatban kapható, az ára viszont kedvező.

Fából készült aljzat

Fa aljzat

Fa aljzat

A fa padlólapok a csónak aljzatának teljes hosszát lefedik. A többnyire vékony műanyag réteggel bevont fapadlózat általában 4-5 részből áll, amelyek külön-külön kiszedhetők. Előnye, hogy a hajót merevvé teszi, ezáltal nagyobb lóerővel is motorizálható. Könnyedén tudunk rajta közlekedni, és olyan stabil, hogy akár állva is utazhatunk benne, persze ez sebességfüggő. A csónak még a könnyű kategóriába sorolható, és sokféle méretben kapható. Hátránya, hogy élettartama korlátozott; bár műanyag réteggel van bevonva, de az könnyedén megkarcolható, és így a faréteg is sérülékennyé válik.

Alumíniumból készült aljzat

Alumínium aljzat

Alumínium aljzat

Az alumínium padlózat pár éve jelent meg a piacon, és mára már az egyik legkedveltebb modellé kezd válni. A fapadlós változathoz hasonlóan a járófelület több részből tevődik össze, amelyeket egymásba kell illeszteni. Előnye, hogy a hajót nagyon merevvé teszi, így nagy lóerővel motorizálható, és igen stabil felületet biztosít. Jelenleg a piacon közepes és nagyobb méretű alumínium padlózatú csónakok kaphatók. Az alumínium padlózat egyáltalán nem sérülékeny, és az extrém körülményeket is jól bírja. Hátránya, hogy a csónak súlyát igencsak megdobja, nehéz a szállítása, valamint nehézkesebb a gumicsónak összeállítása is.

Légpadlós aljzat

Légpadló

Légpadló

A légpadlós aljzatú csónakok elterjedtsége a hazai piacon csekélynek mondható. A hajó teljes járópadlója egy egyetlen részből álló, felfújható gumipadló. Előnye, hogy a csónak sokféle méretben vásárolható, és a padlózatnak köszönhetően könnyű a súlya. Nem kell kiszerelni, a csónakkal együtt összehajtható. A padlózat stabilitást biztosít, akár nagy lóerővel is motorizálható, viszont nem annyira merev, ezért egy kis horgász széket sem érdemes rátenni. Hátránya, hogy az aljzatot is külön fel kell fújni, és mivel felfújható, könnyebben sérülhet.

Most vegyük sorra a legfontosabb kérdéseket:

Milyen gumicsónakot vegyek?

Vásárlás előtt el kell döntenünk, hogy mennyit szánunk gumicsónakunkra, PVC legyen vagy Hypalon, illetve választanunk kell a keresztléces, a fa-, alumínium-, vagy légpadlós modellek közül.

Mire fogom használni a csónakot?

Vegyük figyelembe, hogy milyen időjárási körülmények között szeretnénk működtetni gumicsónakunkat: fogja-e érni nagy UV-sugárzás, ki lesz-e téve szélsőségesen hideg időjárási viszonyoknak. Szem előtt kell tartanunk, hogy elsősorban horgászatra, munkára, vagy családi pihenésre használjuk-e majd.

Hogyan fogom tárolni a csónakot, amikor nem használom?

A gumicsónak összehajtva

Gumicsónak összehajtva

Fontos átgondolnunk, hogy van-e lehetőségünk felfújva tárolni gumicsónakunkat, vagy minden alkalommal összehajtogatnánk. Legkedvezőbb, ha a használaton kívüli hajót felfújva helyezzük el. Amennyiben erre nincsen módunk, akkor összecsomagolása során a kellő gondossággal járjunk el. Összehajtogatás előtt, még felfújt állapotban, a csónakot speciális tisztítószerrel le kell tisztítani. A tisztítószer hajósüzletekben kapható; a szilikon alapanyagú szereket mellőzzük, mert használatuk felgyorsítja a gumik öregedését. A gumicsónakot feltétlenül fagy- és napfénymentes helyen tároljuk.

Milyen motort használhatok a gumicsónakhoz?

A csónakmotor kiválasztását igazítsuk a körülményekhez. Ha olyan vizet választunk a hajózásra, ahol lehet robbanómotort használni, akkor a gumicsónak gyártó által maximálisan engedélyezett legnagyobb teljesítményű csónakmotort válasszuk. Ha nincsen vezetői engedélyünk, akkor csak 5 lóerős csónakmotorral lássuk el a hajónkat, mert ez a legnagyobb lóerő, amely még nem engedélyköteles. Ha olyan vízen hajózunk, ahol a robbanómotor használata tilos, akkor csak elektromos csónakmotort vásárolhatunk. Ez esetben vegyük figyelembe, hogy akkumulátorra is szükségünk lesz. Lehetőleg a legnagyobb akkut válasszuk (minimum 100 amper/órásat), mert hosszabb időt csak ezekkel a készülékekkel tudunk a vízen tölteni. Elektromos csónakmotor használata esetén a gumicsónak sebessége − szélcsendes, hullámmentes időben − körülbelül 5 km/h; ez nem sok, de még mindig jobb, mint az evezés.

Zodiac gumicsónak

Zodiac gumicsónak

Vannak olyan hajók, amelyeknek a vízen úszó felülete műanyag „V” formájú: ezeket a hajókat RIB hajóknak nevezzük. Ezekkel a hajótípusokkal azért nem foglalkoztunk, mert most csak az összehajtható kategóriát vettük alapul.

Reméljük, hogy összefoglalónk hasznos támpontot nyújtott azoknak, akik gumicsónakot szeretnének vásárolni a közeljövőben!

Mindenkinek kellemes hajózást kívánunk!

Kapcsolódó cikkek:

5 lóerős csónakmotorok – összehasonlító cikk
Kipróbáltuk a Minn Kota új elektromos csónakmotorját

Gumicsónakok a webáruházban

Gumicsónakok a webáruházban

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

3 hozzászólás a(z) “Segítség! Gumicsónakot keresek, de zavarba ejtő a kínálat!” bejegyzéshez

  1. Jó kis összefoglaló!
    Nekem is gumihajóm van és nekem volt még egy fontos szempontom a választásnál. A hajó méretei. Súlya, hossza, szélessége. Talán ebben a sorrendben is. A súlya lényeges, hiszen könnyen előfordulhat, hogy egyedül, segítség nélkül kell a szárazon mozgatni hajónkat. A hossza több szempontból is fontos. A hosszabb és szélesebb hajó több utassal és csomaggal tud biztonságosabban közlekedni, de biztonságosabb egy intenzív hajóforgalommal terhelt folyón, vagy tengeren is. A test (tube) relatív sokat elvesz a “küzdőtérből” ezért aki már egyszer is utazott gumihajóban biztosan észrevette, hogy egy viszonylag nagy méretű hajóban “nem sok hely van”. A választás megkönnyítéséhez leírom az én példámat. Én horgászathoz kerestem hajót. Alumínium csónak, faladik, és üvegszálas műanyag csónak után gumihajó következett. A sokféle tapasztalat után olyat tapasztaltam a gumihajóval, hogy egyszerűen más nem jöhetett szóba. Egy idősebb, használt gumihajó után úgy döntöttem, hogy megéri “beszállni” egy új és minőségi gumihajóba. Szinte mindig csak egyedül, körülbelül 10-20kg horgászfelszereléssel terhelem a hajót. A Dunán használom, évszaktól és időjárástól függetlenül. 15 lóerős motorral hajtom. Rendkívül stabil, könnyen siklásba jön, gyors ~35km/h. Egymagamnak komfortos és elegendő helyet biztosít. A végén pedig a hajó és méretei: Bombard Typhoon 420 S, a súlya ~80kg, hossza 420 cm, szélessége pedig 190cm. Ajánlom bátran…!

  2. Jó kis cikk, nekem egy Yam 340S van, ketten a barátnőmmel 20 perc alatt vízre rakjuk felfújással. Nagyon dizájnos, stabil és elfér a ferdehátú autóm csomagterében, persze ha egy ülést lehajtok. Ennek alu a padlója, így bármit bepakolhatunk, és kényelmesen elférünk. Két embernek horgászni tökéletes, de hárman is pecáztunk már belőle. Vittem már ötös motorral a Dunára, de Balatonra és kisebb tavakra a Yamaha M 26-tal járok, egy közepes akksival a világból kimegy (persze azt hozzá kell tegyem, hogy 20%-kal kevesebb áramot vesz vel, mint egy Minnkota).

  3. Én pont a súly miatt tettem le a felfújhatóról.
    Sajnos, ebben a 4, + körüli méretben már az egyrétegű “csonthéjas” könnyebb, mint egy komolyabb felfújható. Akár alu, akár múgyanta.