Impeller, azaz van vízhűtés a csónakmotoron?

Így a tavasz kezdetén itt az idő a hajók és természetesen a csónakmotorok felkészítésére is a nyári szezonhoz. Úgy vesszük észre, hogy a hajósok, horgászok, nyaralók nem foglalkoznak a csónakmotorjuk hűtésével csak akkor, amikor a motor szinte már megfőzte magát a vízhűtés hiánya miatt. Pár szóval szeretnénk segíteni a hűtőrendszer ellenőrzésében, hogy ez ne okozzon problémát a rövid nyár során.

A legmegfelelőbb, ha a vízpumpa lapátot – hajós nevén impellert – 100 óránként vagy évenként egyszer kicseréljük. Ha az évenkénti cserét választjuk, akkor ajánlott a tavaszi felkészülés során kicserélni, hogy nyugodtan vágjunk neki a nyári hajózásnak. A vízpumpa lapátok ára kb. 3.000-18.000.- Ft között mozognak – természetesen a motor gyártója, de leginkább a csónakmotor teljesítménye befolyásolja. Nem óriási összeg az impeller ára, de ha a hűtés megszűnik akkor a csónakmotor szervízelése akár több százezer forint is lehet. Tehát érdemes felkeresni tavasszal, nyár elején a szakszervízeket az impeller cseréjére.

Impeller a házban

A lapátkerék egybe öntött gumiból készül fém persellyel. A lapátok rugalmasak és ahogy forog a szivattyúházban a függőleges tengelyen, úgy szállítja a hűtővizet a hűtőrendszeren keresztül. A vízfelszívás pedig a beszívórészen keresztül történik, illetve a forgás által keltett vákuum segítségével. Nem rozsdásodik, mivel az impeller erős gumiból, míg a ház perselye általában rozsdamentes acélból készül.

Természetesen a gumilapát akarva-akaratlanul is elhasználódhat, mivel a csónakmotorok gyakran futnak sekély vízben, ahol az apró homok vagy iszapszemcsék csiszoló hatást keltenek, ami felgyorsíthatja a vízpumpa lapát vagy a szivattyúház belső alkatrészeinek kopását. Illetve ha a csónakmotor évekig állt (több szezonon keresztül), akkor a finom gumilapát megkeményedik, ezáltal a lapátok nem veszik fel a szivattyú formáját és a merevség (vagy töredezés, lemorzsolódás) miatt az impeller már nem tudja tökéletesen szállítani a hűtővizet.

Amikor a vízlapát már nem szállítja a vizet és a figyelmetlen hajós nem veszi észre, hogy nincsen kontroll víz (nem pisil a motor), akkor a motor percek alatt túlmelegszik. Vannak olyan régi csónakmotorok, amelyeknél annyira túlmelegszik a motor, hogy elkezdi megégetni a festéket és ledobálja magáról. A nagyobb lóerős motoroknál – főleg az új modelleknél – már van egy hang-visszajelző, ami sípoló hangot ad, ha megszűnik a hűtés és az elektronika automatikusan veszi vissza a motor fordulatát, hogy ezzel védje meg a csónakmotor felmelegedését.

A csónakmotorokat szárazon nem szabad beindítani, mivel a vízpumpa lapát másodpercek alatt megolvadhat a víz hiánya miatt, ezért ezt nem ajánlott megkísérelni. Sokan azt teszik, hogy használat után a csónakmotort beindítják szárazon, hogy a víz kifolyjon a hűtőrendszerből, de így azonnal elolvad az impeller. A motorból pedig amúgy is kifolyik, kicsepeg a vízrendszerben maradt víz.

Elhasználódott impeller

Összességében figyeljünk az apró részletekre csónakmotorunknál, mert a vízpumpa lapát rossz állapota nagy anyagi károkhoz vezethet. Ellenőrizzük a kontroll vizet, hogy meleg-e vagy sem. Tegyük a kézfejünket a kifolyó hűtővízhez és ha a víz hideg, akkor a vízpumpa lapát még jól működik. Ha a víz melegebb, mint a kézfejünk vagy akár égeti a vízsugár, akkor már eljött az ideje a vízpumpa lapát cseréjének.

Érdemes ellenőrizni a vízbeszívó részt is, ha eldugul akkor sajnos a vízlapát már nehezen, vagy egyáltalán nem tudja felszívni a hűtővizet. A beszívónyíláson lévő rács eltömődhet, akár az alga vagy kagylók miatt is, ami szintén súlyos károsodásokat okozhat a motornak, mivel csak keveset vagy egyáltalán nem is kap vizet.

Ne próbálkozzunk meg a lapát cseréjével önállóan, mert speciális módon kell az impellert  beszerelni. Inkább bízzuk szakemberre a szervízelést. Ma már az országban sok megbízható szervízt találunk, de minden esetben szakszervízt kell felkeresni.

Kellemes hajózást kívánunk!

Kapcsolódó cikkek:

Top 5 tavaszi csónakmotor üzembehelyezési hiba

Górcső alatt a gyújtógyertya

                                      Csónakmotor alkatrészek a webáruházban

4 hozzászólás a(z) “Impeller, azaz van vízhűtés a csónakmotoron?” bejegyzéshez

  1. Vannak azért kivételek. Nekem a régi 4F Yamahán a termosztát után van az ell. víz, így mindig meleg, és csak akkor jön teljes intenzitással, ha már bemelegedett a motor.

  2. Árpád.

    Köszönjük, hogy leírtad, hogy a Te Yamahád kivétel. Kivételek mindig vannak. 🙂

    Attila

  3. Zilahi A. Sok hozzá szólásodat, sőt tudományosnak mond ható írásodat olvastam, és olvasom. Szerény tapasztalatom, kivétel nélkül Téged igazol.Elméleti tudásom meglehetősen szerény, de a gyakorlatom, és a tudásod valahol mindig találkoztak.Én még a csepel motorkerékpár, motorjából csináltam, csináltuk, a nagyszerű evező pótló cs.motorokat, igaz a légtornász is a padlón kezdte. Üdvözlet, így bőven 70 felett.

  4. Kedves Zoltán!

    Köszönöm, köszönjük a megtisztelő szavakat.

    Jó egészséget kívánok Önnek.

    Attila