Hogyan válasszunk elektromos csónakmotort?

Barátom a környezet, a csend, a nyugalom… ezért elektromos csónakmotort szeretnék! No de mi alapján válasszam ki a számomra legmegfelelőbbet? Fusd át alábbi összefoglalónkat, és reméljük minden kérdésed válaszra talál!

A tolóerő

Elektromos csónakmotor

Elektromos csónakmotor

Választásunknál vitathatatlanul a legfontosabb szempont az elektromos csónakmotor tolóereje. Minél nehezebb egy csónak vagy hajó, annál nagyobb tolóerőre van szükség ahhoz, hogy elérje maximális sebességét a vízen. A tolóerő meghatározásához két dolgot kell szem előtt tartanunk: a csónak súlyát és hosszát. E két tényező közül a hajó súlya a legfontosabb, amelynek megállapítása során az össztömeget kell figyelembe vennünk, azaz a csónak, a felszerelés és az utazó személyek együttes súlyát. A másik fontos tényező a hajó hossza, amelynek tolóerő-igényét az alábbi táblázatban foglaltuk össze, a hosszúságot lábban (ft), a tolóerőt pedig librában (lbs) megadva. Természetesen az alábbi tolóerő-adatokat a hossztól függetlenül a hajó súlya is nagyban befolyásolhatja.

HAJÓ HOSSZA (ft)

MINIMUM TOLÓERŐ (lbs)

12′-14′

35

14′-16′

40

17′

50

18′

55

19′

65

20′

75

21′

80

22’+

80-101

 

A két fent részletezett tényező mellett a tolóerő meghatározásához figyelembe kell vennünk azt is, hogy általában milyen időjárási viszonyok közepette használjuk hajónkat: nyugodt, hullámmentes vízen, vagy szeles, erősen hullámzón, esetleg a tengeren.

Farmotor, orrmotor vagy peremmotor

Far-, perem, és orrmotor

Far-, perem, és orrmotor

Az elektromos csónakmotorok három típusát különböztetjük meg egymástól. Világviszonylatban a legelterjedtebb a hátsó meghajtásként működő, fartükörre szerelhető csónakmotor. Egyszerű a rögzítése, könnyedén le- és felszerelhető, és könnyű a kezelhetősége. Egy másik típus az orrmeghajtásként működő, hajóorrba szerelhető elektromos csónakmotor. Irányítása lábpedállal vagy távirányítóval történik, hogy a kezek szabadon maradhassanak. Ez a megoldás általában a pergető horgászok körében örvend nagyobb népszerűségnek. A harmadik kategóriát a speciálisabb peremmotor képviseli, amely nagy hajók robbanómotorjának kavitációs lapjára szerelhető. A távirányítással kezelhető peremmotor előnye, hogy a robbanómotor beindítása nélkül is meghajtja a hajót, segítséget nyújtva a navigálásban kikötőben vagy lassú haladáskor.

A motor feszültsége

Az elektromos csónakmotorok akkumulátorról működnek. Minél nagyobb teljesítményű egy elektromos csónakmotor, annál nagyobb hálózati feszültséget igényel. A motorok nagy százaléka 12 voltos rendszerrel működik, amely általában 55 librás motorig használatos. Az ennél nagyobb teljesítményű motorok lehetnek 24, 36 vagy akár 48 voltosak is. Az összes elektromos csónakmotornál 12 voltos akkumulátor szükséges, csak van ahol egy, kettő (24 voltos rendszer esetén), három (36 voltos rendszer esetén) vagy akár négy (48 voltos rendszernél).

Az általunk választott tolóerejű motor általában diktálja a szükséges akkumulátor-darabszámot. A gyártók azonban minden típusú és gyártású motoron feltüntetik a motor feszültségi tartományát.  Ha mindössze pár órát tartózkodunk a vízen, mondjuk horgászat vagy kikapcsolódás céljából, akkor elegendő a 12 voltos rendszerű elektromos csónakmotor. Ha azonban általában ennél hosszabb ideig használjuk hajónkat, akkor ajánlott nagyobb, 24, 36 vagy 48 voltos feszültségű motort választani.

Akkumulátorok

100 AH-s akkumulátor elektromos csónakmotorhoz

100 AH-s akkumulátor elektromos csónakmotorhoz

Fontos, hogy jó minőségű, mély ciklusú akkumulátort – vagy egyéb elnevezésein mélykisülésű, lassú kisülésű, vagy munka akkumulátort − használjunk. Ez az akkumulátor-típus ugyanis folyamatosan adja le a teljesítményt, és lemerítése után akár több százszor is újratölthető. Az elektromos csónakmotor akkumulátorára más fogyasztót (lámpát, GPS-t, halradart stb.) ne kössünk rá, ezeket működtessük egy másik akkumulátorról.

Az elektromos csónakmotor-gyártó cégek megadják, hogy a csónakmotoroknak mekkora áramfelvételük van egy óra alatt. Ezt alapján kiszámolható, hogy mennyi időt tölthetünk kint a vízen. Ha egy motor 30 ampert vesz fel egy óra alatt, akkor egy 100 amperórás akkumulátorral körülbelül három órát maradhatunk a vízen. Természetesen ezt az időtartamot befolyásolhatja hajónk sebessége, súlya, vagy akár a szeles időjárás is.

Töltők

Hordozható töltő elektromos csónakmotor akkumulátorához

Hordozható töltő elektromos csónakmotor akkumulátorához

Akkumulátorunk feltöltéséhez három típusú töltő áll rendelkezésünkre. A legelterjedtebb közülük az úgynevezett hordozható akkumulátor-töltő, amely 220 voltról működik, ezért bárhová vihetjünk magunkkal, ahol ez a feszültségforrás rendelkezésre áll. A használaton kívüli töltő egyszerűen tárolható. Egy másik típus, a fedélzeti akkumulátor-töltő általában hajókon található. Hálózati töltőnek nevezhetjük, mert a 12 vagy 24 voltos hajórendszerbe van beépítve. A harmadik típusú töltő 12 voltos rendszeren működik, így akár az autó szivargyújtó rendszeréről is használható.

Ügyeljünk arra, hogy elektromos csónakmotorunk akkumulátorát nem szabad gyorsan tölteni. A megfelelő akkumulátor-töltőt a megadott akkumulátor AH (amperóra) tizedével szabad tölteni. Tehát ha van egy 100 AH-s akkumulátor, akkor azt 10 AH-s töltővel szabad tölteni. Amennyiben figyelembe vesszük ezt az előírást, sikerrel növelhetjük akkumulátorunk élettartamát.

Extrák

Minn Kota Autopilot

Minn Kota Autopilot

A jól ismert Minn Kota elektromos csónakmotor-gyártó cég forgalmaz olyan motorokat is, amelyek extrákkal vannak felszerelve. Egyes modelljeik (i-pilot, Autopilot) működtethetők robotpilótával is, amely a GPS rendszer utasításai alapján irányítja a hajót. Előnye, hogy miután az elektromotor távirányítójába előre beprogramoztuk a koordinátákat, az elektromotor bármilyen szélerősségnél tartja a megadott irányt.

Halradar jeladó

Halradar jeladó

Szintén a Minn Kota gyárt olyan típusú modelleket, amelyeknél az elektromos csónakmotor hajtóművébe egy univerzális halradar (universal sonar) jeladó van beépítve. Ez az univerzális jeladó rácsatlakoztatható a legnagyobb halradargyártó cégek – Humminbird, Lowrance vagy Garmin − modelljeinek képernyőjére. Fontos tudnivaló, hogy a halradar szonár csak akkor működik, mikor az elektromos csónakmotor hajtóműve a vízben van.

Akkumulátor-töltöttség jelző

Akkumulátor-töltöttség jelző

Akkumulátor-töltöttség jelző

Ma már a nagy gyártók összes modelljüket felszerelik töltöttség-visszajelzővel. Az akkumulátor töltöttség-visszajelző nagy segítség a felhasználó számára. Azáltal ugyanis, hogy kijelzi az aktuális töltöttségi szintet, szinte pontosan kiszámolható, hogy mennyi időt tudunk még a vízen tölteni. A töltöttségi szintet (tele – közepes – alacsony – lemerült) általában egy LED sor jelzi a motorok fej részén. A visszajelző használatával elkerülhetjük, hogy az akkumulátor lemerülése miatt hajónkat, csónakunkat evezni kelljen.

Szervizháttér

Vásárlás előtt mindenképpen mérjük fel, hogy az általunk kiválasztott elektromos csónakmotornak itthon milyen forgalmazási és szerviz háttere van. Sajnos kis hazánkban ma is értékesít motorokat jó néhány kevéssé ismert elektromos csónakmotor-gyártó cég, amelyek sem szervizelést, sem alkatrész-utánpótlást nem biztosítanak.

Kellemes hajózást kívánunk!

Kapcsolódó cikkek:

Kipróbáltuk a Minn Kota új elektromos csónakmotorját

A Minn Kota elektromos csónakmotor története

Elektromos csónakmotorok

                                                        Elektromos csónakmotorok a webáruházban

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

61 hozzászólás a(z) “Hogyan válasszunk elektromos csónakmotort?” bejegyzéshez

    • Kedves József.

      Mivel pontos súlyt a hajóról nem ismerek, ezért a méretéből következtetek, hogy kb 3-400 Kg a Sirály. Szélcsendes időben a 30-34 librás motorokat, szeles időben pedig 40-45 librás motort ajánlok Önnek.

      üdvözlettel:
      Attila

  1. Tiisztelt Zilahi Úr ! Tanácsát szeretném kérni csónakmotor vásárlással kapcsolatban. Egy Grand s370 es rib merev testű gumicsónakhoz szeretnék vásárolni négyütemü benzines motort , valamint mellé még egy elektromos motort is mind ezt annak fügvényében, hogy hajós jogosítvánnyal nem rendelkezem , a hajót kifejezetten csak túrázásra használná a család elsősorban a Tisza tavon,és az Tiszán esetenkén a Balatonon is. Várom szakértői válaszát , tanácsait Tisztelettel Kalicz András

    • Kedves András.

      Elsősorban köszönjük, hogy bizalommal fordul felénk. Csakis olyan gyártót ajánlok Önnek, aki évtizedek óta gyártja a csónakmotorokat. Ilyen gyártók a Yamaha, Tohatsu, Mercury, Evinrude stb. Ezeknek a gyártóknak nagyon jó a szervíz háttere az alkatrész pótlása. Fontos, hogy a csizmahossz megegyezzen a gumicsónak fartükrének hosszával. Elektromos csónakmotorokban ugyanez, mivel a jó gyártó egyben a megbízható minőséget is jelzi. Ilyen például a Minn Kota, a Motorguide.

      Remélem segítettünk a döntésben. További kérdése merülne fel, kérem keressen bizalommal.

      Attila

  2. Tiisztelt Zilahi Úr ! Tanácsát szeretném kérni csónakmotor vásárlással kapcsolatban.Egy három-négy kilóméter hosszú tavon horgászok hetente több alkalommal is. A csónakom egy hagyományos vaslemez csónak, kb 200 kg lehet a súlya, 4 méter hosszú. Milyen teljesítményű elektromos motort ajánlana?

    • Kedves Zoltán!

      Ebben az esetben a legkisebb motor is elegendő, mert kb 400 Kg-ot kényelmesen megmozgat. Ez a típus: Minn Kota Endura 30 C2. De ha szeles időben is kint tartózkodik a vízen vagy más vizeken is használja ahol folyás is van, akkor az Endura 40 C2 modellt ajánlom, mert ez szeles időben sem hagyja majd cserben.

      Remélem tudtam segíteni. További felmerülő kérdés esetén is keressen bizalommal.

      üdv
      Attila

  3. Kedves Attila!
    Egy kis jószándékú kötözködés:
    Azzal egyetértek, hogy a motorteljesítményt nem feltétlen a súlyhoz köti, mint mások, viszont a hossz-tolóerő igénnyel nem értek egyet, mert mint gondolom Ön is tudja, a vízvonalhossztól függ a testsebesség, tehát egy hosszabb hajó könnyebben úszik. Persze az is igaz, hogy a hosszabb általában szélesebb is, ez is árnyalja a képet.
    Azzal viszont mindenképp egyetértek, hogy szélben, hullámzásban nagyobb motor kell.
    Még egy kérdés-kérés: Tud-e valamilyen öszeefüggést, összehasonlítást a benzinesek tolóerejéről. Sehol nem találok erről semmit.

    Üdv, Árpád

    • Kedves Árpád!

      Véleményem szerint ne beszéljünk sebességről egy elektromos motor esetében, hiszen nagyon alacsony. Egy kisebb hajó is könnyedén úszik, ha arányában csökken a szélesség is. Mivel minden körülményt figyelembe kell venni a hajózás esetében akár a szél akár a vízmozgás ezért van hossz megadva. Természetesen a gyártók a maximális súlyt adják meg, de ha kihasználjuk a maximális súlyt akkor a kis elektromotor azt már képtelen megmozgatni, ha már egy enyhe szél van a használat során! Tehát az ideális ha a hajóhossz van megadva és akkor már az időjárási viszontagságokkal nem kell foglalkozni. Mit ért azalatt, hogy benzines csónakmotorok tolóereje? Arra gondol, hogy hasonlítsunk össze egy robbanómotort és egy vele egy kategóriába tartozó elektromos csónakmotort? Lesz ilyen cikkünk a későbbiekben ahol egy robbanó motor és egy Torqeedo elektromotor lesz összehasonlítva.

      üdv
      Attila

      • Kedves Attila!
        Igen, pontosan erre gondolok, ugyanis az elektromotorok teljesítményét csak a tolóerővel jellemzik, miközben arról semmit nem tudunk, hogy egy benzinmotor, aminek LE, ill. kW-ban van megadva a teljesítménye, mennyi lehet a tolóereje.
        Egyes leírások szerint pl. a Torqedo 2.0 tolóereje egyenértékű egy 6 LE-s benzines motoréval, amit én nem nagyon tudok elhinni, hogyan lesz 4,5kW (6 LE) egyenlő a 2 kW-tal, ami ráadásul felvett teljesítmény, nem leadott.
        Mindenesetre, ha készül ilyen teszt, a sebességadatokon kívül érdemes lenne (vontatással) a tolóerőt is mérni.

        Üdvözlettel, Árpád

  4. Tisztelt Attila!
    Azt szeretném kérdezni,hogy esőben hasznàlható-e az Endura 30-as,vagyis mannyire vízàlló?
    Köszönettel:Juhàsz Attola

    • Kedves Attila!

      A motorok cseppmentesen vízállóak. Ami annyit jelent, hogy szakadó esőben érdemes letakarni a motort, de a szemerkélő eső nem jelent problémát.

      Üdv

      Attila

  5. Tisztelt Attila! Érdeklődnék hogy B-16 vitorláshoz hány lbs motort ajánlana? A vitorlás önsúlya 400 kg. Hossz 16 láb.

    • Kedves Roland!

      Minimum egy 34 de inkább egy 40 librás motort ajánlanék. Természetesen nagy szélben (40 km/h) lehet, hogy még a 40 librás motor is kevés lenne, de ebben az esetben gondolom vitorlát használna. Szélcsendben a 34 libra is elegendő, de a 40-es a biztos.

      Szép napot!

      Attila

  6. Kedves Attila!

    Érdeklődnék, hogy ha erősebb sodrású folyón(duna, rába) szeretnék elektromos csónakmotorral haladni, akkor melyik lehet a megoldás egy kb 2-3 személyes gumicsónakhoz? Illetőleg csónak-csónakmotor párban tudna-e valamit ajánlani(10 LE alattit használhatok csak)
    Előre is köszönettel: Horváth Gábor

    • Kedves Gábor!

      Nagyon erős sodrású folyókra minimum egy 55 librás elektromos csónakmotort ajánlok. De ezt is part menti használatra, a nagy sodrású részre nem ajánlom, hogy kihajózzon. De ha lehet még nagyobb teljesítményű motort ajánlanék mivel a gumicsónak kis sebességnél túrja a vízet és ezáltal még jobban megfogja a víz sodrása. Bár a nagyobb teljesítményű motorok ami nagyobb mint 55 libra az már általában 24 voltos rendszerrel működik tehát két darab akkumulátor szükséges az üzemeltetéséhez. A másik kérdésénél kérnék azért segítséget. Milyen anyagból legyen a csónak milyen hosszú, milyen alj kiképzésű? Mekkora teljesítményű motor, milyen vízekre, milyen ütemszám?

      Tisztelettel:
      Attila

  7. Egy 30 librás Minn Kota motort szeretnék vásárolni. kétszemélyes gumicsonakom van. remélem jót választok

    • Kedves László!

      Igen, jól választott, de azért tudni kellene a teljes össztömeget és, hogy milyen vízeken használná a csónakot. Pl: folyó, tó?

      Várom válaszát!

      Attila

    • Szia Péter!

      Én elsősorban az 50 Amperes biztosítékot ajánlom. Biztos, hogy van 50 amperes. De ha nem találsz akkor a 60-as még megfelelő, biztos, hogy kiolvad ha zárlat alakul ki. Azt nem ismertem aminek a linkjét elküldted. De jól néz ki. 🙂

      üdv
      Attila

  8. Üdvözlet Attila!! Mint sokan mások énis segítséget szeretnék kérni, csónakmotor vásárlás előtt állok! 260-as Allroundmarin Jollym van ami 450kg – ig terhelhető,nagy, 100-200 ha kavicsbánya tavakon szeretném próbálni magam. Volt egy 30 lb csónakmotorom ami ha egy kicsit fújt a szél elég” karcsúnak” bizonyúlt.Az őszintét megvalva minn kota endura 55 lb felé kacsingatnék a régebbi szériából /anyagi helyzete miatt / de félek, hogy hamar le merítené az akksimat,/ hallani, hogy ez a széria egy aksi Evő/és nemgyőzném cserélgetni, és a csónak se igényelné ezt a nagyságot.. Kérdésem az lenne,hogy a leirtakkal tudatosúlva melyik lb- ra essen a választásom? Köszönettel Tamás

    • Kedves Tamás!

      Igen, szeles időben egy gumicsónakhoz sajnos kevéske a 30 librás motor. Személyem szerint a 45-ös motort vagy ennél nagyobb teljesítményt ajánlok Neked. Ha szánsz rá nagyobb összeget akkor az 55-ös legyen. Azért azt nem mondanám, hogy aksi zabálók, inkább úgy fogalmaznék, hogy az Endura Max sorozat fogyaszt nagyon jól a C2 Endurához képest. 🙂 A C2 Endura 55-el lennél a vízen kb 3-4 órát egy 100 Amperes aksival, persze befolyásolják az időjárási körülmények. A 45-ös modellel kb plusz 1 órát. Tehát már a 45-ös modellel is órási különbséget fogsz érezni a 30-as után. Természetesen ezzel sem fogsz száguldozni.

      Bármilyen jellegű kérdés merülne fel keressél bizalommal.

      üdv
      Attila

  9. Üdv!
    Olyan kérdést szeretnék feltenni , hogy egy 290 hosszú üvegszálas horgászcsónakra , maximum 2-300 méteres távok megtételéhez kb 300kg összsúlyhoz , milyen erősségű motor lenne az ideális ?

    Köszönöm előre is !!!

    • Kedves Gusztáv!

      Álló vízen megfelel Önnek a 30 librás típus, de pár ezer Forint különbség van a 30 és 34 librás motor között, tehát az utóbbit ajánlom Önnek. Abban az esetben ha folyón vagy nagyon szeles állóvízen használja a csónakot akkor a 40 librás motort ajánlom Önnek. Bár folyó esetében inkább még erősebb legyen.

      Bármilyen jellegű kérdése merülne fel keressen bizalommal.

      Kellemes napot!
      Attila

      • Nagyon szépen köszönöm a gyors választ !
        Ez esetben mindenképp a 40 librások közül fogok választani !
        Köszönöm és szép napot !

  10. Kedves Attila!
    Egy Protruar 2.0 elektromotor vásárlását tervezem.
    26 lábas vitorlásom van a Balatonon, az elektromotort teljes szélcsendben használnám. A hajólevélen cak a hajó benzines segédmotorja van feltüntetve.
    Kérdésem a következő: A 2LE-s elektromotort be kell vezettetnem a hajólevélbe mint második motort, vagy használhatom anélkül, hogy az a hajólevélben szerepelne?
    A benzinmotort természetesen nem szerelem le.
    Üdvözlettel:
    Ferenc

    • Kedves Ferenc!

      Igen le kell adni a motor sorozatszámát a felügyeletnek. Mikor szemle lesz akkor a motort és az okmányokat (számla CE minősítés) át kell adni és rávizsgáztatják a hajóra. Abban az esetben nem kellene ha a hajó nem rendelkezik lajstromszámmal.

      Tisztelettel:
      Attila

  11. Kedves Attila!

    Egy olyan kérdésben szeretném kikérni a véleményét, hogy a társammal a Tiszára szeretnénk menni horgászni.
    Nem nagy távolságokat szeretnénk megtenni. Táborból horgásznánk.
    Jelenleg rendelkezésünkre áll:
    1. Endura C2 40 max 42A 504W 18,14 40 17,18 igen 91 cm 7,5kg 1100kg
    2. Gumicsónak 270×150-es kb.50 kg
    3. 140Ah Munka-akummulutár

    Elegendő lehet ez számunkra, ha a mi súlyunk sem haladja meg a 160 Kg-ot?

    Válaszát előre is köszönjük!

    Üdvözlettel: B.Gábor

    • Kedves Gábor!

      Igen, tökéletes a motor a választott hajóhoz és a megadott súlyhoz. Sőt ezzel a méretű akkumulátorral, ha a Max funkciókat nézzük akkor egész napra elég lesz egy töltés. Persze ehhez az kell, hogy fél és háromnegyed gázadás legyen….mert sajnos legnagyobb fokozatban a Max 40 is képes felvenni 40 AH-át.
      A sebesség lassú azaz kb 5-6 km/h-lesz majd. De ez megszokott az elektromos csónakmotorozásnál.
      Kötelező felszerelésre nagyon figyeljenek Gábor!

      Bármilyen jellegű kérdés merülne fel, kérem keressen bizalommal.

      Kellemes hajózást.

      Attila

      • Köszönöm gyors válaszát és akkor már megragadva az alkalmat bebiztosítanám magunkat. Ön is fel hívta a figyelmünk a felszerelésre. Ebből a listából merítettem “ihletet”.
        Ez megfelel a mai valóságnak?
        ————————————————-
        Csónakok kötelező felszerelése
        Felszerelés Előírás
        Horgony A csónak horgony nélküli tömegének legalább 5%-ával egyenlő tömegű horgony (vagy más rögzítésre alkalmas eszköz)
        Kötelek Legalább 10m
        Kikötésre és horgonyzásra alkalmas, és megfelelő állapotú, kötél vagy lánc
        Evező A csónakban tartózkodó személyek számának és a csónak hajtásának megfelelően, de legalább 1 db
        Tűzoltó készülék 1 darab
        Ha a csónakban tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot szállítanak, akkor megfelelő 8A, ill. 34B oltásteljesítményű tűzoltó készülék.
        Fenékvíz eltávolítására szolgáló eszköz 1 darab
        Legalább 1 liter űrméretű vízmerő eszköz
        Lámpa 1 darab
        Fehér kézi villamos jelzőlámpa, tartalék izzóval- és elemmel
        Mentőeszközök Mentőmellény
        A csónakban tartózkodó kiskorúak és úszni nem tudó felnőttek együttes számának megfelelően, de legalább 1 db
        Egyéb A csónak üzembentartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó – a csónaktesten tartósan rögzített – tábla
        ———————————–
        Válaszát előre is köszönöm!

        Üdvözlettel: B.Gábor

        • Ez csak természetes Gábor.

          Igen ez a hazai előírás. Még annyival egészíteném ki, hogy ha a hajón van úszni nem tudó, akkor neki is kell plusz mellény és viselnie kell. És az Ön listájából lemaradt a “névtábla”. A vízi járművön fel kell tüntetni a tulajdonos nevét és elérhetőségét. De igen, ennyi, és legyen meg minden, mert nagy ellenőrzések vannak a hazai vizeinken!

          Kellemes hajózást!

  12. Kösz a cikket!
    Teljesen amatőr lévén most vágok bele a gumicsónak-motor vásárlás előtti tájékozódásba.
    Adott (remélem hamarosan) egy KOLIBRI KM-300D gumicsónak. Dunán használnám, elsősorban túrázásra. A csónak súlya 55 kg, mérete 300×160. (Max négy személy) Kérdésem az lenne, hogy mekkora teljesítményű benzines négyütemű motorral tudom ( ár ellen is) hajtani? Szerencsés lenne, ha kis vízmélységben is használható lenne… Elektromos motor szóba jöhet?
    Előre is köszönöm.

  13. Tisztelt Zilahi Úr!

    A közeljövőben szeretnék építeni egy 26 láb hosszú kb. 3 tonnás trimarán testű lakóhajót. A cikket elolvasva elgondolkoztam hogy robbanó motor helyett esetleg elektromos motorral lehetne mozgatni a hajót és az akkumulátorok töltését pár napelem táblával meg lehetne oldani. Olyan kérdésem lenne, hogy mekkora tolóerejű, milyen típusú és hány darab elektromotor kellene a hajótestre ahhoz, hogy akár folyamatos túrázásra is lehessen használni. Esetleg elgondolkodtam egy kiegészítő benzines áramfejlesztő beépítésén, ami pótolná az energiaveszteséget. Előre is köszönöm a válaszát.

    Üdv.: Tamás

    • Kedves Tamás!

      Igen, nagyon jó ötlet az elektromos csónakmotor használata. Főleg ha Balaton vagy Velencei-tó vagy a Fertő tavon használná, hiszen ott más motort nem is engedélyeznek. De ha van rá lehetőség én inkább a robbanómotort támogatnám az Ön esetében. Nagyon nagy súlya van a hajónak, ezáltal a kis hordozható motorok nem felelnek meg Önnek. Itt elsősorban a Minn Kota motorokra gondolok. Kevés a teljesítményük az Ön hajójához. Vagy a Torqeedo motorok lennének amik megfelelnek erre a nagy súlyra. A Torqeedo motoroknál is az egyik legnagyobb típus lenne ami biztonságosan megmozgatja az Ön hajóját, de ez is csak lassú sebességgel, ami kb 5-8 km/h sebességet érne el. Persze az is befolyásolja, hogy hol használná? Milyen típusú a hajó?
      A hajót mivel nem ismerem, elsősorban ezt a modellt tudom Önnek ajánlani:
      http://webaruhaz.hajosparadicsom.hu/torqeedo_cruise_4_0_tl_4070?keyword=torq
      Természetesen lehet napelem panellel tölteni a motor akkumulátorait. Vagy beépíthető elektromos motort ajánlanék ami még nagyobb teljesítményű, vagy mint említettem a benzines motorokat.

      Tisztelettel:
      Attila

  14. Tiisztelt Zilahi Úr
    Munka akkumulátor vásárlásásval kapcsolatban szeretném a véleményét kérni.
    A különböző márkák között elég nagy az ár eltérés, van különbség a teljesitmény leadásban? / hiszen 100 A/h az 100 A/h ra./ Banner,Varta, Panasonic?
    Üdvözlettel, Gellért Endre

    • Kedves Endre!

      Mindenféleképpen ismert gyártót ajánlok Önnek. Ne vásároljon ismeretlen gyártó termékét. Miért lehetnek különbségek árban? Ismerni kellene a típusokat, lehet, hogy az egyik savas rendszerű a másik gél rendszerű akkumulátor. De ha egy típusú akkuról beszélünk akkor véleményem szerint nem lehet gyártó és gyártó között nagy eltérés. Ha az A/H ugyanaz, akkor ott nem lehet teljesítményi eltérés. Mi személy szerint ZAP akkumulátorokat forgalmazunk, nagyon meg vannak vele elégedve az ügyfelek, zárt rendszerű savas, gondozásmentes munka akkumulátorok. Érdemes megnézni a ZAP gyártó termékeit is.

      Tisztelettel:
      Attila

      • Köszönöm a választ!
        Arra lennék még kiváncsi, hogy az elektromos motorrok propellerével van e variálásí lehetőség, pontosabban, hogy a tolóerő rovására, a nagyobb sebesség elérése végett, tudom változtatni a propellert, Sajnos erröl nem találtam leírást,
        Várom válaszát,
        Üdvözlettel, Gellért Endre

        • Kedves Endre!

          Elektromos csónakmotoroknál nincsen választási lehetőség mint a robbanómotoroknál. Az elektromos csónakmotorok úgy lettek kifejlesztve, hogy a propellerrel a legnagyobb tolóerőt tudja kifejteni, és nem a végsebesség a cél, hanem, hogy minél nagyobb súlyt tudjon megmozgatni a csónakmotor. Kivételek a Torqeedo csónakmotorok ahol van választási lehetőség lassú és gyors propeller között, vagy a Minn Kota Endura sorozat 50 és 55-ös modellnél lehet még más propellert feltenni rá mint amivel a piacra kikerül.

          Tisztelettel:
          Attila

  15. Jo napot
    Egy 2.13 -as Sportyak kis csonakhoz (19 kg.) elegendo egy 18 lbs Rhino Cobold elektromos motor ? csak tavon behordasra ! Kosz !

    • Kedves Tibor!

      Igen elég lesz, mivel a csónak nagyon kis súlyú és minimális az ellenállása is. Nagyon lassan kb. 3-4 km/h sebességgel foglya megmozgatni a kis csónakot. De nagy szélben kevés lesz a 18 libra teljesítmény. Ha zord, szeles időben is használja akkor inkább egy 30 librás elektromos csónakmotort ajánlok Önnek.

      Tisztelettel:
      Attila

  16. Kedves Attila !

    Vásároltam egy intex excursion 5 gumicsónakot. Szeretnék hozzá egy elektromos motort. Ingadozom az Intex 40 librás , a E Thurs 55 lb és a Shakespeare 54lb motorok között. Balatonon és tengeren is szeretném kipróbálni. Szeretném ha akkumulátor feszültség jelzővel rendelkezne.
    Kérdésem melyiket ajánlaná hobby célokra 2 -3 órás partmenti kalandozásokhoz. Illetve van-e más ajánlata, javaslata ?
    Köszönettel: Varga Sándor

    • Kedves Sándor!

      Köszönöm megkeresését. Balatonra és a tengerre mindenféleképpen a 12 voltos rendszerben az 55 librás elektromos csónakmotort ajánlom Önnek. A Balatonon a hirtelen időjárási változások miatt tengerre pedig a nagy hullámok miatt. Személy szerint a jó és ismert nagy múlltal rendelkező gyártókat ajánlom a minőség a megbízhatóság a tapasztalat a szervíz és alkatrész háttér miatt. Mit ajánlanék?! Minn Kota?! 🙂 A Minn Kota vagy Yamaha az aki nagy múlltal rendelkezik raktáron az alkatrész, jó szervíz háttérrel rendelkezik, és a motor pedig tökéletes minőség. A Yamahát a Minn Kota gyártja, tehát nyugodt szívvel ajánlom Önnek a Yamaha elektromos csónakmotorokat is.

      Bármilyen felmerülő kérdés esetén forduljon felém bizalommal.

      Tisztelettel:
      Attila

  17. Tisztelt Attila! A Bodrog folyón használok egy 5,8 m-es fa csónakot (kb 200 kg+3-4 fő és horgászfelszerelés), erre szeretnék motort vásárolni. Elsősorban rövidebb távokon használnám, de alkalmanként (éves szinten 4-5 alkalommal) hosszabb 8-10 km-es távokat is szeretnék megtenni. A kérdésem az lenne, hogy ez elektromos motorral megvalósítható-e, ha igen milyen motort és akksit ajánlana?

    • Kedves János!

      Mivel folyóról beszélünk és egy elég hosszú hajóról, ezért mindenféleképpen 12 voltos rendszerből az 55 librás csónakmotort ajánlanám Önnek. De az akkumulátor az vagy két darab 100 Ah-s akku vagy egy nagyobb ami 145 Ah-s legyen. Mert a nagy motor kb 50 Ampert vesz fel óránként és a sebesség pedig 5 km/h. Tehát két óra alatt 10 kilométert tudunk megtenni. Vissza hajózáshoz kevés lesz egy akkumulátor.
      Tehát 55 librás motor legyen vagy 50-es és az akkumulátor pedig két 100 AH-s akkumulátor. Az akkumulátornál fontos, hogy mély kisülésű (munka, lassú kisülésű) akkumulátor legyen.

      Bármilyen jellegű kérdés esetén keressen bizalommal.

      Attila

  18. Helló !
    Bark BT 290-S gumicsónakkal szeretnék folyással szembe is közlekedni !
    Ha lehetséges,akkor hány lbs 12 V. elektromos csónakmotort vásároljak ?

    • Szia László.

      Elsősorban azt szeretném megkérdezni, hogy milyen sebességű sodrása van a víznek ahol használva lesz a motor? Személyem szerint folyóra gumicsónakhoz az 50 55 librás csónakmotort ajánlom Önnek. Ez a tolóerő ami biztos, hogy még szél esetén is kényelmesen viszi hegymenetbe a gimicsónakot.

      Üdv

      Attila

  19. Kedves Attila!

    Van egy 12′-os (3,8 m) hosszú gyári Marnie alu test, melynek a súlya 50 kg.
    Szélessége: 1,5 m
    Az lenne a kérdésem, hogy a Tiszára, illetve néha a balatonra elegendő lenne-e a 45 lbs motor. Ez a típus lenne pontosan: Minn Kota endura C2 45lb
    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv,

    Dani

    • Kedves Dani.

      Általában a megfelelő teljesítmény a folyókra az 55 libra. Ez kell a folyamatos hegymeneti haladáshoz. A Balatonra természetesen megfelelő a 45 libra, de sajnos a Tiszára nem vagy csak part menti szakaszon.

      Bármilyen jellegű kérdésed merülne fel, keressél bizalommal.

      Attila

  20. Kedves Attila!

    Adott egy 5m hosszú műanyag csónak. Jelenleg a Dunán használom 10 lóerős motorral. Szeretném néha a Velencei tóra is elvinni, természetesen a benzin motort ilyenkor elektromosra cserélném. A későbbiekben valószínű nagyobb motort teszek majd rá, hajóleveles lesz. Ebben az esetben, ha már van lajstrom száma, használhatom-e a Velencei tavon villanymotorral hajtva? Le vehetem-e a hajólevélben szereplő benzin motort, vagy rajta kell hagynom, de működtetni csak villanymotorral szabad? Egyáltalán letehetem-e a tóra úgy hogy rajta van a benzinmotor, de nem használom? Van annak szabályos módja, hogy egy hajóleveles csónakot a Velencei-tavon, vagy a Balatonon földi halandóként használjak?

    Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel,
    Orosz József

    • Kedves József!

      Köszönöm megkeresését. Sajnos a hazai törvények tiltják, hogy lajstromszámos motoros hajóval a Velencei tavon hajókázzunk. Amit ilyenkor tenni lehet: motort leszerelni és a hajó két oldalán található lajstrom számot leszedni. Csak ez a megoldás. A hatóságok a hajólevél adataiból és a lajstrom számból dolgoznak, tehát ha meglátnak egy hajót azon található lajstrom szám, akkor a beregisztrált adatot nézik ami pedig egy motoros hajó.

      Bármilyen jellegű kérdés merülne fel, kérem forduljon felém bizalommal.

      Attila

  21. T. Szerző!
    Szépen kérem tanácsát. Egy 150-200 kg, 4 m hosszú csónakhoz, melyet a Balatonban használunk horgászás cáljából, milyen motort ajánl?

    Tanácsát ,válaszát tisztelettel köszönöm

    • Kedves Anna!

      Köszönöm megkeresését. Abban az esetben ha szeles időben nem maradnak a vízen akkor egy 34 Librás teljesítményű elektromos csónakmotort ajánlok Önnek. Szeles idő esetén minimum 40 librás motor ajánlott.

      Tisztelettel:
      Attila

  22. Szeretnék tanácsot kérni, van egy 7,30×2,40 kishajónk egy Yamaha F60 AER motorral melyet a Tisza tavon használunk, szeretnénk egy elektromos motort is vásárolni hozzá de nem tudjuk milyen felelne meg ezekhez a paraméterekhez. Válaszát előre is köszönöm Birincsik Sándor Eger

    • Kedves Sándor!

      Köszönjük megkeresését. Elég hosszú a hajó ezért minimum az 55 librás elektromos csónakmotort ajánlom Önnek. De tudnom kellene a hajó súlyát vagy a maximális össztömeget személyzettel együtt. Ha magas az össztömeg akkor lehet, hogy már 24 voltos rendszerű motor kellene Önnek vagy a 70 vagy a 80 librás motorok.

      Tisztelettel:

      Attila

  23. Kedves Attila!

    Fából készült kalóz vitorlásra szeretnék elektromos motort venni, amit a Balatonon használok. A hajó 5 méter hosszú és kb 170 kg önsúllyal rendelkezik. Nagyrészt a kikötőből vagy más öbölből a nyílt vízre hajózáskor használnám a motort, illetve akkor, ha hirtelen “elfogy a szél” ami azért elő szokott fordulni. Mivel a Balatonon alapvetően tiltják a robbanómotor használatát kikötőn kívül, jó választásnak tűnik az elektromos motor. Nem tudom, egyetért-e, ha igen, ön milyen teljesítményű elektromos motort ajánlana?

    Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Balázs

    • Kedves Balázs!

      Igen, Balatonon csakis elektromos csónakmotort lehet használni. Az Ön hajója hosszúnak mondható, ezért a szél könnyedén belekap. Ezért a kis teljesítményű motorokat nem ajánlom Önnek. A minimum teljesítmény 40-45 libra legyen, de ha szeles időben kint marad a nyílt vízen akkor inkább az 55 librás motorokat ajánlom Önnek.
      Ezekkel a motorokkal kb 5-7 km/h lesz a hajójának sebessége.

      Bármilyen kérdés esetén kérem forduljon felénk bizalommal.

      Tisztelettel:
      Attila