Csónakmotorok lopás elleni védelme

Azt akarod, hogy több százezer forintos csónakmotorod saját tulajdonodban maradjon? De mit lehet az ellen tenni, hogy a vízparton őrizetlenül maradt hajónkról a csónakmotort ne lopják el? Ha nyugodtan szeretnénk aludni, a legjobb – és nem is drága − megoldás, ha csónakmotorunkat lopási védelemmel látjuk el.

Sajnos hazánkban is egyre több csónakmotort tulajdonítanak el a tolvajok. A csónakmotor-lopásokat az esetek többségében a rendőrség sem tudja felderíteni, a csónakmotort nagy valószínűséggel alkatrészként árulják tovább. Előfordul az is, hogy az adattáblát módosítják a csónakmotoron, például egy új gyártási sorozatszámot adnak a csónakmotornak. A tolvajok szempontjából ennek az a hátulütője, hogy minden csónakmotorban (gyártótól függően) a blokk környékén még eldugja a gyártó a gyártási számot, tehát a csónakmotorokban a sorozatszám több helyen is megtalálható.

Hajólopás ellen

Hajólopás ellen

A csónakmotor lopás elleni védelemmel való ellátása elrettenti a tolvajokat, és mivel bonyolult ennek a kikerülése, az esetek döntő többségében a tolvaj nem is nyúl a csónakmotorhoz. Persze a rafinált tolvaj lehet, hogy a lopás elleni védelem használatánál nem a csónakmotort akarja ellopni, hanem inkább az egész hajót. Szerencsére azonban ez nagyon ritkán fordul elő, sőt, hazánkban hajólopás szinte egyáltalán nincsen, a hajók ugyanis − ellentétben a csónakmotorokkal − könnyedén nyomon követhetők.

Jelenleg a hordozható (2,5−15 Le) kategóriájú csónakmotoroknál két megoldás létezik lopás ellen.

Az egyik megoldást azoknál a csónakmotoroknál lehet alkalmazni, amelyek nincsenek fixen felrögzítve a hajóra, csak a szorító fülekkel rögzítik azokat. A másik megoldás akkor alkalmazandó, amikor a csónakmotort fixen, átmenő csavarokkal rögzítették a fartükörre.

Motorzár csónakmotorokra

Motorzár csónakmotorokra

A nem fixen rögzített csónakmotorok esetében az úgynevezett motorzár (nutlock) a megoldás. A könnyen és gyorsan kezelhető motorzár nem kifejezetten költséges, lóerőtől függően nagyjából tíz-tizenötezer forint környékén szerezhető be. Felszereléséhez nem kell mást tennünk, csak amikor a motort feltettük hajónkra, csónakunkra, és a rögzítő füleket jó szorosra meghúztuk (hogy a motor ne rázkódjon le a használat során), akkor a rögzítő füleket vízszintesre állítjuk, és oldalirányból a fülekre ráhúzzuk a rozsdamentes biztonsági motorzárat. Megfelelő beállítása után egyszerűen a csomagban található erős és vízálló lakattal lezárjuk. A motorzárat a kedves tolvaj sem levágni, sem roncsolni nem tudja.

Yamaha motorzár csavarral csónakmotorokra

Yamaha motorzár csavarral csónakmotorokra

A fixen felrögzített csónakmotorok esetében az a megoldás, hogy a rögzítő csavarokra egy, a Yamaha által kifejlesztett speciális védőkupakot rögzítünk. Ez a védőkupak megakadályozza, hogy a rögzítő csavarokat kicsavarják. Ebben az esetben is csak úgy tudják ellopni a csónakmotort, ha a hajót is elviszik vagy levágják a fartükröt. Ennek azonban a helyszíni kivitelezése szinte elképzelhetetlen, mert ez nagyon hangos és időigényes „munka”. Persze ha a tulajdonos el szeretné távolítani a motorzárat, akkor az egy speciális kulccsal pillanatok alatt leszerelhető! Ez a megoldás egy kicsit drágább, a speciális csavarzár harmincezer forint környékén szerezhető be.

De gondoljunk bele, hogy ezek a speciális motorzárak 10 és 30 ezer forint környékén mozognak, míg a csónakmotorok ára elérheti akár a több millió forintot is.

Motorzár a csónakmotorokon

Motorzár a csónakmotorokon

Amikor nem használjuk hajónkat, érdemes még a propellert is leszerelni róla, mert sajnos a propeller lopások is elszaporodtak. Bár nem tudni, hogy használtan értékesítik-e, vagy az alu és acél propeller a méhtelepen köt ki. De inkább figyeljünk rá, mert egy komolyabb propeller többszázezer forint is lehet.

A hajóban mindenféleképpen érdemes egy akkumulátor főkapcsolót, áramtalanítót elrejteni, amelynek pontos helyét csak a tulajdonos tudja. A kapcsoló teljesen áramtalanítja a hajót, így a csónakmotor nem indítható be. Ezek a kapcsolók pár ezer forinttól kezdődnek, de ez a költség eltörpül hajónk árához képest.

Vigyázzunk értékeinkre, hiszen a hajózás egy élmény és kikapcsolódás! Ajánlom figyelmetekbe a cikk egyik képét, ahol nem motorzár képezi a lopás elleni védelmet, hanem egy tigris, ez sem rossz ötlet! 🙂

HAJÓSPARADICSOM: ÉLMÉNY A VÍZEN!

Kapcsolódó cikkek:

Hogyan válasszunk hajónkra csónakmotort?

Hajónk mozgató eleme, a propeller

motorzár

                                                                          Motorzárak a webáruházban

2 hozzászólás a(z) “Csónakmotorok lopás elleni védelme” bejegyzéshez

  1. Csak annyit tennék hozzá, hogy a legtöbb kis motoron a szorítócsavarok fogantyúi, a „fülek” közvetlenül is összelakatolhatók, esetleg a régebbieknél ki kell fúrni azokat. Persze levágható az is, de +munka.
    Sajnos ennek nincs marketing értéke, de akkor isillik megemlíteni.

  2. Kedves Árpád!

    Igen a legtöbb gyártó a hordozható motor kategóriában a szorító füleket így oldja meg ahogy Ön említi. A cikkben olvasható motorzárak és lakatai olyan anyagból készültek, hogy még flex-el is nagyon időigényes a szétroncsolása. De jó megoldás a lakat is. Legalább elijeszti a tolvajt.

    Kellemes hajózást!

    Attila