5 lóerős csónakmotorok – összehasonlító cikk

Hazánkban az egyik legkedveltebb motor az 5 lóerő teljesítményű csónakmotor. Több oka is van annak, hogy a felhasználók ezt a típust preferálják. Egyrészről nem kell hozzá hajóvezetői engedély, és nem kell, hogy a hajó – amennyiben nem haladja meg a 6,2 métert – hajólevéllel rendelkezzen. Másrészt könnyű, kompakt motornak számít, alacsony fogyasztással és nem utolsósorban elérhető árral. Igaz, az 5 lóerő nem nagy teljesítmény, a motor mégis tökéletes „motorcsónakázás” élményt biztosít. Jelen cikkünkkel segítséget szeretnénk nyújtani azoknak, akik csónakmotor vásárlás előtt állnak, illetve mindazoknak, akiket érdekel, hogy több gyártó termékei közül melyik csónakmotor lehet jobb a másiknál.

Ezeket a kis hordozható csónakmotorokat általában a horgászok használják gumicsónakokon, illetve fából, műanyagból, vagy akár fémből készült ladikokon. Az 5 lóerős motorok 2,5-4 méteres csónakokra ajánlottak, mivel ezeket tudják könnyedén siklásba hozni. Nagyobb hajók ezzel a kis teljesítménnyel nem érik el a megfelelő siklási sebességet; ezeket a hajókat az 5 lóerős csónakmotor csak öregesen lassú tempóban tudja tolni a vízen, azonban segédmotorként itt is jól hasznosítható. Például egy nagy vitorláson, a kikötőbe való navigáláshoz – mivel itt már nem tudják a vitorlát használni –, a könnyebb kikötési manőverezéshez ezt a tartalék csónakmotort veszik igénybe. Láthatjuk, hogy ezek a kis köbcentiméteres csónakmotorok mennyire sokoldalúak tudnak lenni.

Az alábbiakban az ismertebb gyártók négyütemű (four stroke), 5 lóerős csónakmotorjait ismertetjük egy kicsit bővebben. Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy ezek a gyártók az ismertségen kívül a megbízhatóságot, a nagy múltat, a minőséget, a jó alkatrészpótlást és a jó szervízhálózatot rejtik a jól csengő nevek mögött.

Yamaha F5-ös csónakmotor

Yamaha 5lóerős csónakmotor

Yamaha 5Le csónakmotor

A japán Yamaha a gumicsónakok és jet-skik gyártása mellett a csónakmotorokkal is kiemelten foglalkozik. A gyártó legutóbb 2011-ben újított az 5 lóerős, négyütemű csónakmotorján. Legfőbb fejlesztése, hogy fektetett állapotban a motor már nem csak egy bizonyos oldalán, hanem bármely oldalán szállítható, így nem kell attól tartanunk, hogy anyagi kárunk keletkezik. Az új Yamaha modell e korszerűsítése óriási előnyt jelent mind a gyártó, mind a felhasználók számára.

A csónakmotor átdolgozása során nagy hangsúlyt fektettek a külsőre is, így a Yamaha terméke egy teljesen új dizájnt kapott. Azt, hogy mennyire tetszetős az új megjelenés, mindenki döntse el magában. A szakemberek emellett csökkentették a csónakmotor zaj- és rezgésszintjét, így csendesebb és kényelmesebb lett a hajózás. A sorozat kapott egy új váltókart is, amely nagyobb az előző modellekhez képest, ezáltal megkönnyítették a motor váltását. A belső, motorikus tulajdonságokon is változtattak, például az új fordulatszám leszabályozóval, vagy a CDI gyújtásrendszerrel. Könnyű kezelhetőségének, alacsony üzemanyag-fogyasztásának, csendes működésének és nem utolsósorban megkönnyített szállításának köszönhetően a horgászok között igen népszerűvé vált a Yamaha F5 csónakmotor.

Tohatsu F5-ös csónakmotor

A Tohatsu egy megbízható gyártó, amely tényleg a kiváló japán minőséget képviseli.

Tohatsu 5 lóerős csónakmotor

Tohatsu 5Le csónakmotor

Sajnos hazánkban csak most kezd ismertté válni, nem terjedt még el olyan mértékben, mint a konkurens cégek csónakmotorjai, ami valószínűleg a reklámkampány hiányának tudható be. A Tohatsu motorokat leginkább külmotoros csónakversenyeken láthatjuk, vagy vízimunkáknál, legyen az halászat vagy életmentés. Persze ez nem jelenti azt, hogy hobbi felhasználásra ne lenne optimális.

A Tohatsu F5 csónakmotoron utoljára 2010-ben fejlesztettek a vállalat mérnökei. Korszerűsítését leginkább környezetvédelmi szempontok vezérelték, a cél a motor károsanyag-kibocsátásának csökkentése lett. Ez sikeresen meg is valósult, hiszen a modell tökéletesen megfelel a legújabb emissziós szabályoknak. A cég másik fő célkitűzése a megbízhatóság, vagyis a csónakmotorok élettartamának növelése lett, hogyha valaki elkötelezi magát a Tohatsu modelljéhez, akkor képes legyen azt évekig vagy akár évtizedekig használni.

A modellen szinte mindent megváltoztattak a fejlesztők. A legutóbbi újítás során előre szerelték a váltókart a könnyebb váltás érdekében, illetve csökkentették az üzemanyag-fogyasztást, ami a mai világban kézzelfogható előnyt jelent. Minimalizálták a motor rezgését, ezáltal csökkent a zajszínt, és egyenletesebbé, csendesebbé vált a motorjárás. A Tohatsu F5-ön megváltoztatták a kézi berántást is: a nagyobb lendkerék által könnyebb és egyszerűbb a csónakmotor indítása.

Figyelmet szenteltek a motorok egyik legérzékenyebb pontjának, a hűtőrendszernek is. A vízpumpa egy rozsdamentes házat kapott a kiemelkedő tartósságért, illetve az egyenletes hőmérséklet fenntartása érdekében bevezették a termosztát hűtési rendszert. Megújították a csónakmotor vázát is: az új, alumínium ötvözetű váz hosszú élettartamot és tökéletes védelmet biztosít a korrózió ellen, csakúgy, mint a motorváz belső felületére helyezett vékony cink bevonat. A Tohatsu F5 csónakmotort ellátták olajnyomás visszajelző lámpával is, amely azonnal jelez, ha a motorban alacsony az olajszint. Hihetetlen, hogy egy ilyen kis csónakmotor is ilyen funkciókkal van ellátva; akkor a nagyobb, komolyabb modellek vajon miket tudhatnak? Ez az igazi japán minőség!

Mercury F5-ös csónakmotor

A Mercury márka mindenki számára ismert, aki valaha volt vízen. Valamikor a 30-as évek végén kezdődött ennek az amerikai csónakmotornak a gyártása, amelynek csúcsminőségű modelljei hazánkban is már az 50-es−60-as években megjelentek. Az 5 lóerős, négyütemű csónakmotort legutoljára 2011-ben fejlesztették a Mercury szakemberei.

Mercury 5 lóerős csónakmotor

Mercury 5Le csónakmotor

A tavalyi újítások egyik legszembetűnőbb változtatása a csónakmotor fedele, amely új külsőt kapott. Nagyon exkluzívra sikeredett: búcsút intettek a szögletes vonalvezetésnek, ezáltal sportosabb, fiatalosabb lett a motor megjelenése. A gyártó fő célja a könnyű kezelhetőség volt, így nem csoda, hogy a Mercury F5 csónakmotor is kapott egy teljesen új váltókart a könnyedebb váltás érdekében. Érdekes, hogy minden gyártó hozzányúlt a motor váltójához; közelebb helyezték a kapitányhoz, aki kényelmesebben tud váltani akár ülő helyzetben is.

A csónakmotor károsanyag-kibocsátása megfelel a legújabb emissziós szabályoknak. Súlyán könnyítettek, amit úgy értek el, hogy az eddig kültankos modellt beltankos – más néven fejtankos – változattá alakították át. Korábban egy 12 literes külső tartályból kapta az üzemanyagot, de a fejlesztés során egy pici fejtankkal lett ellátva a motor, mint ahogy a konkurens gyártók termékei is. A kis Mercury csónakmotor most már minimális erőkifejtéssel elindítható, mivel egy olyan könnyű indítási rendszert kapott, amelyet a sztenderd automatikus henger dekompressziós rendszerével érték el. E fejlesztés mögött meghúzódó fő célkitűzés az volt, hogy minden korosztály könnyedén be tudja indítani a csónakmotort. A modell kipufogó rendszere annyira bevált, hogy ezen alig változtattak; a kipufogó gáz továbbra is a propelleren keresztül távozik el a motorból, ezáltal a csónakmotor nagyon csendes és nyugodt utazást biztosít.

Suzuki F5-ös csónakmotor

Ezt a motort nem Esztergomban készítik, mint a „Mi autónkat”, azonban szintén egy megbízható, japán minőségről beszélhetünk.

Suzuki 5 lóerős csónakmotor

Suzuki 5Le csónakmotor

Bár megjelenése óta jelentős változtatást nem végzett rajta a cég, a Suzuki csónakmotor modern külsővel rendelkezik, és megfelel a mai előírásoknak mind a károsanyag-kibocsátás, mind a modern gyújtás szempontjából.

A csónakmotor fejlesztésénél kitűzött cél a csendes motorzaj és – mint a legtöbb modellnél – a megbízhatóság volt. A Suzuki F5-ös csónakmotor egyik legnagyobb érdeme, hogy extrém környezeti körülmények között is tökéletesen működik: fagyban vagy kánikulában egyaránt használható, nem hagyja cserben a felhasználót. Például a jeges téli időben dolgozó halászok is nyugodt szívvel használhatják ezt a csónakmotort, mert jól tűri a téli viszontagságokat. Kategóriájában – a nagy hengerűrtartalomnak köszönhetően – tényleg nagy erőt biztosít a kis, 5 lóerős Suzuki csónakmotor. A gyártót már jól ismervén tudjuk, hogy a motor nagyon kedvező üzemanyag fogyasztású. A csónakmotort át lehet alakítani kormányzású kivitellé, bár az alapmodell ezeket a bekötési tartozékokat nem tartalmazza. Az alapmodell, akárcsak a többi gyártónál, kézi kormányzással kerül a piacra. Berántó szerkezetét olyan könnyűvé fejlesztették, hogy mindenki kényelmesen el tudja indítani a motort. Bár a Suzuki F5 csónakmotor fejtankos rendszerrel van ellátva, ez a modell is felszerelhető nagyobb kapacitású külső tankkal, amelynek köszönhetően sokkal több időt tölthetünk a vízen. A Suzuki F5-öt elsősorban kis csónakokra tervezték, azonban felszerelhető olyan nagyobb hajókra is, ahol nagy terhet kell megmozgatni, és nem számít a sebesség.

Honda F5-ös csónakmotor

A Honda név magáért beszél: japán technika, nagyon részletes tervezés és szuper minőség. A modellel csak annyi gond van, hogy piacra dobása óta jelentősebb fejlesztéseket nem végeztek rajta. Motorilag csúcsminőség, de a csónakmotor külsejét a mai napig a klasszikus, szögletes forma jellemzi, persze a megbízhatósága mellett ez elhanyagolható szempont.

Honda 5 lóerős csónakmotor

Honda 5Le csónakmotor

Nem fejtankkal – mint a többi gyártó csónakmotorja –, hanem egy 12 literes külső tankkal került forgalomba, amely akár egy egész napra elegendő üzemanyagot biztosít. A Honda fő célja a kedvező üzemanyag-fogyasztás és a kis csónakmotorba rejtett nagy erő volt. Utóbbit a motor alacsony és magas fordulaton is tudja biztosítani a nagy hengerűrtartalomnak köszönhetően. Szinte alapjáraton is képes nehéz terheket megmozgatni, persze ehhez szükséges a teherpropeller. Nagy előnyei közé tartozik a rezgéscsillapító gázkar és a vázban található rezgést csillapító betét: ezeknek a berendezéseknek köszönhetően a motor gázkarja nem okoz akkora rázkódást. A motor egy biztonsági zárral van ellátva, így sebességben nem lehet beindítani. Olajnyomás visszajelző lámpája jelzi a felhasználónak, ha nincsen elég olaj a motorban. A hangszigetelés érdekében a modell fedele több rétegben készült, a csónakmotor víz alatti kipufogása pedig tovább csökkenti a zajszintet. A Honda F5 egy könnyen hordozható csónakmotor, amely ennek ellenére nagy erőt biztosít a kategóriájában.

A fent említett csónakmotorok üzemanyag-fogyasztása 5000−5500-as fordulatszám mellett körülbelül 1 liter/üzemóra. Természetesen a fogyasztást számos tényező befolyásolhatja, például, hogy folyón vagy tavon használjuk, szélben vagy szélcsendben, gumi- vagy műanyagcsónakon, kicsi vagy nagy súlyt megmozgatva. Így az 1 literes fogyasztási adat az előbb felsoroltak miatt üzemóránként lehet pár deciliterrel több vagy kevesebb.

5 lóerős, négyütemű csónakmotort gyárt még amúgy a Mariner is, mely a Mercury gyártónak egy más néven futó modellje. Ezzel a típussal azért nem foglalkoztunk, mert egy az egyben megegyezik a Mercury modelljével; csupán annyi a különbség, hogy a Mercury fedele fekete, míg a Marineré ezüst. Készít még a Nissan is csónakmotorokat, bár Európában nem vásárolhatóak meg; kontinensünkön Tohatsu néven fut a csónakmotor, a két gyártó modellje szinte egy és ugyanaz. Az Evinrude csak 4 és 6 lóerős kétütemű csónakmotorokat gyárt, sajnos nincsen 5 lóerős változatuk, ráadásul ezek a motorok egyelőre Európában nem is kaphatók.

A fentiekben általunk kiemelt, élvonalbeli vállalatok már sok-sok évvel ezelőtt elkezdték a csónakmotorok gyártását; van, amelyik a múlt évszázad elején, de a legkésőbbi is már az 1950−60-as években. A gyártók, amelyek nevei minden hajós ember számára ismerten és bizalomgerjesztően csengenek, nagy múlttal rendelkeznek, és komoly fejlesztéseket vittek véghez a motorokon. Pár éve azonban, mióta Kína kereskedelmi és gyártási hatalom lett, megjelentek a piacon a kínai csónakmotorok is. Sajnos ezeknél a cégeknél a legfontosabb tényező az értékesítés, nem pedig a lényeges, fogyasztást és megbízhatóságot célba vevő fejlesztések. Manapság már hazánkban is kaphatóak a kínai csónakmotorok, de nincs itthoni szervizhálózatuk, és az alkatrész beszerzése is nagyon körülményes vagy időigényes. Remélhetőleg ez a későbbiekben változni fog.

A kínai csónakmotoroknál a fő pozitívum az ár. Gondoljunk azonban bele, mi éri meg jobban nekünk, felhasználóknak: ha veszünk egy kevésbé ismert, olcsó csónakmotort, amely ha elromlik, ki tudja mikor lesz szervizelve, vagy megvásároljuk egy ismert gyártó csónakmotorját, és így a vízen töltött időnket nyugodtan tölthetjük, mivel tudjuk, hogy problémánk jó ideig nem lehet, vagy ha mégis, akkor az bármelyik nagyobb városban gyorsan orvosolható. Mi, magyarok sokat járunk a horvát tengerhez; az adriai partokon minden ismert motorgyártó szervize jelen van, míg a kínai csónakmotorok képviselete sehol sem található meg. Szerintünk ez mindent elmond. Talán ezért is kedveltek annyira a nagy gyártók csónakmotorjai, mert számukra fontos a felhasználó, az ő érdekükben történik minden apró fejlesztés.

Választásunkban segítséget nyújthat még a lenti táblázat, amelyben a különböző márkák típusainak legfontosabb tulajdonságait emeltük ki, így a csónakmotorok adatai gyorsan áttekinthetők és összehasonlíthatók.

Suzuki Mercury Tohatsu Honda Yamaha Parsun Coleman Neptune Hyfong Maxus
vezérlés OHV OHV OHV OHV OHV OHV OHC OHV OHV na
2 szelep 2 szelep 2 szelep 2 szelep 2 szelep
üzemanyag ellátás Porlasztó Porlasztó Porlasztó Porlasztó Porlasztó Porlasztó Porlasztó Porlasztó porlasztó Porlasztó
hengerek száma 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
cm3 138 123 123 127 139 112 112 112 123 112
furat x löket 62 x 46 59 x 45 59 x 45 60 x 45 62 x 46 59 x 41 52 x 36 52 x 36 59 x 45 59 x 41
max.fordulat 5500 5500 5500 5500 5500 5000 5000 5000 5500 na
üzemanyag kapacitás 1,5 liter 1 liter külső külső külső 1,3 liter 1,4 liter 1,3 liter 1,3 liter 1,3 liter
12 liter 12 liter 12 liter
gyújtás CDI CDI BTDC 25 CDI CDI TCI TCI TCI TDI CDI
áttétel 1,92:1 2,15:1 2,15:1 2,08:1 2,01: 1 2,08:1 2,08: 1 2,08:1 2,08:1 2,08:1
propeller 7 X 7 7 X 7 7 X 7 7 ¾ X 7 ½ na 7 ½ X 7 na 7 ½ x 7 na 7 ½ X 7
súly 24 KG 26 KG 26 KG 27,22 KG 27 KG 25,5 KG 27 KG 24,5 KG 27 KG 22,5 KG
trieb hossz 381 mm 381 mm 381 mm 381 mm 381 mm 381 mm 381 mm 381 mm 381 mm 381 mm
-445
garancia 3 év 5 év 1 év 3 év 2 év 1 év 1 év na 1 év na

NA: nincs adat

Hyfong 5 lóerős csónakmotor

Hyfong F5

Neptune 5 lóerős csónakmotor

Neptune F5

Colemen 5 lóerős csónakmotor

Coleman F5

Parsun 5 lóerős csónakmotor

Parsun F5

 

 

 

 

Maxus 5 lóerős csónakmotor

Maxus F5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csónakmotorok a webshopban

5Le csónakmotorok a webáruházban

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

23 hozzászólás a(z) “5 lóerős csónakmotorok – összehasonlító cikk” bejegyzéshez

  1. Szia Atti!

    Tetszett az írásod…!!!
    A cikkben szereplő motorokból, két típussal is volt már dolgom és szereztem azokról tapasztalatot.
    Szeretném a cikkhez hozzátenni az én személyes élményeimet’…!
    Egy Mercury F5M- és egy Yamaha F5 motorról.
    Én, anno az orosz motorokkal, főleg VIH(A)R tipussal kezdtem hajózást…

    Közel öt évig, egy új- , 2006 -ban “0 kilométeresként” vásárolt, Mercury F5M tipusú motorral jártam a Dunát.
    Kezdetben egy hatméteres, “tiszai”, borovi fenyőből készült ladikom volt, amit szintén újként a gyártótól vásároltam. Aztán két év után átváltottam egy használt állapotú ZODIAC FUTURA 420 gumihajóra.

    Az a “kis” Mercury, cca. 25 kg volt (még a régebbi szögletesebb burkolatú), a ladik cca. 100kg.
    Ehhez jött még az én súlyom 90kg és nagyjából 20 kg horgász cucc. Ezzel az összterheléssel, a Dunán, völgymenetben a parti kerékpárosokkal és futókkal azonos tempóban, míg’ hegymenetben nagyjából a kocogókkal azonos tempóban tudtam haladni. A fogyasztása a fent leírt körülmények mellet, a saját méréseim alapján 0,8 liter / óra volt. Ebben a mérési eredményben vegyesen benne van mindenféle gázkarállás, úgy mint tartós “csutkagáz” és lassabb cirkálós is. A ladik után a gumihajó óriási változás volt. A ladikhoz képest a gucsó’ könnyedén siklásba jött, sokkal stabilabb volt és nagyobb sebességet érhettem el, azonos terheléssel… …szinte repült a víz felett. Erősítette megelégedettségemet az is, hogy nagyon megbízható volt a motor. Mindannyiszor úgy indult, hogy az első rántáskor félútról már szinte “megtolta” a berántózsinórt.
    Az első és a többi kötelező szerviz karbantartást, az előírástól eltérően én végeztem el a motoron. Tettem ezt azért, mert találkoztam több olyan Mercury motor tulajdonossal akik elégedetlenek voltak a márkaképviselet által elvégzett karbantartásokkal…
    Így, a vételáron kívül, a használat ideje alatt cca. 10000 Ft plusz költségem volt, kenőanyagra.

    Mint olvasható, a véleményem abszolút pozitív a Mercury – ról.
    Így van ez a Yamaha F5 motorról szerzett tapasztalatommal is.
    Tíz évvel ezelőtt, béreltem a Tisza – tavon egy ilyen gépet, egy 5 m – es faladikkal, egy hétvégére.
    Kicsit viseltesnek tűnt a külseje alapján, mint általában “a közös lónak a túrós háta”…
    Azonban kellemes csalódást okozott, mert tette a dolgát gond nélkül, egész idő alatt, a sejthető mostoha, kölcsönzős előélete ellenére. Ráadásul a megvásárolt 10 liter benzinből, kétnapos túra után, meglepetésemre még maradt is…

    • Szervusz,

      nemrég regeltem, nem bántam meg, de még van mit átolvasni.
      Az ötös motorokról szóló anyaghoz, azon belül is a táblázathoz annyi észrevételem volna, hogy az F5-nek szintén van belső tankja.
      Amit még feltétlen szeretnék megemlíteni (használtam már T-t, S-t, Y-t, Marinert), hogy kizárólag a Suzukinál voltak alkatrészellátás problémák, volt olyan is, hogy meg sem hozták (persze hallgattak róla sokáig), amit kértem (addig a peca, és a motor pihent), de általános volt az alkatrészek több hetes megérkezése. Én ezért is váltottam Yamahára (első motorom egy ötös 28 éves őskövület volt, szinte hibátlanul működött), itt hál’ isten sem alkatrész probléma, sem ellátási gond nincs, utóbbit saját figyelmetlenségem miatt volt szerencsém megtapasztalni.

      Üdv: Csaba

      • Hello Csaba!

        Te “az a” Vass Csaba vagy?

        …ha igen, akkor ez remek!!!

        Zilahi Atti horgász szakértőt keresel?

        Megtaláltad!

        …alakul ez az oldal!!!

        Üdv.:
        atti030

  2. Szia Atti030!

    Köszönjük, hogy megosztod velünk személyes tapasztalatodat az 5 lóerős csónakmotorokról. Ahogy Te is írod, ezek a kis teljesítményű motorok nagyon keveset fogyasztanak. Az új konstrukciók közül mindegyik gyártó motorja maximálisan 1 liter üzemanyagot fogyaszt üzemóránként. Persze ezt sok minden befolyásolhatja, pl: mekkora terhet kell tolnia, milyen vízen, folyó vagy álló víz, és nem utolsó sorban a motor milyen állapotban van. Ha a felhasználó megbízható minőségű motort vásárol, és szakszerűen használja, itt bele értem a szervizelést is akkor szinte soha semmilyen jellegű problémája nem lehet a kedvenc kis 5 lóerős motorjával.
    Régebben jók voltak az Orosz motorok, mivel nem volt más. De ma már kezdenek nagyon kiszorulni a hazai vizekről. Érdekessége az Orosz motoroknak, hogy a mai napig gyártják őket, ugyan úgy néznek ki mint 20 éve, Hazai piacon azért nem lehet őket megtalálni mert nem kapja meg a “CE” minősítést ezért egész Európában nem megvásárolható.

    Köszi a hozzáaszólást, és várjuk további személye tapasztalataidat.

  3. Nagyon szépen rendezett, jól érthető, helyesírási hibáktól mentes, szakmailag korrekt leírás. Magam is éppen egy egyedi készítésű F5 csónakmotoron dolgozom, nem utolsó sorban saját tervezésű és gyártású teher hajócsavarral, pontosan a fent leírt szempontok miatt.

  4. Szia!

    Azt szeretném kérdezni ,hogy melyik típust ajánlanád a felsoroltak közül?
    Én a Yamaha és a Suzuki közt gondolkodom ,de nem szeretnék elhamarkodottan dönteni.
    Előre is köszi a választ!

    Üdv :Lali

    • Szia Lali!

      Nagyon nehéz kérdést tettél fel. :)
      Én az összes japán gyártó csónakmotorját tudom neked ajánlani. Jó az alkatrész ellátásuk, a szerviz hálózatuk, megbízható csónakmotorok. A legkedvezőbb ára a Suzuki alkatrészeknek van, szemben a Yamaháéval. A Yamaha 5 lóerős csónakmotorját bárhogyan tudod szállítani fektetett állapotban, a Suzukiét csak egy megadott oldalon.
      Én a Tohatsu motorokat tudom ajánlani, mert jó a gyújtásrendszere és könnyű a motort indítani.
      Ha a vásárlás mellett döntenél szívesen segítek, keress meg bátran.

      Üdv,
      Attila

      • Szia Attila!
        Most éppen vásárlás előtt állok.Most adtam el a régi motort ami nagyon jó volt de csak 3.5 LE és a tiszára már 2 személy alatt kevésnek bizonyult. Ezért szeretnék egy 5 motort, amit szeretnék tavaszra megvenni.
        Ezért a segítségedet szívesen elfogadnám.

        Üdv: Lali

  5. Sziasztok!

    Én 5le-ős Yamahát szeretnék venni,3,60as gumicsónakhoz a Dunára.Budapesti illetve Budapest feletti szakaszon használnám,max 2 fővel.
    Azt szeretném kérdezni,hogy szerintetek elég erős-e a motor,hogy”normális” sebességgel tudjak haladni vele?
    Ne kínos vánszorgás legyen.

    Köszönöm a segítséget.

    • Kedves Gergely!

      A Dunán eléggé nagy a folyás, ezért a legkisebb lóerő amit használni lehet az a 4 lóerős modellek. Nem akarlak elkeseríteni, de az 5 lóerős csónakmotorral sajnos nem fogtok száguldozni. Mivel a test is eléggé nagy, ezért arra számíthatsz, hogy folyásiránynak kb 13-16 Km/h lesz a sebességetek, de árral szemben sajnos 5-8 Km/h. Még a propeller cserékkel sem tudsz nagyobb sebességet elérni, sajnos. Lóerőt kellene növelni, de akkor ugye hajólevelet kell a hajódhoz csináltatni, plusz jogosítvány és a sok kötelező felszerelés. Ezek az adatok csak a Dunára és nagyobb folyókra vonatkoznak, természetesen állóvízen vagy lassú folyású vizeken elfogadható sebességre lesz képes az 5 lóerős motor.

      Üdv
      Attila

      • Nem értünk egyet. Ha a csónakot siklásba tudja hozni a motor, akkor az állóvizi sebessége 16-20 km/h lesz. Én ezt egy 4 lovas régi Yamahával elérem.
        Az 5 LE meg csak több…
        Természetesen ehhez lehet hozzáadni, illetve hegymenetben levonni a Duna 4-6 km-es sebességét.
        Persze lehet, hogy azért írtad, mert 2 személlyel már lehet hogy nem működik a dolog (nekem sem) bár más felhasználóktól azt hallom, hogy az 5-ösök 2 személlyel is siklanak megfelelő test esetén.

  6. Tisztelt Olvasók
    Csatlakoznék ehhez az oldalhoz, kiegészítve azzal a kéréssel hogy az 5 LE-s változatok összehasonlítását ki lehetne e egészíteni egy Kínai FH 4 dizel külmotorral? Igaz ez nem 5 LE, de a teljesítménye irodalmi adatok alapján felülmúlja a benzines négyütemű motorokét. / 600-1000kg-ig használható 5 m-ig./
    Keresek olyan embert aki már látott 4, 6 illetve 9 LE-s változatot.
    Amit tudok erről a motorról: a 4 LE-s 42 kg, 1,1 l a fogyasztása, van manuális és elektromos indító hozzá. 20″ a szár hossza. illetve 22″, ami furcsa mert egy azon tipusról van szó és így jelölik ugyan azt a tipust egy oldalon belül.
    Tisztelettel

  7. Kiegészíteném a február 15-i írásom.
    Azzal korrigálom, hogy a típusát leírtam, de a gyártót nem .
    A gyártó: , Klaxon -dizel külmotor, FH 4. Van 6,9,és 25 valamint 40 LE-s változata.
    /A Yanmar külmotornál ez jóval olcsóbb./
    Ha tud valaki segíteni elérhetőséggel, aki már használta,látott ilyen motort valahol Európában. Használat közbeni tapasztalatra volna szükségem.

    • Kedves Ferenc. Mi sajnos ezekkel a gyártókkal nem foglalkozunk. Ajánlani tudjuk Budapesten a Csepregi Vízisport Kft.-t. Elérhetőségük: 061/276-4873.

  8. Szia Attila! Csónakmotor vásárlás előtt állok. 5 lóerőset szeretnék a tiszai ladikomra. Mercury vagy a tohatsu között vacilálok. Te melyiket ajánlanád? Köszönöm előre is a válaszod!

      • Kedves Gábor.

        Nagyon nehéz kérdést tettél fel. Nem tudok és nem is szeretnék állást foglalni a két gyártó között. Az biztos, hogy két csúcskategóriájú gyártó között vacilálsz. Talán a döntésem a Tohatsu felé hajlik a folyamatos fejlesztések és az újítások miatt. A Mercury valamikor felvásárolta a Mariner gyártót, tehát egy az egyben ugyanaz, csak a Mercury fekete míg a Mariner ezüst motor fedelet kapott.

        További kérdés esetén fordulj felém bizalommal.

        üdv
        Attila

  9. Kedves Attila!
    Én 1962-ben kezdtem lapátolni a vizet. Édesapám folyóvízi halász volt.Tőle
    tanultam meg becsülni és tisztelni a vizet. 1972-ben a Szovjetunióból kalap
    alatt behoztak pár darab Priboj 123cc 5hp kéthengeres csónakmotort mely
    napok alatt gazdára talált. Ára: 7.800-Ft volt Ez az összeg három havi
    keresettemmel volt egyenlő. 2006-ig hű társam volt a vízen. Nincs alkatrész
    utánpótlás…..,de a legnagyobb bánatom ma nincs Magyarországon egyetlen
    olyan üzlet-áruház ahol részletre is lehetne új csónakmotort vásárolni.
    Sok a kisnyugdíjas horgász. Rajtuk kellene segíteni. Üdvözlettel Zoli Bácsi

    • Tisztelt Zoli Bácsi.

      Igen, sajnos ezekhez a motorokhoz már nincsen alkatrész. Vetyerok, Moszkva és egy-két Orosz motorhoz lehet még találni elfekvőben alkatrészt. Az, hogy hazánkban már nincsen hitel csónakmotorokra, ez sajnos nem a kereskedők hibája, hanem másé, ezt most nem szeretném részletezni. Hazánkban sajnos az autó az egy luxus cikk, míg a vízi járművek pedig luxus luxus cikkek.
      Reméljük, hogy előbb-utóbb elindul a csónakmotorok hitelezésének lehetősége is. Természetesen azonnal értesítjük ügyfeleinket.

      Attila

  10. Szia Attila! Igen tetszenek az írásaid.Sok embernek segít aki szereti a vízi sportot.A 80-as években tuningolt “Vihar” motorral vettünk részt a “Flugos”
    futamokon mert akkor adó mentesség volt. A Fin barátaink 500cm3 kategoriában jelentek meg a Tohatsu motorokkal és csodás eredményeket értek el. A vizet mai is szeretem és egy 6Le evinrudom van.Ez is nagyon bevált.
    Üdv Károly.

  11. Helló Attila !
    Jelenleg a második Mercury 5 lóerős motort “nyúzom” .Az elsőt nyolc évig
    használtam gond nélkül, a második most fogja az ötödik évet szolgálni nálam.
    Mind kettő külső tankos. A Dunát járom Gemenc északi részén, Bóni-fok
    környékén horgászom. 4 méteres fa csónakom van, egyedül járom a vizet.
    Három év után mind két motornál magam végzem a szervizelést ami csak
    olajcserékből áll és némi zsírzásból . Nagyon megbízható moci !!! 1l átlagra
    jön ki a fogyasztás, elég tempósan szoktam közlekedni. Nagyon tudom ajánlani ezt a típust mind azoknak akik ilyen kategóriában gondolkodnak.